Osuusliike Arina rakentaa Oulun
keskustaan Galleria- ja Kauppuri-kortteleihin uuden lähes 20.000
neliömetrin kauppakeskuksen. Korttelien välinen osuus Isokadulla
katetaan kesäkaduksi, mikä tarkoittaa sitä, että Isokatu
katkaistaan liikenteeltä tuolta kohdalta.
Koska kyseessä on noinkin suuri
kokonaisuus, liikkeiden huoltoliikenne onnistuu vain maanalaisesti,
ja se tuleekin tapahtumaan kallioparkin kautta. Kauppakeskus onkin
yksi tärkeä syy kallioparkin rakentamiseen. Niin kauppakeskuksen
kuin kallioparkinkin pitäisi olla valmiita vuoden 2015 loppuun
mennessä.
Hanke vaikuttaa melko suureelliselta
Oulun kokoiseen kaupunkiin, ja sen vuoksi jääkin nähtäväksi,
onko sille todellista tarvetta. Autoilevien asiakkaiden asioiminen
kauppakeskuksessa onnistunee vain käyttämällä kallioparkkia
pysäköintiin, joten kallioparkki saa näin pakostakin käyttäjiä.
Kallioparkin hyödyllisyyttä ja tarvetta on epäilty, mutta ehkäpä
se on sittenkin ollut turhaa.
Kauppakeskus sijoittuu merkitylle
alueelle. Galleria-korttelin rakennukset puretaan uuden rakentamisen
tieltä, mutta Kauppuri-korttelin uudempaa Sampotaloa ei pureta, vaan
se remontoidaan.
Kuvassa näkyy todennäköisesti
katettu Isokatu Kauppurienkadun suunnasta. Katetun osan ei tosin
pitäisi olla kovin syvä, vaikka se näyttääkin kuvassa paljon
syvemmältä kuin Isokadun varresta purettavan rakennuksen pituus on.
Rakennusten korkeudet tukevat kuitenkin olettamusta.
Tässä kuvassa on näkymä
vastakkaiseen suuntaan kuin edellä olevassa kuvassa. Vasemmalla on
Galleria- ja oikealla Kauppuri-kortteli.
Kauppakeskuksen suurin liike tulee
olemaan Sokos-tavaratalo, joka poistui kaupungista Arinan hotellin
laajennuksen myötä 2001. Kuuluuko Sokos-tavaratalon valikoimaan
mitään sellaista, jota ei myytäisi Prisma-tavarataloissa ja minkä
vuoksi kukaan viitsisi vaivautua ajamaan 25 metriä maanpinnan
alapuolelle, nousemaan sama matka hissillä maan pinnalle ja
ostosreissun jälkeen laskeutumaan takaisin maan sisään ja lopuksi
ajamaan takaisin maan pinnalle?
Kauppakeskuksen valmistuttua on varmaa,
että katujen varsilta on hyvin vaikea löytää vapaita
pysäköintipaikkaa, joten sinne asioimaan mielivän on käytännössä
pakko käyttää kallioparkkia.
Nostalgiaosa:
Sokos aukioineen 60-luvun alussa
Sisäkuva Sokos-tavaratalosta. Tuskinpa
uuteen tavarataloon tulee samanlaista tunnelmaa...
Siellä oli oikein matkamyymälä
Täytyy ottaa myös huomioon autottomat, lähiöissä asuvat ihmiset. Heille suuriin laitakaupungilla sijaitseviin kauppakeskuksiin kulkeminen voi olla mahdotonta oululaisen "kaikki bussit kulkevat keskustan kautta" -bussistrategian takia.
VastaaPoistaBussit ilmeisesti kulkevat käytännössä tulevan kauppakeskuksen ohi, mikä tietenkin helpottaa esim. autottoman yksinhuoltajaäidin asioimista.
Olin aiemmin kallioparkkia vastaan, mutta sen valmistuminen näyttäisi sittenkin parantavan keskustan palveluja.