Akkulämmittien valmistajat ovat
tuoneet esille sen tosiasian, että auton käynnistysakun toiminta
heikkenee, kun lämpötila laskee. Tämä heikkeneminen ilmenee
kahdella tavalla:
1) Akun antovirta pienenee, mikä voi
vaikeuttaa moottorin käynnistämistä. Synteettinen moottoriöljy ja
lohkolämmittimen käyttö helpottavat tosin tätä ongelmaa.
2) Akku varautuu hitaammin tai
mahdollisesti ei lainkaan, mikä pidempään jatkuessa aiheuttaa sen,
että akun varaus laskee niin kauan kuin purkaminen on varaamista
suurempaa.
Ajatellaanpa sitten sähköautoa, joka
saa energiansa akuista, joiden massa on satoja kiloja. Miten kylmä
ilma vaikuttaa sen akkuihin?
Sähköautoissa käytetään
litiumioniakkuja, jotka ovat kaikille tuttuja mm. kameroista ja
puhelimista. Ne ovat aivan yhtä herkkiä pakkaselle kuin autoissa
käytettävät lyijyakut – elleivät sitten vielä jopa
herkempiäkin.
Sähköautoa on käsitelty
aikaisemmissa kirjoituksissa, ja sen vuoksi samojen asioiden
toistaminen ei ole järkevää.
Todettakoon, että akkujen hyytyminen
kylmässä on niin suuri ongelma, että se tekee sähköautosta
käytännössä hyödyttömän Suomessa. Tämä erittäin tärkeä
seikka, joka vaikuttaa lähes puolen vuoden ajan maassamme, on
melkein aina unohtunut sähköautoista ja niiden (ylivertaisista)
eduista puhuttessa.
Akkuja voitaisiin toki lämmittää,
mutta sen tekeminen ja akkujen pitäminen lämpimänä voisivat olla
melko ongelmallista. Akut vievät jo nyt suuren tilan, ja jos ne
eristettäisiin, tilantarve kasvaisi edelleen. Eristäminen
muodostuisi kuitenkin ongelmaksi kesällä. Purettaessa akkuja
autolla ajettaessa akut lämpenevät, ja jos akut olisi eristetty
kauttaaltaan, ne vain yksinkertaisesti ylikuumenisivat ja
vaurioituisivat tai saattaisivat jopa räjähtää. Eristys pitäisi
poistaa, kun kylmä vuodenaika olisi ohitse, mikä saattaisi olla
hankalaa, koska akut on (turvallisuussyistä) kätketty auton
rakenteisiin.
Jotta sähköautoa voitaisiin käyttää
Suomessa, akkujen lämpötilaa pitäisi ohjata sillä tavalla, että
se pysyisi esim. rajan +15...+25 ºC
sisällä. Tämän tekeminen ja huolehtiminen siitä, että
tavoitteessa pysyttäisiin, saattaisi olla melko haasteellista.
Poikkeaminen lämpötila-alueen ulkopuolelle tarkoittaisi joko
kapasiteeetin vähenemistä tai akkujen kestoiän lyhenemistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti