Moni media on viime päivinä kertonut
oululaisesta Zero Reception -startupista, joka ”haluaa panostaa
kehitteillä olevassa uutuuspuhelimessaan erityisesti kuuluvuuteen ja
kestävyyteen” (MTV3).
Yrityksen mukaan puhelimen kuuluvuus on
”jopa 4,4 kertaa parempi kuin tavallisen suurimpiin kuuluvan
älypuhelinmerkin puhelinmallin”. Tieto perustuu simulointeihin ja
”kolmansien osapuolten suorittamiin kenttätesteihin”.
Simulointi on aina simulointia, ja se
saadaan näyttämään, mitä halutaan. Sama pätee demolaitteen
mittauksiin. Demolaite on kaukana tuotantolaitteesta, jossa joudutaan
tekemään kompromisseja kustannusten, kokoonpanon helppouden ja
laitteen koon kanssa.
MTV3:n sivulla kerrotaan: ”Nyt
puhelimen kehitystyöhön haetaan pääomaa Indiegogo -palvelusta.”
Se kertoo suoraan, että puhelimen kehitystyö on vasta
alkutekijöissä. Miten Certum Phonen kuuluvuus voi sitten olla 4,4 kertaa
parempi kuin suuren valmistajan markkinoilla olevan puhelimen, jos
sitä ei ole vielä olemassakaan?
Luotettavat mittaukset voidaan tehdä
vasta sitten, kun tuotannosta otetaan satunnaisesti joitakin
puhelimia testaukseen, joissa paljastuu tuotannossa syntyvät
vaihtelut (mm. komponenttien ominaisuuksien vaihtelu).
Zero Receptionin henkilömäärä on
kaksi. Miten uskottavaa on, että tuon kokoinen yritys voisi
valmistaa suurta valmistajaa (Samsung) paremman puhelimen? Jos omaa
osaamista ei ole, sitä voidaan toki ostaa, mutta se tulee sitä
kalliimmaksi, mitä arvokkaampaa osaaminen on, ja yrityksellä, joka
joutuu hakemaan rahoitusta Indiegogosta, ei varmastikaan ole siihen
varaa.
Zero Receptionin mukaan ongelman ydin
on joissakin maissa esiintyvä huono kuuluvuus, mikä tarkoittaa
sitä, että puhelimen yhteys saattaa katketa 3G- tai 4G-verkoissa.
Jos tuo olisi todellinen ongelma, jokin suuri puhelinvalmistaja,
jolla on aivan toisen kokoluokan resurssit puhelimen kehitystyöhön
kuin oululaisella kahden miehen Zero Receptionilla, olisi jo
tarttunut ongelmaan ja myös ratkaissut sen.
Markkina taitaa olla vain niin pieni,
että ”ongelma”, jos sitä todellisuudessa sitten onkaan, ei
kiinnosta oikeita puhelinvalmistajia, joiden kannattava toiminta
perustuu siihen, että ne tuovat parin vuoden välein markkinoille
uuden hieman edellistä mallia kehittyneemmän puhelimen, jonka
typerä kuluttaja sitten ostaa.
Kuten aina ennenkin on nähty,
kaikenlainen hypetys, ennen kuin laitetta on edes ollut olemassakaan,
on ollut joko vahvaa liioittelua tai suoranaista valehtelua – ja
jos se on tullut Oulusta, se on vain ollut vahvistava tekijä.
Certum Phonelle on vaikea nähdä
minkäänlaista tulevaisuutta. Jos se onnistuisikin keräämään
rahaa Indiegogossa, vanha tarina tulee suurella todennäköisyydellä
toistumaan: viivästyksiä, selittelyitä ja lopulta joko
ennakkotilaajille toimitetaan puhelin, joka ei vastaa lupauksia, tai
heille kerrotaan, että rahat loppuivat eikä puhelinta saatu
valmiiksi.
On harmi, että oululainen laturiyritys
ehti mennä konkurssiin. Mikäpä olisikaan ollut hienompaa
(oululaisesta näkökulmasta) kuin toimittaa maailman parhaimman
kuuluvuuden tarjoavan älypuhelimen mukana maailman turvallisin
laturi.
Tekes-tuki
Tekes-tuki
Zero Reception sai viime vuonna
Tekes-avustusta 49 900 euroa. Edellisenä vuonna se sai 6200 euroa.
Trendi näyttää olevan nouseva, ja lieneekin selvää, että tuki
tänä vuonna tulee olemaan kuusinumeroinen luku.
Rahahana on siis nyt avattu, ja niin
kauan kuin yritys näyttää elonmerkkejä, veronmaksajien tuki on
taattu. Valkee sai korvavalollaan avustusta reilusti yli miljoona euroa.
Mitähän brittiläisessä IT-firmassa
mahdetaan ajatella siitä, että oululaisyritys on ominut sen nimen
puhelimelleen?
Taas keksittiin joku ongelma, jonka ratkaisuun juuri sinä voit vaikuttaa tilaamalla puhelimen. Niin ja maksat sen ennakkoon. Nyt ei sentään maailma pelastu, mutta voi kuvitella miten sitä ennakkomarkkinoinnissa mainostetaan. "Miltä tuntuisi, jos lapsesi tarvitsee apua ja hänen puhelimessaan ei ole kuuluvuutta?"
VastaaPoistaPuhelimen kerrotaan olevan ”keskihintainen”. Kuinka moni on valmis maksamaan ennakkoon 400–500 euroa valmistajalle, joka on entuudestaan täysin tuntematon? Kampanja tulee todennäköisesti floppaamaan ja se siitä...
VastaaPoistaZero Reception osaa hyvin käyttää mediaa hyödyksi hypetyksessään, joka jatkui tänään Ilta-Sanomissa. Sen ainoa tarkoitus oli kertoa tulevasta joukkorahoituskampanjasta. Artikkeli kertoi, että arvio hyvästä ”kuuluvuudesta” perustuu pelkkiin simulointeihin, eli minkäänlaista demolaitetta ei ole olemassakaan.
VastaaPoistaEnsimmäinen hämäys Zero Receptionin kohdalla oli esittää kuvia Certum Phonesta, jota ei ole.
Zero Receptionin ongelmana taitaa olla tavoittaa ulkomaalaiset ennakkotilaajat, jotka alkavat saada tarpeekseen kaikenlaisista huijareista. Miten Zero Reception onnistuu vakuuttamaan ennakkotilaajat siitä, että heidän kannattaa maksaa ennakkoon satoja euroja?
Mobiili.fi:ssä kerrottiin, että 4,4 kertaa parempi kuuluvuus perustuu simulointien lisäksi ”kolmansien osapuolten suorittamiin kenttätesteihin”. Tuo väite kuitenkin kumottiin Ilta-Sanomissa, eli Zero Reception nähtävästi valehteli Mobiili.fi:ssä.
VastaaPoistaMelko vilpillisesti näyttää Certum Phonen taival alkavan...
Tekesin asiantuntijuus ei riitä sen enempää kuin muidenkaan rahoittajien. Hyvä tarina riittää.
VastaaPoista