torstai 1. maaliskuuta 2018

Certum Phone

Moni media on viime päivinä kertonut oululaisesta Zero Reception -startupista, joka ”haluaa panostaa kehitteillä olevassa uutuuspuhelimessaan erityisesti kuuluvuuteen ja kestävyyteen” (MTV3).

Yrityksen mukaan puhelimen kuuluvuus on ”jopa 4,4 kertaa parempi kuin tavallisen suurimpiin kuuluvan älypuhelinmerkin puhelinmallin”. Tieto perustuu simulointeihin ja ”kolmansien osapuolten suorittamiin kenttätesteihin”.

Simulointi on aina simulointia, ja se saadaan näyttämään, mitä halutaan. Sama pätee demolaitteen mittauksiin. Demolaite on kaukana tuotantolaitteesta, jossa joudutaan tekemään kompromisseja kustannusten, kokoonpanon helppouden ja laitteen koon kanssa.

MTV3:n sivulla kerrotaan: ”Nyt puhelimen kehitystyöhön haetaan pääomaa Indiegogo -palvelusta.” Se kertoo suoraan, että puhelimen kehitystyö on vasta alkutekijöissä. Miten Certum Phonen kuuluvuus voi sitten olla 4,4 kertaa parempi kuin suuren valmistajan markkinoilla olevan puhelimen, jos sitä ei ole vielä olemassakaan?

Luotettavat mittaukset voidaan tehdä vasta sitten, kun tuotannosta otetaan satunnaisesti joitakin puhelimia testaukseen, joissa paljastuu tuotannossa syntyvät vaihtelut (mm. komponenttien ominaisuuksien vaihtelu).

Zero Receptionin henkilömäärä on kaksi. Miten uskottavaa on, että tuon kokoinen yritys voisi valmistaa suurta valmistajaa (Samsung) paremman puhelimen? Jos omaa osaamista ei ole, sitä voidaan toki ostaa, mutta se tulee sitä kalliimmaksi, mitä arvokkaampaa osaaminen on, ja yrityksellä, joka joutuu hakemaan rahoitusta Indiegogosta, ei varmastikaan ole siihen varaa.

Zero Receptionin mukaan ongelman ydin on joissakin maissa esiintyvä huono kuuluvuus, mikä tarkoittaa sitä, että puhelimen yhteys saattaa katketa 3G- tai 4G-verkoissa. Jos tuo olisi todellinen ongelma, jokin suuri puhelinvalmistaja, jolla on aivan toisen kokoluokan resurssit puhelimen kehitystyöhön kuin oululaisella kahden miehen Zero Receptionilla, olisi jo tarttunut ongelmaan ja myös ratkaissut sen.

Markkina taitaa olla vain niin pieni, että ”ongelma”, jos sitä todellisuudessa sitten onkaan, ei kiinnosta oikeita puhelinvalmistajia, joiden kannattava toiminta perustuu siihen, että ne tuovat parin vuoden välein markkinoille uuden hieman edellistä mallia kehittyneemmän puhelimen, jonka typerä kuluttaja sitten ostaa.

Kuten aina ennenkin on nähty, kaikenlainen hypetys, ennen kuin laitetta on edes ollut olemassakaan, on ollut joko vahvaa liioittelua tai suoranaista valehtelua – ja jos se on tullut Oulusta, se on vain ollut vahvistava tekijä.

Certum Phonelle on vaikea nähdä minkäänlaista tulevaisuutta. Jos se onnistuisikin keräämään rahaa Indiegogossa, vanha tarina tulee suurella todennäköisyydellä toistumaan: viivästyksiä, selittelyitä ja lopulta joko ennakkotilaajille toimitetaan puhelin, joka ei vastaa lupauksia, tai heille kerrotaan, että rahat loppuivat eikä puhelinta saatu valmiiksi.

On harmi, että oululainen laturiyritys ehti mennä konkurssiin. Mikäpä olisikaan ollut hienompaa (oululaisesta näkökulmasta) kuin toimittaa maailman parhaimman kuuluvuuden tarjoavan älypuhelimen mukana maailman turvallisin laturi.

Tekes-tuki

Zero Reception sai viime vuonna Tekes-avustusta 49 900 euroa. Edellisenä vuonna se sai 6200 euroa. Trendi näyttää olevan nouseva, ja lieneekin selvää, että tuki tänä vuonna tulee olemaan kuusinumeroinen luku.

Rahahana on siis nyt avattu, ja niin kauan kuin yritys näyttää elonmerkkejä, veronmaksajien tuki on taattu. Valkee sai korvavalollaan avustusta reilusti yli miljoona euroa.

Mitähän brittiläisessä IT-firmassa mahdetaan ajatella siitä, että oululaisyritys on ominut sen nimen puhelimelleen?

5 kommenttia:

  1. Taas keksittiin joku ongelma, jonka ratkaisuun juuri sinä voit vaikuttaa tilaamalla puhelimen. Niin ja maksat sen ennakkoon. Nyt ei sentään maailma pelastu, mutta voi kuvitella miten sitä ennakkomarkkinoinnissa mainostetaan. "Miltä tuntuisi, jos lapsesi tarvitsee apua ja hänen puhelimessaan ei ole kuuluvuutta?"

    VastaaPoista
  2. Puhelimen kerrotaan olevan ”keskihintainen”. Kuinka moni on valmis maksamaan ennakkoon 400–500 euroa valmistajalle, joka on entuudestaan täysin tuntematon? Kampanja tulee todennäköisesti floppaamaan ja se siitä...

    VastaaPoista
  3. Zero Reception osaa hyvin käyttää mediaa hyödyksi hypetyksessään, joka jatkui tänään Ilta-Sanomissa. Sen ainoa tarkoitus oli kertoa tulevasta joukkorahoituskampanjasta. Artikkeli kertoi, että arvio hyvästä ”kuuluvuudesta” perustuu pelkkiin simulointeihin, eli minkäänlaista demolaitetta ei ole olemassakaan.

    Ensimmäinen hämäys Zero Receptionin kohdalla oli esittää kuvia Certum Phonesta, jota ei ole.

    Zero Receptionin ongelmana taitaa olla tavoittaa ulkomaalaiset ennakkotilaajat, jotka alkavat saada tarpeekseen kaikenlaisista huijareista. Miten Zero Reception onnistuu vakuuttamaan ennakkotilaajat siitä, että heidän kannattaa maksaa ennakkoon satoja euroja?

    VastaaPoista
  4. Mobiili.fi:ssä kerrottiin, että 4,4 kertaa parempi kuuluvuus perustuu simulointien lisäksi ”kolmansien osapuolten suorittamiin kenttätesteihin”. Tuo väite kuitenkin kumottiin Ilta-Sanomissa, eli Zero Reception nähtävästi valehteli Mobiili.fi:ssä.

    Melko vilpillisesti näyttää Certum Phonen taival alkavan...

    VastaaPoista
  5. Tekesin asiantuntijuus ei riitä sen enempää kuin muidenkaan rahoittajien. Hyvä tarina riittää.

    VastaaPoista