Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä
julkaistaan Missä hän on nyt? -artikkelisarjaa, jossa kerrotaan
lehdessä aikaisemmin haastatellun henkilön nykyisiä kuulumisia.
Oulun 1 -blogi kokeilee samaa ja palaa 30.12.2010 julkaistuun
kirjoitukseen Metrojunakeksinnöllä maailmalle, jossa kerrottiin
”suomalaisesta metrojunakeksinnöstä”
Kalevan ylistävässä artikkelissa
(jota tekstissä siteerattiin) oli niin paljon uhoa, että kyseistä
blogikirjoitusta oli täysin mahdoton kirjoittaa vakavasti. Nyt,
kaksi vuotta myöhemmin, on aika palata takaisin aiheeseen ja katsoa,
onko metrojunakeksinnöstä mitään uutta.
Keksijä uhosi kommentissaan
myönnetyllä patentilla, mutta mikähän mahtaa olla totuus?
Patenttitietokannasta löytyy 13.10.2011 päivätty englanninkielinen
hakemus, joka on samansisältöinen kuin 2010 löytynyt
suomenkielinen hakemus ja jossa on mukana kansainvälinen
tutkimusraportti. Tutkimusraportti on mielenkiintoinen dokumentti,
koska se kertoo karusti, mitkä ovat patentin myöntämisen
edellytykset.
Alla oleva kuvakaappaus
tutkimusraportista on melko murskaava. (X-kirjaimet ovat pahoja.) Luettelon ensimmäinen dokumentti on Ollikaisen oma vanhempi hakemus,
joten siitä ei kannata välittää. Kahdessa seuraavassa
dokumentissa on useita vaatimuskohtia, jotka ovat samat kuin
Ollikaisella ja jotka Ollikaisen täytyy poistaa, jotta hakemuksen
käsittely voisi edetä. Toisen dokumentin, jonka haltija on
Pfleiderer Infrastrukturur Gmbh, vaatimuskohdat ovat aivan samat kuin
kolmannen dokumentin, joka on siis myönnetty patentti vuonna 1975.
Tästä syystä toisen dokumentin käsittely on jäänyt
A1-vaiheeseen, eli sen käsittely on todennäköisesti keskeytetty,
koska mitään patentoitavaa ei ollut jäänyt jäljelle.
Dutta Dipak et al. ovat siis saaneet
patentin vaatimuksilleen, jotka ovat samat tai samankaltaiset kuin
ne, jotka esiintyvät luettelossa näkyvillä numeroilla Ollikaisen
hakemuksessa. Tämän perusteella voisi sanoa, että Ollikainen on
joutunut muuttamaan paljon hakemustaan edellä esitettyjen
patenttiloukkausten vuoksi. Usein, kun loukkaavat vaatimukset
poistetaan, jäljelle ei jääkään enää juuri mitään
patentoitavaa, ja hakija keskeyttää hakemuksen käsittelyn.
Aika tulee näyttämään, onko tämä
myös Ollikaisen kohtalo. Ollikainen voikin sitten sarkastisesti
todeta: ”Metrojunakeksinnöllä mentiin maailmalle, mutta
maitojunalla palattiin takaisin kotiin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti