Blogi kertoi kuukausi sitten, että
Weela-jumppalaitteen toimitus tulee lykkääntymään ainakin
kuukaudella, ja esitti epäilyn, että viivästys saattaisi jatkua
vielä pidempäänkin. Nyt tämä arvio myöhästymisestä on Weelan
uuden päivityksen (30.8.) mukaan osoittautumassa todeksi.
Pitkän selittely jälkeen Weela pääsee
IGG-päivityksessä asiaan: ”CE-merkinnän testit ovat vielä
vaiheessa ja sen jälkeen saamme vasta viimeiset komponentit
tilaukseen. Joten toimitus voi siirtyä vielä loppusyksyyn.”
”Sitä on myyty 20 maahan [- - -] jo
200 kappaletta. Enemmän kuin edeltäjäänsä yhteensä sen
historiansa aikana.”
Tuo tarkoittaa sitä, että vanhaa
Weelaa on myyty alle 200 kappaletta, eli sen myynti on ollut erittäin
vaatimatonta. Siitä kertoo myös blogissa heinäkuussa julkaistut
taloustiedot pienine liikevaihtoineen ja valtavine tappioineen.
WelaProlla on ollut myyntiä ainakin
vuodesta 2016 lähtien, eli vanhaa Weelaa on myyty kolmen vuoden
ajan. Tuo tekee keskimäärin vain noin 60 myytyä laitetta vuodessa.
Näyttää selvästikin siltä, että
WelaPro ei hallitse EMC-suunnittelua. Metallikuorinen vanha Weela
pitää sisällään enimmän radioteitse leviävän häiriösäteilyn,
mutta koska uusi Weela on (kustannussyistä) muovikuorinen,
säteilysuojausta ei ole. Mahdollisesti myös halvemmat komponentit
tuottavat enemmän häiriöitä. Jos yrityksessä olisi ollut enemmän
sähköteknistä osaamista, tämän ei olisi pitänyt tulla
yllätyksenä.
”Testit on kuitenkin menneet koko
ajan parempaan suuntaan ja puhumme pienten yksityiskohtien säädöstä.”
Heinäkuun artikkelissa todettiin:
”Uudesta Weelan halpamallista ei tule yrityksen pelastajaa, vaan se
taitaa upottaa Welapron lopullisesti.” Tämä alkaa näyttää
entistä varmemmalta.
Oli paha virhe kuvitella, että vuosia
tappiota tehnyt yritys voisi uuden tuotteen avulla nousta jaloilleen.
Nämä uudet ongelmat niellevät sen verran paljon rahaa, että
IGG-velvoitteiden täyttäminen saattaa jopa muodostua
tappiolliseksi.
”Meille tämä ennakkomyynti on ollut
äärimmäisen tärkeää, ja sen avulla pystymme varautumaan
tuotantoon oikeassa mittakaavassa sekä laitteen varsinaiseen
myyntiin. Olemme todella kiitollisia jokaisesta ennakkotilaajasta ja
meihin yhteydenottaneista henkilöistä. Olemme saaneet runsaasti
viestejä ihmisiltä, jotka haluavat ostaa Weelan, kun tuotanto on
käynnistynyt.”
Jos yritys on käytännössä varaton,
miten se pystyy ”varautumaan tuotantoon oikeassa mittakaavassa”
eli valmistamaan jumppalaitteita myöhemmin tapahtuvaa myyntiä
varten? WelaPro vaikuttaa naiivin sinisilmäiseltä, jos luottaa
siihen, että yhteydenottaneet ostaisivat myöhemmin Weelan oikeasti.
Uusi Weela on periaatteessa vain vanhan
Weelan ns. cost reduction -malli, eli toiminnallisesti samanlainen
laite pyritään valmistamaan noin 50 prosenttia pienemmin
kustannuksin. Siinä mielessä tämä tuntuukin hieman oudolta:
”Weelan uuden sukupolven kehitystyön käynnistymisestä on kulunut
nyt puolitoista vuotta.”
Weela on niitä tuotteita, joita ei
koskaan pitäisi ostaa kokeilematta. Hyvin todennäköisesti oma
käyttökokemus tulee olemaan toisenlainen kuin videoiden ja muiden
esittelyiden luoma mielikuva.
Uuden Weelan normaalihinnaksi kerrotaan
911 euroa, joka on järkyttävä. Jos kävisikin niin, että Weelaa
valmistettaisiin myös IGG-toimitusten lisäksi, sen myynti tulisi
olemaan heikkoa.
Weela-jumppalaite on selvästikin
tuote, jolle ei ole tarvetta. Miksi yritys haluaa sitten tuputtaa
sitä väkisin markkinoille? Ei tarvita mitään ennustajanlahjoja
sen toteamiseksi, että jumppalaitteen valmistamisesta ei tule
koskaan kannattavaa liiketoimintaa.
https://www.tori.fi/vi/65944478.htm
VastaaPoistaMainontaa tämäkin...
Poista