Certum Phone on ollut jo kymmenen
päivän ajan ennakkomyynnissä Indiegogossa, ja se on saanut vasta
seitsemän tukijaa. Jos kampanja kestää (ilmoitetusti) huhtikuun
loppuun, jäljellä on vielä 25 päivää ja kampanjan kestoaika
tulee siten olemaan 35 päivää.
Jos myyntivauhti jatkuu nykyisellään,
Certum Phonea tullaan myymään ennakkoon 25 kappaletta, joka jää
”hieman” 10 000 puhelimen tavoitteesta. Jos kampanjan kestolla
ei olisi mitään aikarajaa, Zero Reception tarvitsisi aikaa 14 285
päivää yltääkseen tavoitteeseensa. Se on 39 vuotta.
Zero Reception on tehnyt pahan
arviointivirheen puhelimensa tarpeen kanssa. Olematon kiinnostus
kertoo selvästi, että puhelimelle ei ole tarvetta. Pahin virhe on
tietenkin myydä puhelinta sika säkissä.
Yritys ei esitä ainoatakaan todistetta
siitä, että Certum Phone toimisi pienemmillä signaalitasoilla kuin
muut puhelimet. Se ei riitä, että yritys itse uskoo siihen.
Tukijoiden täytyykin olla yksinkertaisia, jos uskovat sen, mitä
Zero Reception luulee tietävänsä.
Jotta Certum Phone saavuttaisi edes
yhden prosentin tavoitteestaan, (todellisuudessa 0,51 %) puhelinta
pitäisi myydä ennakkoon vähintään 51 kappaletta. Tuokin tavoite
näyttää nyt etäiseltä haaveelta.
Hyvää tässä on se, että Tekes
tuskin tukee enää Zero Receptionia, joka tulee todennäköisesti
katoamaan historia hämärään ”vallankumouksellisine”
puhelimineen.
Certum Phonesta tulee helposti mieleen
kotimaiset laturi-innovaatiot, jotka ikään kuin yrittivät keksiä
pyörän uudelleen. Ne yrittivät tuoda ”muka” uuden innovaation
erittäin kilpailluille markkinoille loihtimalla sille uniikkeja
ominaisuuksia, joita kilpailijoiden tuotteissa ei ole mutta jotka
paljastuivat enimmäkseen valehteluksi tai mielikuvituksen
tuotteiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti