Kaleva kertoi tänään oululaisesta
teknologiayhtiö CaddieON:ista. Lehti on aikaisemminkin uutisoinut
yrityksestä, joka on ns. yhden tuotteen yritys. CaddieON:in ainoa
tuote on älypuhelimeen liitettävä sovellus hw-osineen, joka kerää
erinäisiä tietoja golfinpelaajan toimista golfkentällä.
Näitä smartphone-sovelluksia on
olemassa erittäin suuri määrä, ja uuden, myyvän sovelluksen
kehittäminen onkin varmasti hyvin vaikeaa. ”Älypuhelin” on
huono suomennos smartphonesta, koska älypuhelimessa ei ole mitään
”älyä”. Se on vain kamerapuhelimen ja tietokoneen yhdistelmä –
ei mitään muuta. Tietokoneessakaan ei ole mitään ”älyä”.
CaddieON:in tuotteeseen kuuluu
golfmailaan liitettävä rfid-tunniste, golfranneke, joka toimii
antureiden päätelaitteena, ja sovellusohjelma smartphoneen.
Tuotteesta saa äkkiseltään
älykkäämmän kuvan kuin se todellisuudessa on. Rfid-tunnisteet
ovatkin vain passiivisia tunnisteita, joita voisi verrata
viivakoodiin. Niiden avulla vain tunnistetaan käytössä oleva
maila. Hienompaahan olisi, jos mailaan liitettäisiin rfid-anturi,
jossa olisi kiihtyvyysanturi, joka seuraisi mailan nopeutta ja
liikerataa.
Puhelimeen tuleva sovellusohjelma
(valmistajan mukaan):
- Näe väylän tiedot, etäisyydet ja
esteet yhdellä silmäyksellä etäisyysmittarista.
- Tarkastele kenttää
satelliittikarttojen avulla ja suunnittele lyöntisi mittaamalla
etäisyydet mihin tahansa pisteisiin kartalla.
- Saat joka lyönniltä tiedon
käytetystä mailasta, lyöntipaikasta ja lyönnin pituudesta.
- Mobiilisovellus kerää lyöntisi
automaattisesti ja laskee out-, in- ja kokonaistulokset.
Tuotteen hinta on 299 euroa. Se voi
vaikuttaa paljolta aikana, jolloin kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Golfaamista pidetään elitistisenä
harrastuksena. Syynä lieneekin lajin harrastamisen kalleus ja harvat
pelaamispaikat. Mailat ja seurajäsenyys tai yksittäiset pelivuorot
ovat kalliita. Suomen ilmasto ja sää rajoittaa pelikauden lyhyeksi.
299 euroa on vain pieni osa lajin kustannuksista, joten tuotteen
hinta tuskin on este lajin aktiiviselle harrastajalle. Eri asia on,
keitä kiinnostaa noin yksityiskohtainen tieto pelin tapahtumista.
Tietokoneita ja tekniikkaa kammoavien mieleen se tuskin on.
CaddieON pyrkii tietenkin
kansainvälisille markkinoille, ja vaikka sielläkin golfin
pelaaminen on melko marginaalista, pelaajia on lukumääräisesti
kuitenkin melko paljon.
Yritys tuotti viime vuonna 156.000
euroa tappiota. Rahat ovat arvatenkin menneet tuotekehitykseen, eikä
tuotteen keskeneräisyyden vuoksi myyntiä vielä ollut. Yrityksen
tulevaisuus on, ei yhden kortin, vaan yhden tuotteen varassa.
CaddieON:in golfsovellus on aivan eri
luokkaa kuin Valkeen korvavalo (joka on blogin monessa artikkelissa todettu roskaksi). Koska tuote on yrityksen ainoa,
yrityksen kannattavuus on tietenkin riippuvainen sen
(maailmanlaajuisesta) myynnistä. Lieneekin selvää, että Suomen
kokoisesta maasta ei löydy riittävästi potentiaalista
ostajakuntaa. Ongelma taitaa vain olla siinä, miten tavoittaa
maailmalta harrastelijapelaajat, jotka saattaisivat olla
kiinnostuneita CaddieON:in tuotteesta. Mainostaminen alan lehdissä
voisi olla eräs mahdollisuus. Yhdysvaltalaisen Golf Digest -lehden
kotimaan levikki on noin 1,65 miljoonaa, ja sen muun kielisten
versioiden levikki on noin 1,75 miljoonaa. Lehti ilmestyy
Golflehti-nimisenä mutta hieman varioituna Suomessa. Mainostaminen
yhdysvaltalaislehdessä taitaisi vain olla niin kallista, että sen
hyöty saattaisi olla kyseenalaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti