keskiviikko 22. joulukuuta 2010

Viivepeili 1.0 eli Mobilespot Oy:n hengentuote

Oulun 1 kertoi tammikuussa eli lähes vuosi sitten Terva 3.0 -kasvuyritystehtaasta, johon samaiseen sylttytehtaaseen näyttävät tänään Kalevassa julkaistun artikkelin jäljet johtavan. Oulun tervainen menneisyys on nähtävästi haluttu unohtaa, koska nimi Terva 3.0 on korvattu varsin lattealla Yritystakomo-nimellä.

http://oulun1.blogspot.com/2010/01/terva-30-eli-tervakolmonen.html

Kalevan artikkelin pääpaino on kuukausi sitten perustetun Mobilespot Oy:n kehittämässä viivepeilissä – minä käytäisin termiä Viivepeili 1.0 – joka – nyt on hieman vaikeaa pitää kasvoja peruslukemilla – tekee niinkin ihmeellistä kuin näyttää tapahtumat peilin edessä viivästettynä. Kalevan ”ihmepeiliksi” kutsuma laite on sijoitettu vaatetusliike Pukumieheen (eli juuri siihen ”rommauttajaan”), jossa asiakkaat voivat katsoa ihmepeilin välityksellä sitä, miltä he näyttävät takaapäin tai aivan hetki sitten.

Viivepeili on alun perin kehitetty urheilijoiden harjoitteluavuksi, josta se sitten päätyi Pukumieheen. Huippu-urheilu on Suomessa yhteiskunnan tukemaa, ja tuki tulee joko suoraan verovaroista tai poliittisin perustein veikkausvaroista. Yritysten suora tuki urheilijoille on asia erikseen. Pysyminen maailman huippujen tasolla on vaikeaa, ja sen vuoksi lajiliitot tekevätkin kaikkensa siinä onnistuakseen – jopa hankkimalla viivepeilin.

Artikkelissa ei kerrota sen tarkemmin ihmepeilin toiminnasta, mutta kuvan perusteella voisi päätellä, että laitteisto käsittää pienen videokameran, lcd-monitorin ja tietokoneen sovellusohjelmistoineen. Ohjelmisto tallentaa kameran (joita voi tietenkin olla useampi eri kulmissa) välittämän kuvan ja välittää sen hetkeä myöhemmin monitoriin. Välitettyyn kuvaan voidaan ehkä asettaa eri pituisia viipeitä, ja nämä eri tavalla viivästetyt otokset voidaan esittää pienemmissä ikkunoissa.

Mobilespot Oy:n viivepeilistä tuskin tulee tämän tai edes seuraavan joulun hittituotetta. Tokihan jokin vaatetusliike voisi haluta tarjota tällaisen ”palvelun” asiakkailleen, mutta on luultavaa, että potentiaalisia liikkeitä on varsin vähän Suomessa. Ja ulkomaanvalloituksen Mobilespotin kannattaisi suosiolla unohtaa, koska takkiinhan siinä vain tulisi.

Yhteiskunnan tukema urheilijoiden harjoittelu näyttääkin olevan ainoa taho, joka voisi käyttää viivepeiliä. Yhteiskunnan tuella myös koko Yritystakomo on varmasti tähänkin asti pysynyt pystyssä, ja siksi onkin luontevaa, että yhteiskunta tukee myös sen yritysten toimintaa.

Oulu jälkeen Nokian ihmeen näyttää tuottavan vain tällaisia naurettavuuksia, joihin voidaan lukea myös aikaisemmin jo useamman kerran arvostellut Valkee Oy:n kirkasvalokuulokkeet.

It-ala alkaa olla auringonlaskun ala. Ainoaa laajamittaisempaa aktiivisuutta näyttää olevan vain matkapuhelimien ja internersovellusten ympärillä, mutta niihinkin näyttää olevan entistä vaikeampi keksiä enää mitään ”uutta”, mistä kertoo henkilöstömäärän vähennykset alan yrityksissä.

Mobilespot Oy:n, joita menee tusinaan N kappaletta, kaltaiset uudet yritykset ovat pakon edessä: ne yrittävät väen väkisin ”keksiä” jotakin uutta, josta ne täysin epärealistisesti kuvittelevat tulevan matkapuhelimen kaltaista tuotetta, joka mullistaisi markkinat. Noista ”ideapajoista” putkahtaa sen sijaan tuotteita, joita ei olisi koskaan tarvinnut keksiä ja tuotteistaa, koska niille ei yksinkertaisesti ole markkinoita. Ne pysyvät toiminnassa vain niin kauan kuin jokin taho rahoittaa niitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti