torstai 4. kesäkuuta 2015

Sähköauto

Sähköauto on viime aikoina ollut uutisissa, minkä vuoksi eräitä totuuksia on jälleen syytä palauttaa mieliin.

Oulu-lehti kertoi kuukausi sitten haukiputaalaisesta taksiyrittäjästä, joka oli ostanut yli 100 000 euroa maksavan Tesla-sähköauton. Sähköauton pitäisi olla energiataloudellinen, mutta Teslalla on urheiluauton suorituskyky. Eikö tuossa ole pieni ristiriita? Akuston kapasiteetti rajoittaa auton ajomatkaa, joka pienenee edelleen ”urheilullisella” ajotavalla.

Sähköauton suorituskykyä ja soveltuvuutta kylmiin olosuhteisiin on käsitelty aikaisemmissa kirjoituksissa, joten samoja asioita ei ole syytä toistaa.





Sähköauton ongelmat lyhyesti esitettyinä:

Ei ole mitään mieltä käyttää vähäistä akkuenergiaa auton matkustamon lämmittämiseen.

Akuston kapasiteetti pienenee suhteessa lämpötilaan, mikä on havaittavissa kaikissa mobiililaitteissa, joissa käytetään samantyyppistä litiumakkua, ja mikä tekee siitä huonosti soveltuvan kylmiin olosuhteisiin.

Akuston kapasiteetti pienenee jokaisen latauskerran jälkeen, ja ns. pikalataus todennäköisesti lyhentää sitä edelleen.

Koska akuston energiasisältö on rajoittava tekijä, ei ole mitään mieltä tuhlata sitä raskaan auton liikuttamiseen, vaan sähköauton tulisi olla mahdollisimman kevyt (ja pieni).

Akusto maksaa noin puolet auton hinnasta, ja sen uusiminen tulee jossakin vaiheessa ajankohtaiseksi, mistä aiheutuvat kulut lienevätkin lähes samat kuin uuden vastaavan bensiiniauton hankintahinta. Tuollaisen auton arvo on pyöreät nolla euroa.

Koska polttoainevero tuottaa suuret verotulot monissa maissa, sähköautokannan kasvaminen tarkoittaisi verotulojen laskua, mikä kompensoitaisiin tietenkin jollakin tavalla.

Maailman autokannan korvaaminen sähköautolla – edes pitkällä aikavälillä – lieneekin mahdoton tehtävä, koska akuissa käytettävän harvinaisen litiumin varat tuskin edes riittäisivät siihen.

Vaikka sähköllä ajaminen olisikin edullista, akuston kulumisesta aiheutuvat kulut tekevät siitä kallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti