Sähköauto on viime aikoina ollut
uutisissa, minkä vuoksi eräitä totuuksia on jälleen syytä
palauttaa mieliin.
Oulu-lehti kertoi kuukausi sitten
haukiputaalaisesta taksiyrittäjästä, joka oli ostanut yli 100 000
euroa maksavan Tesla-sähköauton. Sähköauton pitäisi olla
energiataloudellinen, mutta Teslalla on urheiluauton suorituskyky.
Eikö tuossa ole pieni ristiriita? Akuston kapasiteetti rajoittaa
auton ajomatkaa, joka pienenee edelleen ”urheilullisella”
ajotavalla.
Sähköauton suorituskykyä ja
soveltuvuutta kylmiin olosuhteisiin on käsitelty aikaisemmissa
kirjoituksissa, joten samoja asioita ei ole syytä toistaa.
Sähköauton ongelmat lyhyesti
esitettyinä:
Ei ole mitään mieltä käyttää
vähäistä akkuenergiaa auton matkustamon lämmittämiseen.
Akuston kapasiteetti pienenee suhteessa
lämpötilaan, mikä on havaittavissa kaikissa mobiililaitteissa,
joissa käytetään samantyyppistä litiumakkua, ja mikä tekee siitä
huonosti soveltuvan kylmiin olosuhteisiin.
Akuston kapasiteetti pienenee jokaisen
latauskerran jälkeen, ja ns. pikalataus todennäköisesti lyhentää
sitä edelleen.
Koska akuston energiasisältö on
rajoittava tekijä, ei ole mitään mieltä tuhlata sitä raskaan
auton liikuttamiseen, vaan sähköauton tulisi olla mahdollisimman
kevyt (ja pieni).
Akusto maksaa noin puolet auton
hinnasta, ja sen uusiminen tulee jossakin vaiheessa ajankohtaiseksi,
mistä aiheutuvat kulut lienevätkin lähes samat kuin uuden
vastaavan bensiiniauton hankintahinta. Tuollaisen auton arvo on pyöreät nolla euroa.
Koska polttoainevero tuottaa suuret
verotulot monissa maissa, sähköautokannan kasvaminen tarkoittaisi
verotulojen laskua, mikä kompensoitaisiin tietenkin jollakin
tavalla.
Maailman autokannan korvaaminen
sähköautolla – edes pitkällä aikavälillä – lieneekin
mahdoton tehtävä, koska akuissa käytettävän harvinaisen litiumin
varat tuskin edes riittäisivät siihen.
Vaikka sähköllä ajaminen olisikin
edullista, akuston kulumisesta aiheutuvat kulut tekevät siitä
kallista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti