Oulun kallioparkin urakoitsijaksi valitun Lemminkäisen tarjousasiakirjat tulivat eilen julkisiksi. Ne siis määrittävät hankkeen laajuuden eli sen, mitä Lemminkäinen sitoutuu tekemään hyväksytyn urakkasumman vastineeksi. Usein tosin käy niin, että urakoitsija löytää matalamman kohdan aidasta tai yrittää mennä aidan alitse, eli urakoitsija pyrkii niin sanotusti vetämään mutkat suoriksi jossakin kohdassa. Urakoitsija pyrkii siten tekemään jonkin osan sovittua vaatimattomammin – tavallisesti kustannussyistä. Sen onnistuminen riippuu asiakkaasta, mutta hyvin usein se kuitenkin onnistuu ja varsinkin silloin, jos asiakasta vähän ”voidellaan”.
Edellisessä kallioparkkia käsittelevässä kirjoituksessa esitettiin vanha suunnitelma, joka on hieman erilainen kuin uusi hyväksytty suunnitelma, johon tulee 900 paikkaa ja 300 paikan varaus. Rakentaminen alkaa kesällä 2012 ja kestänee pari vuotta.
Erikoinen piirre on Hallituskadun sisäänajorampin toinen mutka, joka näyttää kiertävän entisen Centrumin liikekiinteistön. Ikään kuin tunnelin ei haluttaisi kulkea Centrumin alitse. Ehkäpä tunneli ei ole tuossa kohdassa vielä riittävän syvässä. Se tietää vain pidempää luiskaa ja hieman enemmän louhimista.
Tämä on tietenkin vain suunnittelijan oma näkemys, mutta toisaalta miksipä se ei voisi näyttää kuin katetulta kadulta..? Maan sisään voisi sijoittaa pieniä liikkeitä, jotta asiakkaan ei tarvitsisi vaivautua nousemaan maan pinnalle.
Maanalaisen tilan lämpötilan kerrotaan olevan vain 15 astetta ympäri vuoden. Mikäpä olisi parempi pakopaikka kesähelteillä..? Sinne ei tarvitsisi edes ajaa autolla, vaan sinne voisi laskeutua hissillä.
Jos kaupungin vihervasemmisto ei olisi vastustanut hanketta monine valituksineen, kalliopysäköinti olisi jo toteuttu, ja kustannukset olisivat jääneet vain ehkäpä puoleen nyt toteutuvista. Taantumuksellinen vasemmisto hävisi jälleen taistelunsa, mikä saattanee hatuttaa tiettyjä nimeltä mainitsemattomia valtuutettuja.
Kuvassa näkyy Oulun Osuuskaupan Centrum-tavaratalo juhlavalaistuksessa 60/70-lukujen vaihteessa. Ajoluiska kulkee sen takana maan sisässä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti