Teleoperaattori Saunalahti on
lähettänyt asiakkailleen tiedotteen, jossa se kertoo, että
”Saunalahden puheliittymät uudistuvat 1.4.2013”.
Saunalahti kertoo: ”Kuukausimaksuun
sisältyy jatkossa rajaton datan käyttö sekä normaalihintaisten
kotimaan puheluiden hintakatto. Uudistuksen yhteydessä liittymän
kuukausimaksu nousee 1,99 eurolla. Uudistus ei edellytä sinulta
mitään toimenpiteitä.”
Lisäksi tiedotteessa kerrotaan:
”Paperilaskun hinnoittelu yhdenmukaistuu 1.4.2013. Paperilaskun
hinta on 1,90 €/lasku kaikille asiakkaillemme 1.4.2013 alkaen.”
Mistä tässä on oikein kysymys?
Saunalahti on huomannut, että sillä on paljon vanhoja
gsm-liittymiä, joissa ei ole kuukausimaksua lainkaan. Lasku on
käsittänyt vain sekuntipohjaisesti veloitetut puhelut ja
tekstiviestit. Lasku on lähetetty tavallisesti vasta silloin, kun
laskun saldo on ollut noin 10 euroa. Jos tekstiviestejä ei ole
lähetetty ja puhelujen määrä on ollut vähäinen, lasku on
saattanut tulla vain muutaman kuukauden välein.
Saunalahti on katsonut, että nämä
liittymät eivät tuota tarpeeksi, ja sen vuoksi se tulee
”uudistuksen” yhteydessä lisäämään niihin kuukausimaksun,
vaikka se varmasti tietää, että kyseisillä liittymillä ei voida
käyttää datapalveluita. ”Rajaton datan käyttö” on siten vain
kömpelö veruke lisätä liittymiin kuukausimaksu.
Kun kerran uusi kuukausimaksu aletaan
veloittaa joka kuukausi, on tietenkin luonnollista periä laskusta
maksu, joka ei olekaan sen enempää kuin 1,90 euroa/kk.
”Uudistuksen” yhteydessä Saunalahti alkaa veloittaa vanhoilta
gsm-asiakkailtaan 3,89 euroa/kk aikaisempaa enempää.
Saunalahti käyttää sanaa ”nousee”,
vaikka osa liittymistä on sellaisia, joissa ei aikaisemmin ollut
lainkaan kuukausimaksua. Miten jonkin palvelun hinta, joka oli
aikaisemmin maksuton, voi nousta? Saunalahden olisi pitänyt kertoa
lisäksi, että jotkin liittymiin TULEE KUUKAUSIMAKSU. On huomattava,
että jos liittymässä oli aikaisemmin kuukausimaksu, se nousee nyt
saman 1,99 euroa/kk.
Saunalahti menee röyhkeydessään
vähän liian pitkälle, ja sen vuoksi voisikin suositella kaikille
niille asiakkaille, joita ”uudistus” koskee, vaihtamaan
operaattoria. Tällainen kollektiivinen toiminta on sellaista, mitä
operaattorikin ”kuuntelee” ja ehkä ottaa siitä opikseen.
Saunalahden asiakaspalvelussa on tällä hetkellä ruuhkaa. Viesteihin vastataan vasta viiden päivän kuluttua.Tuskin tarvitsee olla selvännäkijä tietääkseen, mitä asiaa suurin osa yhteydenotoista koskee...
Saunalahden asiakaspalvelussa on tällä hetkellä ruuhkaa. Viesteihin vastataan vasta viiden päivän kuluttua.Tuskin tarvitsee olla selvännäkijä tietääkseen, mitä asiaa suurin osa yhteydenotoista koskee...
Onko kyseisellä tavalla sopimuksen muuttaminen yksipuolisesti "SOPIMUSRIKKOMUS"?
VastaaPoistaJos on niin kerätäänpä yhteiskanne.
TSi
Kuluttajavirasto on tietoinen asiasta (on saanut monia kyselyitä). Vaihtoehdot taitavat valitettavasti olla: hyväksy tai irtisano.
VastaaPoistaKuluttajaneuvojan mukaan siinä tapauksessa, että kuukausimaksuton liittymä muuttuu maksulliseksi (tai sen hinta nousee) ja sen päälle peritään erityinen laskutuslisä (niin kuin yllä olevassa tekstissä), asiasta voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, jossa asian käsittely kestää ½–1 vuotta. Koko tuon ajan maksut täytyy maksaa, mutta lopputuloksesta, joka on vain suositus, ei voi koskaan olla varma. Se on siis eräänlaista venäläistä rulettia, mutta koska se ei maksa mitään valittajalle, sitä voi aina yrittää.
"Miten jonkin palvelun hinta, joka oli aikaisemmin maksuton, voi nousta?"
VastaaPoistaNousemalla nollasta suuremmaksi kuin nolla?
Jos jollakin palvelulla, tuotteella tms. ei aikaisemmin ollut hintaa, hinta ei voi luonnollisestikaan nousta. Tässä tapauksessa Saunalahti on lisännyt hinnan palveluunsa eli muuttanut sen maksulliseksi.
VastaaPoista