tiistai 6. marraskuuta 2012

Sähköauto ja pakkanen

Akkulämmittien valmistajat ovat tuoneet esille sen tosiasian, että auton käynnistysakun toiminta heikkenee, kun lämpötila laskee. Tämä heikkeneminen ilmenee kahdella tavalla:

1) Akun antovirta pienenee, mikä voi vaikeuttaa moottorin käynnistämistä. Synteettinen moottoriöljy ja lohkolämmittimen käyttö helpottavat tosin tätä ongelmaa.

2) Akku varautuu hitaammin tai mahdollisesti ei lainkaan, mikä pidempään jatkuessa aiheuttaa sen, että akun varaus laskee niin kauan kuin purkaminen on varaamista suurempaa.

Ajatellaanpa sitten sähköautoa, joka saa energiansa akuista, joiden massa on satoja kiloja. Miten kylmä ilma vaikuttaa sen akkuihin?

Sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja, jotka ovat kaikille tuttuja mm. kameroista ja puhelimista. Ne ovat aivan yhtä herkkiä pakkaselle kuin autoissa käytettävät lyijyakut – elleivät sitten vielä jopa herkempiäkin.

Sähköautoa on käsitelty aikaisemmissa kirjoituksissa, ja sen vuoksi samojen asioiden toistaminen ei ole järkevää.




Todettakoon, että akkujen hyytyminen kylmässä on niin suuri ongelma, että se tekee sähköautosta käytännössä hyödyttömän Suomessa. Tämä erittäin tärkeä seikka, joka vaikuttaa lähes puolen vuoden ajan maassamme, on melkein aina unohtunut sähköautoista ja niiden (ylivertaisista) eduista puhuttessa.

Akkuja voitaisiin toki lämmittää, mutta sen tekeminen ja akkujen pitäminen lämpimänä voisivat olla melko ongelmallista. Akut vievät jo nyt suuren tilan, ja jos ne eristettäisiin, tilantarve kasvaisi edelleen. Eristäminen muodostuisi kuitenkin ongelmaksi kesällä. Purettaessa akkuja autolla ajettaessa akut lämpenevät, ja jos akut olisi eristetty kauttaaltaan, ne vain yksinkertaisesti ylikuumenisivat ja vaurioituisivat tai saattaisivat jopa räjähtää. Eristys pitäisi poistaa, kun kylmä vuodenaika olisi ohitse, mikä saattaisi olla hankalaa, koska akut on (turvallisuussyistä) kätketty auton rakenteisiin.

Jotta sähköautoa voitaisiin käyttää Suomessa, akkujen lämpötilaa pitäisi ohjata sillä tavalla, että se pysyisi esim. rajan +15...+25 ºC sisällä. Tämän tekeminen ja huolehtiminen siitä, että tavoitteessa pysyttäisiin, saattaisi olla melko haasteellista. Poikkeaminen lämpötila-alueen ulkopuolelle tarkoittaisi joko kapasiteeetin vähenemistä tai akkujen kestoiän lyhenemistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti