Sanomalehti Kaleva kertoi tänään, että "oululaislähtöisen Pentti Ollikaisen erikoinen metrojunakehitelmä on leviämässä maailmalla isoihin kuvioihin”.
Kaleva jatkaa: ”Yläilmoissa kulkeva junakeksintö on hänen mukaansa täydellä varmuudella toteutumassa ainakin Yhdysvalloissa ja Intiassa.”
Kalevan artikkeli (jota ei näytä olevan verkkolehdessä) on kokonaisuudessaan lystikästä luettavaa. Siinä Ollikainen kehuu, että ”amerikkalainen liiketoimintakontaktini sanoi, että tämä ei ole miljoonabisnes vaan miljardibisnes”.
Mistä tässä on sitten oikein kysymys? Ollikaisen juna kulkee 4,5 metrin korkeudella tolppien varassa olevalla radalla. Juna kulkee lasisessa putkilossa, jonka katto on aurinkopaneelia. Järjestelmä tuottaa sähköä yli junan tarpeen, ja ylijäämäsähkö voidaan myydä sähköverkkoon. Vielä (kaiken kerrotun hyvän lisäksi) paranee: rata ottaa talteen myös tuulienergian.
Satuilu jatkuu edelleen: juna on nykydirektiivien vaatimusten mukaan äänetön. Tuskinpa mikään direktiivi vaatii, että junan pitäisi olla äänetön, koska sehän olisi mahdotonta. Kaikki liike synnyttää ääntä.
Jos kaikki kerrottu pitäisi paikkansa, se olisi liian hyvää ollakseen totta, ja siksi se ei lienekään totta. Jos tuollaisen keksiminen voisi olla totta, se olisi tehty jo aikoja sitten jossakin muussa maassa kuin Suomi-nimisessä junttilandiassa.
Ilmarata, jonka Ollikainen on keksinyt ”uudelleen”, on vanha keksintö. Sitä on käytetty monissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, ja se taitaa olla vieläkin käytössä mm. Chicagossa.
Ollikainen olisi halunnut pilottiradan Ouluun Oulunsalon lentoaseman ja kaupungin keskustan välille jo vuonna 2007, mutta kuten kaupunkikuvasta voidaan havaita, sitä ei (ainakaan vielä) ole toteutettu. Kustannukset ovat Ollikaisen mukaan kuusi miljoonaa euroa kilometriltä, mutta Suomen arktisissa oloissa ne luultavasti olisivat selvästikin korkeammat. Matkaa keskusta lentoasemalle taitaa olla noin 20 kilometriä, jolloin minimetron rakennuskustannuksiksi olisi tullut vähintäänkin ”vaatimattomat” 120 miljoonaa euroa. Matkustajamäärät kyseisellä reitillä ovat sitä luokkaa, että hankkeen toteuttaminen olisi ollut kuin suoraan hölmöläisyyden oppikirjasta.
Rivien välistä on luettavissa, että Ollikainen rinnastaa ”keksintönsä” uuteen Nokiaan. Niin ja onhan Ollikainen melkein kuin Ollila.
Jos minimetro toimii tuottamallaan aurinkoenergialla, se on silloin käyttökelpoinen vain niissä maissa, joissa auringon säteilyn intensiteetti on riittävän voimakas, eli kyseeseen tulisivat lähinnä maat, jotka sijaitsevat 40. pohjoisen ja 40. eteläisen leveyspiirien välissä. Tuolloinkin se toimisi vain silloin, kun auringon sijainti taivaalla olisi riittävän korkealla, eli aamupäivän kello yhdeksän ja iltapäivän kello kuudentoista välillä. Sateella se ei toimisi, ja pilvisellä säällä juna liikkuisi hitaammin.
Todellisuudessa juna olisi riippuvainen ulkoisesta energianlähteestä ja toimisi omavaraisesti vain aurinkoisina päivinä, jos sitten silloinkaan aina.
Edellä mainittujen syiden vuoksi se on täysin soveltumaton Suomen olosuhteisiin. Lisäksi koska junaradan rakentaminen maahan tai ilmaan on erittäin kallista, se kannattaa tehdä vain silloin, kun ratayhteyttä voidaan hyödyntää tehokkaasti, eli reittiä käyttää suuri matkustajamäärä. Suomessa tällaiseen tuskin on tarvetta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Olen todella onnistunut tämän asian kanssa,tuskin sinun epäilyt voivat estää asian etenemistä,siihen ei enää Oululaiset skeptikot voi vaikuttaa.Mikäli olet seurannut mailman kehityksen kulkua,sinun täytyisi ymmärtää,että nyky päivänä kaikki on mahdollista ja jotain vielä mullistavampaa on minulla ollut kehitteillä kymmenen vuotta ja ei varmasti tarvi kovinkauaa odottaa,kun sinulle selviää,että Suomalainen keksijä otetaan mailmalla tosi hyvin vastaan,mutta Oululaiset saavat jatkaa skeptistä elämäänsä köyhtyvässä Suomessa,on vain näköjään yksi suunta Suomella,kun Nokiakin näyttää menevän omia teitään Ameriikan syliin.
VastaaPoistaTerveisin Keksijä
Pentti Ollikainen
Kaikenlainen palaute on aina tervetullutta.
VastaaPoistaEn osaa tosin sanoa, mistä syystä herne meni keksijän nenään.
Palautteen antajan henkilöllisyydestä on tosin vaikea mennä takuuseen, koska kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa – sehän ei ole edes kriminalisoitua.
Ai,että epäilet,etten ole keksijä Ollikainen.Täytyy hieman valottaa asiaa ja annan netti osoitteen,jolla pääset katsomaan mitä projekti pitää sisällään.Osoite on metrofuturesystems.com sieltä löydät tämän sivuston ja siellä on puhelin numerokin mistä saat minut kiinni,jos haluat varmistaa olenko se oikea henkilö.
VastaaPoistaTerveisin
Pentti Ollikainen
Olen käyttänyt internetiä (jo) vuodesta 1995 ja oppinut, että kaikki ei aina ole sitä, miltä näyttää.
VastaaPoistaKyseinen sivu ei kerro juurikaan mitään (ilman käyttäjätunnusta). Ehkäpä se on sitten niin salaista...
Patenttiasiamiehille ja patenttitoimistoille (viranomaisille) on täysin yhdentekevää patentoitavan keksinnön hyödyllisyys. Patenttiasiamies väsää hakemuksen vaikka puutikusta, jos maksava asiakas niin haluaa. Vaikka jollekin keksinnölle olisikin myönnetty patentti, se ei tarkoita sitä, että keksintö olisi hyvä, hyödyllinen tms. Itse asiassa suurin osa patenteista on täyttä roskaa, ja siksi ihmetyttääkin, miksi joku on viitsinyt maksaa niistä.
Itsekin yhden patentin haltijana tiedän, että sen jälkeen, kun hakemus on jätetty viranomaiselle ja se on tullut julkiseksi, alkaa monta vuotta kestävä ja monivaiheinen hakemuksen ”viilaaminen”, jolla poistetaan jo olemassa olevien patenttien loukkaukset. Usein käy niin, että jäljelle ei jää mitään patentoitavaa.
Pelkään pahoin, ettei metrojunassa ei ole mitään patentoitavaa. Sehän olisi esim. hieman sama asia kuin jos joku yrittäisi patentoida nykyaikaisen sähköveturin, jollaisia on siis jo käytössä. Kyllähän patenttiasiamies yrittää vedättää hakemusta niin kauan kuin mahdollista, koska siitähän he palkkansa saavat.
Tutkimusraportti (2.9.10) on karua luettavaa. Sen kertoo suuri X-kirjainten määrä sarakkeessa ”Category”, mikä tarkoittaa sitä, että suuri osa hakemuksen vaatimuksista loukkaa olemassa olevia patentteja. Ne täytyy poistaa tai muuttaa, ennen kuin hakemuksen käsittely voi jatkua.
Olet niin älykäs kaveri,että annettaan nyt asioiden mennä eteenpäin,niin jonain päivänä kaikki selviää.Tuli muuten kiinnostava viesti,joka aiheutti sen ,että ei tarvi keskustella tällä tavalla asioista enää.Patentit on saatu ja nyt se on menoa mailmalle.Kiitoksia mielenkiinnostasi.
VastaaPoistaEikö kantti kestä kuulla totuutta.
VastaaPoistaNo eipä ole Oulu ainoa paikka jossa keksitään. Lappeen rannassa on keksitty uusi sana kirja jonka avulla jokainen voi oppia täydellisen äidin kielen mestariksi.
VastaaPoistaMutta miten on, oppiiko ruotsinkielen mestariksi ja onko se muutenkaan niin välttämätöntä,kun ei sitä kukaan kysele kuitenkaan,että onko mestari vai ei.Miten sillä tehdää bisnestä,viekö se Suomea mihinkään tästä lamasta.
VastaaPoista