sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Valoa lataukseen: BrightCharger

Tämä kuuluu samaan sarjaan blogissa aikaisemmin esiteltyjen innovaatioiden kanssa, joita ei olisi koskaan tarvinnut keksiä ja jotka ilman veronmaksajien tukea (vaikkakin vain lainaa) eivät olisi päässeet (lähes) tuotannon asteelle. Oululainen laturivalmistaja on nyt saanut kotimaisen kilpailijan: laturi jossa on ”yövalo”.

Yritys kerää rahoitusta IndieGogossa, mutta tavoite on yllättävän pieni: vain 10 000 USD. Tarjolla on erilaisia kappalemääriä. Nopeimmat saavat laturinsa 33 dollarilla (+ toimituskulut). Sitten kun ne ovat menneet, yksi laturi maksaa 37 USD. Hämmästyttävintä tässä on se, että viisi idioottia on jo tilannut neljä dollaria kalliimman laturin, vaikka early bird -latureita olisi vielä saatavilla. Ehkäpä se kertoo jotakin ostajakunnasta...

Mikä BrightCharger sitten on?

1. Se lopettaa lataamisen, kun akku on ladattu täyteen. Tämän toteuttaminen on helppoa: kun tietty (virran) kynnysarvo alittuu, laturi lopettaa lataamisen.

2. Siinä on yövalo. Samaa valoa voidaan käyttää indikaattorina lataamisen päättymisestä: se sammuu.

3. Se käynnistyy ”kosketuksesta”. Laturi on siten aina jännitteinen, ja sen vuoksi yrityksen sivulta löytyvä toteamus: ”We want to take the effort out of charging your devices in an efficient and eco-conscious way” tuntuu hieman oudolta – mitä tuo ”eco” sitten tarkoitaakin...


Idea tähän innovaatioon syntyi kesäkuussa 2014, ja laturin saattamiseen lopulliseen prototyyppivaiheeseen kului vaatimattomat kolme vuotta. Koska siinä ei ole mitään keksinnöllistä, yritys ei voi kehua patentilla tai edes patenttihakemuksella.

Merkintä IndieGogossa alkoi viikko sitten, ja tukijoita on nyt 59 kappaletta. Kerätty summa 7 049 USD.

Tarpeetonta sanoakin, että BrightChargeria ei kannata ostaa. Yli 30 euroa laturista on järkyttävä hinta. Yövaloa tarvitseva saa sellaisen muutamalla eurolla.

BrightChargerilla ei ole tulevaisuutta. Sen tuotanto tuskin alkaa koskaan.

Keskiviikkona jaetussa Lidlin mainoslehdessä myydään USB-liitännän sisältävää yövaloa 6,99 euron hintaan. Siinä on vielä se etu BrightChargeriin nähden, että se syttyy automaattisesti hämärän koittaessa. Malleja on kaksi erilaista. Kuvassa näkyy pyöreä malli.


Linkki ei taida olla kovin kauan voimassa:

16 kommenttia:

  1. https://blogit.kaleva.fi/iltasatuja/2017/05/28/jokainen-myyty-konttauskypara-osoittaa-meita-vanhempia-ohjailla-lietsomalla-pelkoa/

    Linkin jutussa kerrotaan, kuinka asioita markkinoidaan pelolla. Eräs tuote, jota mainostetaan kodin palamisella ja jonka esimerkissä "mainittiin" jopa anoppilan palo, olisi ehdottomasti kuulunut tuonne 5 sakkiin.

    Olisiko tässäkin yövalolaturin tapauksessa pitänyt kertoa/keksiä joku koskettava tarina, jolla olisi saatu hypetys päälle?

    VastaaPoista
  2. BrightCharger sai viime vuonna Tekesiltä 188 420 euroa lainaa. Se teki viime vuonna 71 000 euroa tappiota, ja luonnollisestikin siitä syystä, että mitään ”myytävää” ei (vielä) ollut. Kun kerran laturille ei voi odottaa juuri minkäänlaista tulevaisuutta, mikä on todennäköisyys sille, että Tekes saa perittyä lainansa takaisin? Sinne menivät veronmaksajien rahat kuin Kankkulan kaivoon...

    VastaaPoista
  3. Tekniikan Maailma julkaisi lainauksia BrightChargerin medialle lähettämästä ylistävästä tiedotteesta mutta esitti myös kritiikkiä laturista:

    Suomalainen akkulaturi-yövalo alkoi kerätä rahaa Indiegogossa

    Yritys ”oikoi” pitkähkössä vastineessaan TM:n kritiikkiä, mikä tuntuu hieman säälittävältä...

    BrightCharger on tuote, jolle ei ole mitään todellista tarvetta.

    VastaaPoista
  4. Miksi Asmo laturista ei ole esitetty yhtään kriittistä juttua? Miksi tämä lamppulaturi on nyt erilaisessa asemassa? Toimittajia ei ole edes kiinnostanut oikoa palamattoman, patentoidun, ekologisen ja sähköäsäästävän ihmelaturin vääriä väittämiä. Tuntuu aika ihmeelliseltä.

    VastaaPoista
  5. Onko tuon valmistusmaasta kerrottu mitään? Olisiko "made in China"..?

    VastaaPoista
  6. It seems Asmo's new charger is NOT made in Finland. We can most likely correctly assume that is is made in China...

    VastaaPoista
  7. Ulkomaisia ostajia valmistusmaa tuskin kiinnostaa, mutta suomalaisostajiin se olisi varmastikin vedonnut, ja sen vuoksi se olisi myöskin mainittu.

    Jossakin mainittiin, että Asmo-laturin valmistuskustannukset Kiinassa olisivat olleet kolmanneksen Suomen vastaavista, ja kun toisaalla mainittiin, että Asmo-laturin valmistuskustannukset ”suuremmissa erissä” olisivat 12 euroa, Kiinassa valmistetun Asmo-laturin valmistuskustannukset olisivat siten olleet vain 4 euroa.

    Mr. Chargerin kustannukset lienevätkin samaa luokkaa. Tiedä sitten, mikä on Aarnion osuus myyntihinnasta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä tuostakaan tietää, onko tuota Asmo-laturiakaan oikeesti tehty suomessa? Miksi uskoa edes siihen, koska kaikki muu on ollut enemmän tai vähemman paikkansapitämätöntä.

      Poista
  8. Mielenkiintoista. Ne muutamat toimittajat, joita pyydettiin jo kauan sitten selvittämään tuon anoppilan palon syttymissyy, eivät ole kirjoittaneet enää sanaakaan kummastakaan laturista. Ottivatkohan he lopultakin asioista selvää, koska totuuden mukainen uutisointi on journalistien velvollisuus. Löysivätköhän he savuavan aseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä nälkäpeli-uutinen tuli mieleen. Täytyy myöntää, ettei itselläkään tullut mieleen epäillä tätä huijaukseksi. Tarpeeksi monesta lehdestä kun tuosta pelistä luin, niin aloin uskomaan sen toteutuvan. No tässä tapauksessa huijatut saavat onnekseen rahat takaisin lehtijutun mukaan. Nolottaakohan juttujen kirjoittajia yhtään, koska joutuivat vedätetyiksi?

      http://www.is.fi/viihde/art-2000005239213.html
      Raiskaukset ja murhat salliva tosielämän ”Nälkäpeli” peruttiin viime hetkellä – venäläismiljardööri myönsi huijauksen

      – Se oli huijaus, Pjatkovski sanoo ja selittää videolla halunneensa testata kuinka helppoa on saada ilmaista mainosta.

      Venäläismedian mukaan monet kilpailijat olivat myös maksaneet 10 miljoonaa ruplaa, eli noin 154 000 euroa päästäkseen mukaan ohjelmaan.

      Pjatkovski sanoo videolla, että rahat tullaan palauttamaan paikkansa kisasta ostaneille ihmisille.

      Poista
  9. https://www.indiegogo.com/projects/asmo-charger-designed-fire-safety-in-mind#/
    Eikö tuota laturia mainostettu sillä anoppilan palolla myös ennakkomarkkinoinnissa indiegogossa? Onko tuotakin sivua nyt muutettu?

    VastaaPoista
  10. Kyllä, siellä oli kuva palaneesta talosta, mikä talo se sitten olikin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin muistelin. Olikohan tunteisiin vetoava tarina satua, jonka avulla saatiin ihmiset ostamaan turvallisuuden tunteen tuovia latureita.

      Poista
    2. http://ezshopex.com/office-electronics/electronic/electric-device/asmo-charger.html

      Tuolla on kuva.

      Poista
  11. Onhan tämä ihmeellistä. Tuolla palo ainakin vielä mainitaan.
    https://around.fi/assets/6idnJOnuX5IJpuOinhEdWb/ASMO_SOLUTIONS_FI.pdf

    Ja tuolla.
    http://www.privanetgroup.fi/wp-content/uploads/2016/11/Lehdistotiedote_PrivanetGroupOyj_071116.pdf

    ASMO:n tarina alkoi siitä, kun Asmo
    Salorannan avopuolison koti paloi seinän unohdetun laturin aiheuttamasta tulipalosta.

    VastaaPoista
  12. Ollaankohan tuolla butterflyssä ihan ajantasalla asioista, kuten patentista tai oikeastaan hakemuksen tilasta? Millä rahalla tämä butterfly toimii? Eikai se käytä veronmaksajien rahaa kuten Tekes?


    http://butterfly.vc/blog/tag/asmo-charger/

    Patented Asmo Charger solves these problems.

    Butterfly invested into Asmo Charger because of their simple, well protected, solution to a very well defined problem that has a global scale. Butterfly’s investment will be used for manufacturing the first few patches of chargers, further protecting the IP as well as sales and marketing of the charger and negotiating the licensing deals with major device vendors.

    VastaaPoista