Kyseessä ei ole Markku Veijalaisen
kirjoittama ja myös tv-sovituksen saanut Antti Hammarbergin ja
Veikko Salmen nuoruudenseikkailuista 60-luvun alun Länsi-Saksassa
kertova romaani vaan Oulun keskustan alle rakennettava maanalainen
pysäköintila 900 autolle. Tilan pitäisi valmistua vuoden 2015
lopulla, mutta kuten aina tällaisten suurten hankkeiden kohdalla
tapaa käydä, sekin tulee todennäköisesti lykkääntymään.
Hankkeen (tämänhetkinen)
kustannusarvio on 73,5 milj. euroa, mutta koska kyseessä on vain
arvio, ja jos valmistuminen viivästyy louhimisessa tulevien
yllätysten tms. syiden vuoksi, kokonaishinta tulee varmastikin vielä
kasvamaan. Kokonaishinta voi siten nousta jopa kymmeniä prosentteja,
ja sitten kun kaikki on viimeinkin valmista, lopullinen hinta voi
mahdollisesti olla jopa 90 milj. euroa.
Oulun kaupunki ei tietenkään maksa
koko summaa, mutta koska koko hanke on hyvin pitkälle poliittinen
kysymys, kaupungin johto haluaa peitellä kaupungin osalle lankeavaa
osuutta. Puhutaan mm. taloyhtiöiden velvoitepysäköintipaikoista,
jolloin niiden pitäisi ostaa pysäköintipaikkoja kaupungilta tai
oikeammin sen omistamalta pysäköintiyhtiöltä.
Jos lopulliseksi hinnaksi arvioidaan 90
milj. euroa, yhden paikan hinnaksi tulee 100 000 euroa. Vaikka
keskustassa on suurehkoja asunto-osakeyhtiöitä, joilla osalla on
hallussaan tuottoisia liikekiinteistöjä, tuskinpa niillä on
kuitenkaan varaa ostaa kovinkaan monta 100 000 euron hintaista
pysäköintipaikkaa.
Se, onko pysäköintitila
taloudellisesti kannattava, riippuu monesta tekijästä. Rakennuttaja
(kaupunki) yrittää tietenkin saada kaiken näyttämään
mahdollisimman positiiviselta ja kannattavalta, joten kaupungin
esittämiin arvioihin kannattavuudesta tulee suhtautua erittäin
varauksin. Kivisydämen täytyy tuottaa tuloja pysäköintimaksuina
niin paljon, että ne riittävät kattamaan kaikki pysäköintitilan
ylläpitämisestä aiheutuvat maksut lainanhoitokuluineen.
Tilan tuotto on maksimissaan silloin,
kun sen käyttöaste on 100 prosenttia, eli jokainen maksullinen
paikka on jatkuvasti varattuna. Jos käyttöaste onkin 50 prosenttia,
tilan tuotto jää puoleen maksimista. Kaikki 900 paikaa eivät
varmastikaan ole maksullisia ja yleisessä käytössä, joten
”tuottavien” paikkojen määrä onkin 900:ää pienempi.
Vuosituoton tarvittava määrä, jolla
laitos toimii kannattavasti, riippuu lainan takaisinmaksuajasta,
korosta ja muista kustannuksista. Sen määrää on hyvin vaikea tietää, mutta joitakin lukuja voidaan arvioida. Koska viikonlopun
käyttö on työpäiviä pienempi, laskelmissa voidaan käyttää
300:a vuotuista päivää. Jos tarvittavan vuosituoton määrä olisi
5 milj. euroa, päivittäisen pysäköintimaksukertymän pitäisi
siten olla 16 666 euroa.
Jos ajatellaan, että maksullisia
paikkoja on 600 kappaletta, voidaan laskea, kuinka paljon yhden
paikan pitäisi tuottaa vuorokaudessa. (Jos taloyhtiöt joutuvat
ostamaan kalliita velvoitepaikkoja, ne tuskin joutuvat maksamaan sen
päälle vielä erillistä pysäköintimaksua.) Saadaan 27,27 euroa.
Jos käyttöaste on 100 prosenttia,
yhden paikan pitäisi tuottaa 27,27 euroa vuorokaudessa, jotta kaikki
600 maksullista paikkaa tuottaisivat yhdessä 5 milj. euroa vuodessa.
Todellinen keskimääräinen käyttöaste jää kuitenkin paljon
tuota pienemmäksi ja on todennäköisesti alle 50 prosenttia.
50 prosenttia 54,54 euroa
40 prosenttia 68,18 euroa
30 prosenttia 90,90 euroa
20 prosenttia 136,35 euroa
Jos käyttöaste on 50 prosenttia,
yhden paikan pitäisi tuottaa 54,54 euroa vuorokaudessa, jotta kaikki
600 maksullista paikkaa tuottaisivat yhdessä 5 milj. euroa vuodessa.
Jos maksullisia paikkoja onkin enemmän, päivän tuottovaatimus
pienenee vastaavasti hieman.
Päivittäinen pysäköintipaikan
käyttöaika on korkeintaan 10 tuntia. Tuntimaksun pitäisi siten
olla noin 5,50 euroa, jotta pysäköintilaitos olisi kannattava
edellä esitetyillä oletuksilla.
Kadunvarsipysäköinti 1. vyöhykkeellä
maksaa 2,20 euroa/h. Jotta Kivisydän olisi houkutteleva
pysäköintipaikka, sen maksu ei voisi olla kovin paljon enemmän
kuin maan päällä. Kaupunki voisi tosin lisätä Kivisydämen
houkuttelevuutta nostamalla kadunvarsipysäköinnin hintaa, mutta se
saattaisi puolestaan vähentää kadunvarsipysäköinnin suosiota ja
tuottoa.
Jokin aika sitten Tampereella avattu
vastaanlainen pysäköintitila ei ole saavuttanut kaupunkilaisten
suosiota: P-Hämppi on lähes tyhjillään. Kivisydämellä taitaa
olla sama kohtalo edessään...
Pysäköintitila sijaitsee 35 metriä
maanpinnan alapuolella. Sinne ajaminen ei varmastikaan ole ongelma,
mutta matka pysäköidyn auton luota keskustan liikkeeseen
lyhytaikaista asiointia varten saattaisi muodostua niin
vaivalloiseksi, että sinne ei tekisi mieli ajaa. Auto olisi osattava
jättää riittävän lähelle sitä hissiä, jonka ylösnousu
sijaitsee lähellä asiointipaikkaa. Vaikka kadunnimet onkin
sijoitettu hissien luokse, suunnistaminen niiden avulla saattaisi
tuottaa joillekin vaikeuksia.
Jos Kivisydämestä ei tule suosittua,
eli se ei tuottaisi riittävästi, kaupungin ainoa vaihtoehto
taitaisi sitten olla pakottaa kaupunkilaiset käyttämään sitä
vähentämällä kadunvarsipaikkojen lukumäärää radikaalisti. Jos
keskustasta ei yksinkertaisesti löytyisi vapaata pysäköintipaikkaa
eikä kukaan viitsisi kävellä kauempaa, ainoaksi vaihtoehdoksi
jäisi Kivisydän.
Jotta Kivisydämestä tulisi kannattava, sen käyttöasteen pitäisi olla lähes 100 prosenttia ja vaadittavan vuosituoton alle 5 milj. euroa. Vasta vuodet tulevat näyttämään, oliko Kivisydän virheinvestointi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti