Blogi kertoi viime helmikuussa Waulis
Motors Oy:stä, joka oli keksinyt menetelmän muuttaa polttomoottorin
puristussuhdetta.
Sittemmin yritys on testannut
innovaation sisältävää moottoria, ja siitä on uutisoitu
joissakin lehdissä, mutta mitään mullistavia uutisia ei ole sen
jälkeen kuulunut.
6.4.2013 julkaistussa Oulu-lehdessä
kerrotaan:
Pohjalainen aikatauluttaa menetelmän
testausta siten, että tulevan puolen vuoden aikana kerätään
luotettavaa dataa, kehitetään tuotetta ja koekäytetään moottoria
100-200 tunnin verran. Vasta sen jälkeen käsissä voi olla
ensimmäinen Waulis-moottorilla kulkeva auto. ”Silloin eletään
ehkä syys-lokakuuta. En näe mitään ylitsepääsemättömiä
esteitä sille, ettei näin kävisi.” [kertoo Tapio Pohjalainen]
Puoli vuotta ja muutama kuukausi vielä
päällekin on mennyt, mutta mitään uutta ei ole uutisoitu.
Oulu-lehden artikkelin lopussa
Pohjalainen lupaa: ”Meille on avautunut sopiva aikaikkuna tälle
keksinnölle. Vuoden vaihteessa meillä todennäköisesti on jo
ensimmäinen asiakassopimus autotehtaan kanssa.”
Ensimmäinen asiakassopimus autotehtaan
kanssa? Sehän ei varmasti pidä paikkansa! Jos niin olisi, siitä
olisi varmastikin kerrottu.
Demomoottorin testaamisessa on
arvatenkin ilmennyt odottamattomia ongelmia, ja vienee vielä aikaa,
ennen kuin moottorin ongelmat on saatu ratkaistua ja rakennettua
toimiva moottori, jonka periaate voidaan sitten myydä autotehtaille
(jos niissä yleensä halukkuutta ilmenee).
Ongelmista kertoo myös se, että
Waulis Motors on juuri keräämässä lisää pääomaa, jota se
ilmeisestikin tarvitsee demomoottorin (lisä)testaamiseen. Yritys
pyrkii keräämään 160 000–320 000 euroa uutta pääomaa, ja se
antaa tuota sijoitusta vastaan 4,57–8,74 prosenttia yhtiön
osakkeista. Yhden osakkeen hinta on 4 euroa, ja minimi merkintämäärä
on 100 kappaletta. Merkintäaika, joka on alkanut 6.12.2013, päättyy
6.3.2014.
Merkintäajasta on jäljellä 49 päivää
(eli melkein puolet on jo kulunut) ja tulos on heikko: seitsemän
henkilöä on sijoittanut 7 004 euroa, joka on vain 4 prosenttia
minimimäärästä 160 000 euroa.
Kun kerran sijoittajien ”nimet”
ovat julkisella sivustolla, voidaan ne julkaista tässäkin. Keskimääräinen sijoitus on 1000 euroa.
Näyttää (valitettavasti) siltä,
että Waulis ei tule keräämään haluamaansa summaa. Sen täytyy
kertoa siitä, että monikaan ei usko innovaation toimivuuteen.
Yritys itse sitä vastoin uskoo siihen ja ruusuiseen tulevaisuuteen.
Yrityksen arvion mukaan vuoden 2019 liikevaihto, josta suurin osa
olisi puhdasta voittoa, koska yrityksen myynti muodostuisi
lisenssimyynnistä ilman raskaita kuluja, olisi 180 milj. euroa, ja
osinko jaettaisiin vuoden 2020 alussa. Sijoittamalla nyt esim.
minimimäärän 400 euroa, jolla saisi 0,011425 prosenttia yhtiön
osakkeista ja osingosta, saisi 0,011425 prosenttia vuoden 2019
voitosta, joka voisi esim. olla 150 milj. euroa. Osinkoa 400 euron
sijoituksella saisi siten 17 137 euroa, mikä olisi huima tuotto.
Jotta lisenssimyyntiä kertyisi yllä
esitetyt määrät, menetelmä pitäisi saada myytyä hieman yli
miljoonaan autoon 300 euron kappalehinnalla. Toimivan ja luotettavan
demomoottorin saaminen valmiiksi on ehdoton edellytys, jotta jokin
autotehdas voisi kiinnostua siitä.
Jos Waulis ei saa tarvitsemiaan rahoja,
se ei pysty jatkamaan moottorin testaamista ja kehittämistä, ja
edessä voi jopa olla selvitystila, jos se ei selviä veloistaan
(mikäli niitä on). Siitä voisi seurata, että jokin autotehdas
ostaisi patentin pilkkahintaan ja käyttäisi sitä haluamallaan
tavalla.
Jos innovaatio olisi mullistava, se
olisi varmasti kiinnostanut aivan eri tavalla. Mutta vasta aika tulee
näyttämään, tekivätkö sijoittajat tuottoisan sijoituksen vai
heittivätkö he rahansa hukkaan edellyttäen, että tämä
keräyskierros onnistuu, mikä ei ainakaan tällä hetkellä näytä
kovinkaan varmalta.
Tässä on kyse riskisijoittamisesta,
eli pahimmillaan sijoittaja voi menettää kaikki rahansa saamatta
mitään vastineeksi. Toinen äärimmäinen vaihtoehto on se,
menetelmästä tulee huikea menestys ja sijoittajat ansaitsevat
suuria summia monikymmenkertaistamalla sijoituksensa arvon. Mutta
ehkäpä realistisin vaihtoehto kulkee kuitenkin noiden
äärimmäisyyden välissä, eli Waulis saa myytyä jonkinlaisen
määrän lisenssejä muutamalle autonvalmistajalle, mutta mitään
menestystarinaa siitä ei tule. Voihan nimittäin myöskin olla aina
mahdollista, että menetelmän luotettavuus ja kestävyys ei ole sama
kuin moottorin muun tekniikan, ja se tulee olemaan menetelmän
kompastuskivi. Takuu- ym. ”pakollisten” korjausten tekeminen
suuressa mittakaavassa tulee aina kalliiksi autonvalmistajille, ja se
huonontaa niiden mainetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti