tiistai 17. toukokuuta 2011

Paradise Oskarin nousu, uho ja tuho

Nousu
20-vuotias rantaruotsalainen Paradise Oskar (os. Axel Ehnström) väsäsi pöytälaatikkoonsa ”laulun”, jossa ei ole mitään omaperäistä vaan joka on vain niin monikymmenkertainen plagiaatti, että lähteinä käytettyjä lauluja on vaikea enää edes erottaa.

Yleisradion web-sivulla kerrotaan: ”Viime kesänä erään improvisointituokion seurauksena syntyi nopeassa tahdissa melodia, johon Axel kirjoitti ihmisten välinpitämättömyydestä osin itseironisesti kertovan tekstin. Hän päätti lähettää nollabudjetilla tehdyn demon Euroviisujen avoimeen kilpailuun ainoana toiveenaan saada palautetta musiikistaan.”

Yleisradion antama palaute oli varmastikin vääränlaista, ja sen seuraukset näkyivät viime viikonloppuna.

Uho
Ruotsinkielisenä Axel ei olisi ikinä laulanut maan valtakielellä suomeksi, vaan hän valitsi englannin. Jos hän olisi käyttänyt omaa kieltään ruotsia, ääniä olisi tullut noin RKP:n kannatuksen verran, jolla tuskin olisi saatu edustuspaikkaa Dusseldorffiin. Finaaliin pääsy oli jo melkein puolilupaus voitosta, mutta toisinhan siinä sitten taas kerran kävi.

Tuho
Surkean viisumenestyksen jälkeen käynee niin, että Paradise Oskarista tulee sananmukaisesti menneen talven lumia – ja hyvä niin! Muutaman vuoden kuluttua nimi Paradise Oskar saattaa tuoda mieleen takavuosien Pepe & Paradise -yhtyeen, joka tullaan muistamaan aina.

Mitenpä jonkin parikymppisen pöytälaatikkokyhäelmä voisi voittaa ammattimaisia säveltäjiä? Ei mitenkään. Se että kyseinen tekele valittiin edustamaan Suomea, kertoo vain sitä äänestäneiden henkilöiden arvostelukyvyn puutteesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää hyvää musiikkia.

Sanalla sanoen: ”Da da dam” really sucks!

2 kommenttia:

  1. Turha on alkaa kitisemään vähemmistöistä Viisuissa - etniset ja kielelliset vähemmistöt ovat selvinneet melkeinpä paremmin kuin "kantasuomalaiset". Esimerkkinä vaikkapa Marion Rung - "Tom Tom Tom" (suomenjuutalainen) tai Ami Aspelund - Fantasiaa (suomenruotsalainen).

    Axelin biisi oli pikkusievä, ihan ok, jos vertaa sitä muihin kauheisiin semifinaaleissa ja finaalissa soitettuihin biiseihin. Axelin lisäksi ainoa kansainvälisesti "ei-hävettävä" biisi Suomen karsinnoissa oli Oulunsalon ihmeen - ei siis Granlundin Miken vaan Aallon Saaran - Blessed with Love. Kaikki muut ehdokkaat olivat joko kauheita tai mitäänsanomattomia.

    Loppujen lopuksi Oskarin biisi oli paras, mutta ei siltikään hyvä. Eipä sinänsä, ei yksikään Viisuissa kuulunut biisi olisi sellainen, että haluaisin kuulla enää koskaan.

    VastaaPoista
  2. Eihän nyt ihan sentään. Mihin vähemmistöön Tomi Putaansuu hirviöineen mahtaa kuulua? Lappalaisiinko..?

    Makuja on monia – ja tähän aiheeseen voi palata vanhemmassa kirjoituksessa:

    http://oulun1.blogspot.com/2010/05/tyolki-ellaa.html

    Siitä tuleekin mieleen, että Suomen viimevuotinen edustuskappale oli selvästikin tämänvuotista parempi, vaikkakin sen menestys oli samaa tasoa.

    VastaaPoista