tag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post758511088910660141..comments2024-02-25T10:26:47.899+02:00Comments on OULUN 1: Insinöörien heikentynyt arvostusOuluhttp://www.blogger.com/profile/03168717706389736137noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-66795227747425150382018-09-30T16:46:05.604+03:002018-09-30T16:46:05.604+03:00Yritin etsiä, paljonko 80 -luvun teknikkokoulutuks...Yritin etsiä, paljonko 80 -luvun teknikkokoulutuksen opintopisteet olisivat tämä päivänä? Kun totesit vaatimusten heikentymisen olevan faktaan pohjautuvia, voisitko esittää ko. Faktat? Kiitoksia! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-61546135089560483232014-10-17T18:30:57.135+03:002014-10-17T18:30:57.135+03:00Olen opiskellut sähköalan teknikoksi, insinööriksi...Olen opiskellut sähköalan teknikoksi, insinööriksi ja sitten vielä DI tutkinnon. Nyt opetan sähköalalla Insinööri AMK opiskeloijoita ja vaatimukset ovat alhaisemmat kuin 80-luvulla teknikkokoulutuksessa. Tämä on faktaa, eikä mitään arviota. Vaatia ei AMK opinnoilta saa mitään, opetukseen varataan aikaa kymmenen prosenttia siitä mitä opistoinsinööreillä oli aikoinaan. AMK tutkinnot eivät ole muuta kuin säästöä opetuksesta. Oppilaat harhailevat neljä vuotta koulun kirjoilla "muka" koulutettavana. Tosi puheessa ammattikoulu ja yliopisto ovat ne paikat, joissa on mahdollista hankkia sellainen osaamisen, jolla leivän saa pöytään. Aikoinaan teknikko ja insinöörikoulutukset olivat laadukkaat opinahjot. Tuosta AMK hässäkästä suomi tulee maksamaan kovan hinnan menettämällä perinteiset osaajat, insinöörit !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-17219798945807113102013-08-04T12:09:41.077+03:002013-08-04T12:09:41.077+03:00AMK = auta mua kaikessaAMK = auta mua kaikessaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-5067779676557174632010-04-24T00:38:58.113+03:002010-04-24T00:38:58.113+03:00Meilläkin lähes kaikki labrat ovat melkoista luonn...Meilläkin lähes kaikki labrat ovat melkoista luonnontuotetta. Tämä johtuu osaksi siitä, että osaa opettajista kiinnostaa vain palkka ja oma BMW enemmän kuin kunnollisen opetuksen tarjoaminen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-3630583466651453712010-04-07T13:09:51.453+03:002010-04-07T13:09:51.453+03:00AMK-tasoinen koulutus takana ja täytyy sanoa että ...AMK-tasoinen koulutus takana ja täytyy sanoa että sähköä koulussa käsiteltiin, mutta varmasti 80% luokan oppilaista ei ymmärrä käytännössä voltin ja amppeerin eroa.<br />Sitten se tietotekniikkapuoli. Koulun harjoitustyöt olivat tasoltaan sellaisia, että eipä niillä työelämässä ole mitään arvoa. <br />Vaikeahan se on tehdä oikeita harjoitustyöitä kun 60% oppilaista on insinöörialalla väärän syyn takia, eikä sen vuoksi että tekniikka oikeasti kiinnostaa..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-8997970465892275862010-03-29T11:08:22.306+03:002010-03-29T11:08:22.306+03:001990-luvulla opistoinsinöörin tutkinnon suorittane...1990-luvulla opistoinsinöörin tutkinnon suorittaneena ja 2000-luvulla DI-tutkinnon suorittaneena en voi muuta kuin todeta, että mielipide ei olisi voinut olla paremmin kirjoitettu. Se on valitettavan totta joka asiassa. Kaiken lisäksi jatkuvasti kapeneva teknillisen alan elinkeinorakenne Suomessa aiheuttaa asiaan oman tuntuvan lisänsä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-87805324745201994752010-02-28T19:30:41.448+02:002010-02-28T19:30:41.448+02:00Olen samaa mieltä, että teknisesti / matemaattises...Olen samaa mieltä, että teknisesti / matemaattisesti orientoitunutta ainesta ei ole riittävästi ja koulutusmäärät ovat hirveitä. <br /><br />Mielestäni palkkakortti ei tässä kohtaa ole kuitenkaan relevantti, koska tällä hetkellä uhka tulee Aasiasta, jossa palkat ovat huomattavasti alhaisemmat. Mieluummin halpaa työtä kuin lisää työttömyyttä, toisaalta tässä rahajärjestelmässä häviäjiä tarvitaan paljon, jos kasvua ja sitä kautta lisää lainarahaa ei markkinoille tule.<br /><br />Noihin AMK-opintoihini sisältyi myös lukuvuosi vaihdossa Englannissa. Tein 2 ja 3 vuoden opintoja BSc tasolla. Opinnot olivat haastavia huonohkon kielitaitoni ja AMK:n helppojen kurssien vuoksi, räävin kuitenkin ainakin määrällisesti kokoon paljon eli 40 opintoviikkoa. Henki ja motivaatio Englannissa olivat monta astetta kovempia, koska opiskelu oli kallista ja opiskelijat halusivat maksimaalisen hyödyn. Opiskelija-aines kursseilla ei mielestäni juuri eronnut suomalaisista, ainoastaan opetus ja asenne olivat parempia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-55397000648532376522010-02-28T12:38:46.369+02:002010-02-28T12:38:46.369+02:00Ongelma on siinä, että aloituspaikkoja on liian pa...Ongelma on siinä, että aloituspaikkoja on liian paljon tämän kokoiseen maahan. Sopivaa, teknisesti orientoitunutta ainesta ei ole riittävästi, mikä aiheuttaa myös sen, että keskeytysprosentti amk:ssa on aika korkea. Yliopistoissa ei aikaisemmin ollut mitään aikarajaa valmistumiselle, jota keskeyttäjien määrää siellä oli vaikea arvioida.<br /><br />Suomessa koulutetaan yksinkertaisesti liikaa insinöörejä, mistä ainakin it-yritykset ovat hyötyneet, koska niiden ei ole tarvinnut kilpailla työntekijöistä palkkaeduilla. Niin kauan kuin suomalaisen insinöörin työ on ”halpaa”, Nokian (ja kumppanien) kannattaa teettää tk-työtä Suomessa. <br /><br />Ainakin vielä viime vuosikymmenellä Nokian insinöörien palkka Britanniassa oli noin 1,5-kertainen ja Yhdysvalloissa noin kaksinkertainen suomalaiseen kollegaan verrattuna. Ehkäpä noissa maissa insinöörien kouluttaminen on hieman maltillisempaa..?Ouluhttps://www.blogger.com/profile/03168717706389736137noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758126489576219293.post-79098652959909854872010-02-28T11:47:45.549+02:002010-02-28T11:47:45.549+02:00Hyvä kirjoitus,
Olen itse opiskellut ensin AMK:ss...Hyvä kirjoitus,<br /><br />Olen itse opiskellut ensin AMK:ssa insinööriksi ja valmistun kohta muuntokoulutuksen kautta DI:ksi. Molemmissa laitoksissa olen opiskellut nimenomaan tietotekniikan puolella.<br /><br />AMK:ssa opintojen rima on tosiaan alhaalla ja mielestäni pahinta on se, että opiskelijalle jää väärä mielikuva omasta osaamisestaan. Olet oikeassa myös siinä, että korkeakoulututkintojen rima on laskenut.<br /><br />Mikä sitten ratkaisuksi koulutuksen tason nostamiseksi? Mielestäni opinto-ohjelma pitäisi tehdä läpinäkyvämmäksi, arvostelu tiukemmaksi ja ennen kaikkea järjestää valtakunnallisia sertifiointikokeita. Opiskelijalle pitäisi antaa heti alussa mahdollisimman oikea kuva siitä mitä asioita insinööritutkinnon jälkeen pitäisi hallita. Itseäni harmittaa todella paljon, että parhaat opiskeluvuodet menivät vailla selkeää ymmärrystä siitä mitä pitäisi osata ja mihin osaamiseen panostaa ja niin ehkä hieman sarkastisesti sanottuna ensimmäinen työpaikkani oli Nokialla..=)Anonymousnoreply@blogger.com