maanantai 25. helmikuuta 2013

Saunalahti ”uudistuu”

Teleoperaattori Saunalahti on lähettänyt asiakkailleen tiedotteen, jossa se kertoo, että ”Saunalahden puheliittymät uudistuvat 1.4.2013”.

Saunalahti kertoo: ”Kuukausimaksuun sisältyy jatkossa rajaton datan käyttö sekä normaalihintaisten kotimaan puheluiden hintakatto. Uudistuksen yhteydessä liittymän kuukausimaksu nousee 1,99 eurolla. Uudistus ei edellytä sinulta mitään toimenpiteitä.”

Lisäksi tiedotteessa kerrotaan: ”Paperilaskun hinnoittelu yhdenmukaistuu 1.4.2013. Paperilaskun hinta on 1,90 €/lasku kaikille asiakkaillemme 1.4.2013 alkaen.”

Mistä tässä on oikein kysymys? Saunalahti on huomannut, että sillä on paljon vanhoja gsm-liittymiä, joissa ei ole kuukausimaksua lainkaan. Lasku on käsittänyt vain sekuntipohjaisesti veloitetut puhelut ja tekstiviestit. Lasku on lähetetty tavallisesti vasta silloin, kun laskun saldo on ollut noin 10 euroa. Jos tekstiviestejä ei ole lähetetty ja puhelujen määrä on ollut vähäinen, lasku on saattanut tulla vain muutaman kuukauden välein.

Saunalahti on katsonut, että nämä liittymät eivät tuota tarpeeksi, ja sen vuoksi se tulee ”uudistuksen” yhteydessä lisäämään niihin kuukausimaksun, vaikka se varmasti tietää, että kyseisillä liittymillä ei voida käyttää datapalveluita. ”Rajaton datan käyttö” on siten vain kömpelö veruke lisätä liittymiin kuukausimaksu.

Kun kerran uusi kuukausimaksu aletaan veloittaa joka kuukausi, on tietenkin luonnollista periä laskusta maksu, joka ei olekaan sen enempää kuin 1,90 euroa/kk. ”Uudistuksen” yhteydessä Saunalahti alkaa veloittaa vanhoilta gsm-asiakkailtaan 3,89 euroa/kk aikaisempaa enempää.

Saunalahti käyttää sanaa ”nousee”, vaikka osa liittymistä on sellaisia, joissa ei aikaisemmin ollut lainkaan kuukausimaksua. Miten jonkin palvelun hinta, joka oli aikaisemmin maksuton, voi nousta? Saunalahden olisi pitänyt kertoa lisäksi, että jotkin liittymiin TULEE KUUKAUSIMAKSU. On huomattava, että jos liittymässä oli aikaisemmin kuukausimaksu, se nousee nyt saman 1,99 euroa/kk.

Saunalahti menee röyhkeydessään vähän liian pitkälle, ja sen vuoksi voisikin suositella kaikille niille asiakkaille, joita ”uudistus” koskee, vaihtamaan operaattoria. Tällainen kollektiivinen toiminta on sellaista, mitä operaattorikin ”kuuntelee” ja ehkä ottaa siitä opikseen.

Saunalahden asiakaspalvelussa on tällä hetkellä ruuhkaa. Viesteihin vastataan vasta viiden päivän kuluttua.Tuskin tarvitsee olla selvännäkijä tietääkseen, mitä asiaa suurin osa yhteydenotoista koskee...

4 kommenttia:

  1. Onko kyseisellä tavalla sopimuksen muuttaminen yksipuolisesti "SOPIMUSRIKKOMUS"?
    Jos on niin kerätäänpä yhteiskanne.

    TSi

    VastaaPoista
  2. Kuluttajavirasto on tietoinen asiasta (on saanut monia kyselyitä). Vaihtoehdot taitavat valitettavasti olla: hyväksy tai irtisano.

    Kuluttajaneuvojan mukaan siinä tapauksessa, että kuukausimaksuton liittymä muuttuu maksulliseksi (tai sen hinta nousee) ja sen päälle peritään erityinen laskutuslisä (niin kuin yllä olevassa tekstissä), asiasta voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, jossa asian käsittely kestää ½–1 vuotta. Koko tuon ajan maksut täytyy maksaa, mutta lopputuloksesta, joka on vain suositus, ei voi koskaan olla varma. Se on siis eräänlaista venäläistä rulettia, mutta koska se ei maksa mitään valittajalle, sitä voi aina yrittää.

    VastaaPoista
  3. "Miten jonkin palvelun hinta, joka oli aikaisemmin maksuton, voi nousta?"

    Nousemalla nollasta suuremmaksi kuin nolla?

    VastaaPoista
  4. Jos jollakin palvelulla, tuotteella tms. ei aikaisemmin ollut hintaa, hinta ei voi luonnollisestikaan nousta. Tässä tapauksessa Saunalahti on lisännyt hinnan palveluunsa eli muuttanut sen maksulliseksi.

    VastaaPoista