Oulun 1 -blogi kirjoitti ensimmäisen
kerran Asmo-laturista 5.2.2016, ja aiheeseen palattiin jo seuraavana
päivänä kirjoituksessa, jossa käsiteltiin mm. Asmo-laturin
”patenttia”. Kalevan mukaan laturi oli patentoitu, ja
yhteydenotto ao. toimittajaan kertoi sen, että hänen mielestään
on oikein kirjoittaa, että Asmo-laturi ”on patentoitu”, kun
siitä on vasta jätetty patenttihakemus patenttivirastoon, vaikka
mitään varmuutta patentin myöntämisestä ei koskaan olekaan.
Patenttihakemusasiakirjojen tarkempi
tutkiminen paljastaa, että Asmo-laturin patentoimisessa ilmeni
ongelmia jo 30.7.2015 eli puoli vuotta ennen Kalevan artikkelia.
Tutkimusraportin mukaan kaikki patentin yhdeksän vaatimusta
kuuluvat luokkaan X, joka tarkoittaa: ”Document of particular
relevance; the claimed invention cannot be considered novel or
cannot be considered to involve an inventive step when the
document is taken alone”.
James W McGinley ehti ensin.
Asmo-laturin patenttihakemuksessa on samoja teknisiä yksityiskohtia
kuin McGinleyn hakemuksessa, joten Asmo Saloranta ei voi patentoida
kyseisiä kohtia.
2.8.2016 julkaistu alustava raportti
keksinnön patentoitavuudesta on paljon ankarampi ja kertoo
Asmo-laturin karun tulevaisuuden.
Raportin tekstin kopiointi on estetty,
joten sen pääkohdat ovat alla kuvina. Lyhyesti sanoen Asmo-laturin
patenttihakemuksen kaikki vaatimukset ”loukkaavat” McGinleyn
patenttihakemusta, joten voidaan katsoa, että Asmo-laturissa ei ole
käytännössä mitään keksinnöllistä patentoitavaa. D1 viittaa
McGinleyn patenttihakemukseen.
Asmo Solutionsin täytyy antaa
määräajassa (3 kk) vastineensa patenttivirastoon, ja jos se
haluaa, että hakemuksen käsittely etenee, sen täytyy muuttaa
hakemuksen tekstiä sillä tavalla, että siihen ei jää
päällekkäisyyksiä McGinleyn patenttihakemuksen kanssa. Mutta
koska Asmo-laturin toimintaperiaate sisältyy McGinleyn
patenttihakemukseen, ainoa vaihtoehto taitaa olla se, että Asmo
Solutions vetää hakemuksensa pois, koska se ei voi patentoida
McGinleyn innovaatiota.
Latureita kuitenkin valmistetaan
”täyttä päätä” Joensuussa, vaikka niiden teknisten
ratkaisujen pääkohdat ovat McGinleyn patenttihakemuksessa.
Koska McGinley on oikeudenomistaja ja kyseessä lieneekin
patenttioikeudellinen asianomistajarikos, McGinley on ainoa henkilö,
joka voisi niin sanotusti vaatia oikeutta. Mistähän tuon McGinleyn
oikein voisi tavoittaa, jotta voisi kertoa, että hänen
innovaatiotaan hyödynnetään kaupallisesti..?
Jos kyseessä on todella
patenttioikeusrikos, Asmo Solutions joutuu pahoihin vaikeuksiin,
josta selviämiseksi nyt kerätyt rahat tuskin riittävät.
Steve Oo näyttää olevan oikeassa:
Asmo-laturin olemassaolo on perustunut pelkkiin valheisiin. Asmo
Solutions tietää varmasti patenttihakemuksen toivottaman tilanteen.
Jos oma ymmärrys ei ollut siihen riittänyt, patenttiasiamies
(Kolster Oy) on varmastikin selittänyt asioiden tilan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti