maanantai 16. joulukuuta 2013

Paroni von Münchhausen ja auton akun lämmittäminen

Autoliike Veho mainostaa Arctic Heat Controlin valmistamaa akkulämmitintä ja toimitukseen mukaan kuuluvaa akkuvaraajaa. Hinta asennuksineen on huima 479 euroa! Asennuspakettiin kuuluu: akkulämmitin, akkuvaraaja, tarvittavat kytkentäjohtimet ja asennustyö.

Oulun 1 -blogi on jo aikaisemmin käsitellyt kyseistä akkulämmitysjärjestelmää artikkelissa

http://oulun1.blogspot.fi/2011/02/arctic-battery-heater.html

ja artikkelin loppuosassa:


Kun akkua varataan moottorilämmittimen ollessa kytkettynä sähköverkkoon, akkuvaraajan kehittämä jännite syötetään myös akkulämmittimeen. Jotenkin tässä tulee mieleen Paroni von Münchhausen, joka onnistui kiskomaan itsensä tukasta ylös suosta. Jos autopaikalla on verkkosähkö käytettävissä moottorin ja sisätilojen lämmittämiseen, lämmitetyn moottorin käynnistymisen ei pitäisi olla mikään ongelma. Käynnistäminen purkaa vain hiukan akkua ja purettu varaus palaa takaisin akkuun ennemmin tai myöhemmin. Jos on muutaman päivän pakkasjakso ja ”kylmä” akku varautuisikin hieman hitaammin ajon aikana, varaus palaisi takaisin akkuun sitten, kun ilma lauhtuu. Jos sähkölaitteiden yhteenlaskettu kulutus ylittää auton laturin tuoton ja akku purkautuu sen vuoksi, ei akun lämmittäisestä ole mitään apua.


Akun nopeasta varaamisesta olisi hyötyä vain silloin, jos akkua puretaan toistuvasti, kuten esim. käytettäessä polttoainetoimista lämmitintä, joka purkaa akkua sitä enemmän, mitä kauemmin lämmitystä käytetään. Mutta tässä on jälleen ristiriita: polttoainetoimista lämmitintä käytetään henkilöautoissa tavallisesti vain silloin, kun verkkosähköä ei ole käytettävissä autopaikalla, ja jos sähköä ei ole käytettävissä, ei verkkosähköä käyttävästä Arctic battery heaterista ole mitään hyötyä. Pelkästään akkusähköä käyttävästä mutta vasta moottorin käynnistymisen jälkeen alkavasta akkulämmityksestä voisi tuolloin olla jotakin hyötyä, jotta akku varautuisi (mahdollisesti) nopeammin, mutta silloin osa laturin tuottamasta sähköstä, jos sitä kylmällä ilmalla yleensäkin jäisi yhtään yli auton omilta sähkölaitteilta, menisi akun lämmitykseen ja olisi pois akun latausvirrasta. Suurin syy akun purkautumiseen talvella ei ole kylmän akun huono varautuminen vaan se, että laturin tuotto ei riitä auton kaikille sähkölaitteille ja osa sähköstä otetaan akusta.

Jos akun hidas purkautuminen talven aikana on ongelma, siihen on olemassa edullisempikin keino kuin 479 euroa maksava Paroni von Münchhausen -viritys. 240 eurolla saisi neljä kappaletta 60 euron hintaisia akkuja, jotka kukin kestävät varmasti pari vuotta. Kahdeksan vuoden ajan olisi uusi akku käytössä joka talvi, ja rahaa säästyisi 239 euroa. Autoon asennettu akkulämmitysjärjestelmä menee todennäköisesti auton mukana, kun se myydään, joten siinä voisi sanoa hyvästit 479 eurolle.

16 kommenttia:

  1. TM testasi ko. järjestelmän ja sai tulokseksi 4x enemmän virtaa. Uskon mieluummin TM:n testiä kuin tämän plogin kirjoittajaa. Aikaisemminkin ollut ihan pihalla samasta asiasta:) Tällä syteemillähän saadaan akun kestoikä optimaaliseksi eli n.5 vuoteen. Luonto kiittää kun akku kestää eikä turhia vaihtoja tarvi tehdä. Elinkaariajattelulla säästää. Lompakko kiittää myös kun lähes kaikki alijännitteestä johtuvat viat poistuu eikä tarvi vikaoodeja poistella alvariinasa.Lisälämmintäkin voi käyttää. Tiedän kun käytän jo toisessa autossa tätä lämmitysjärjestelmää. Voin suositella muillekin. MB:ni toimii nyt moitteetta. Kiitos Oulun Vehon kun möivät ja asensivat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Haiskahtaa" vähän Vehon kommentilta...

      Poista
  2. HALOO....menee se vetokoukkukin..ja vaikka ottais poiskin niin ei sopisi uuteen enää---ja tuon ABH laitteen ja laturin kaapeleineen voi siirtää! Lue ed. http://oulun1.blogspot.fi/2011/02/arctic-battery-heater.html

    VastaaPoista
  3. "Jos sähkölaitteiden yhteenlaskettu kulutus ylittää auton laturin tuoton ja akku purkautuu sen vuoksi, ei akun lämmittäisestä ole mitään apua".Vai ei riitä? Nykyisten laturien tehot ovat 80-160A. Kyllä riittää mutta akku ei ota vastaan(kemiallinen reaktio). Lämmitetty akku ei ota "mahdollisesti" virtaa paremmin vastaan vaan varmasti paremmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Autossa on yllättävän paljon sähkökuormaa. Siitä vain laskemaan! Laturin teho ei riitä niille kaikille, minkä näkee latausjännitteestä: se ei ole enää noin 14,4 - 14,6 volttia vaan sen alle, ja sitten kun se tippuu alle akun napajännitteen (n. 12,6-12,7 V) tarvittava virta tulee akusta.

      Poista
  4. Esimerkiksi BMW autot kärsivät jatkuvasti akkujen heikosta varausasteesta. "A14VI34" Laturi 150A BMW " silti ei riitä. Mutta kun laitettiin ABH paketti niin rupes riittämään! On kyllä kumma kun plogisti väittää ihan lonkalta muuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Akkujen virranottokyky lämpötilan funktiona vaihtelee eri akuilla, ja ero voi olla jopa moninkertainen. Jos akkulämmitin lätkäistään tuollaisen huonosti kylmän virtaa vastaanottavan akun kylkeen, saattaahan akkulämmitin näyttää toimivalta...

      Poista
  5. TIETOISKU

    Talvi, akku ja bensa/diesellisälämmitin

    Talviautoilussa ei ole olemassa montakaan harmittavampaa tilannetta kuin se, ettei auto lähde käyntiin. Jos on vielä pyrkinyt varmistamaan lähdön mukavuuden bensa/diesellisälämmittimen avulla ja vaihtanut akunkin ennen kylmän tuloa, on todennäköistä, että akun valmistaja(tai myyjä) saa olla sadattelun kohteena. Tilanne ei kuitenkaan ole niin yksioikoisen selkeä kuin voisi luulla, sillä kylmissä olosuhteissa mukaan tulee monta ulkoista tekijää.
    Tilanteessa on oikeastaan kaksi ongelmaa. Ensimmäinen aiheutuu siitä, että bensa/diesellisälämmitin kuluttaa suhteellisesti varsin paljon energiaa. Jos tarkastellaan tarkemmin tyypillisen lisälämmittimen teknisiä tietoja, huomataan sen tehon olevan 40-80W(vaihtelee tyypeittäin), mikä tarkoittaa noin 5A:n virrankulutusta, jossa tosin vielä ei ole huomioitu hehkutusta. Voidaan siis olettaa, että lämmitintä noin 30-40 min. käytettäessä on kulunut noin 5Ah akun kapasiteetista. Jos tämän lisäksi käytetään vielä tuuletusjärjestelmää, voi kulutus olla vieläkin suurempaa. Kun auto tämän jälkeen käynnistetään, niin kuluu noin 2 Ah. Kaiken kaikkiaan akku on siis tyhjentynyt 7 Ah.
    Toinen ongelma aiheutuu puolestaan siitä, että tavallisen lyijyakun virranvastaanottokyky on varsin huono matalissa lämpötiloissa. Jos otetaan esimerkiksi 74 Ah akun ( joka on varsin tavallinen suuremman keskiluokan autoissa)
    virranvastaanottokyky ja sen uudelleenlataukseen tarvittava ajoaika edellä mainitun kulutuksen jälkeen saamme tulokseksi seuraavanlaista:

    T(C astettta) Virranvastaanottokyky ko. lämpötilassa Vastaava ajoaika
    0 n. 14,8 A(DIN) n.30 min
    -18 n. 3,7 A (SEN) n. 2 h
    -25 n. 2A n.3,5h

    Jos käynnistystä seuraava ajoaika ei ole riittävä, ei akku saavuta enää aiempaa varaustilaansa. Otetaan esimerkki: Ajatellaan, että ajoaika on 1 tunnin pituinen jokaisen startin jälkeen lämpötilan ollessa -25 astetta, mistä on seurauksena akun (mainittu 74 Ah) varauksen aleneminen käynnistyksessä. 5 Ah:n verran, koska latausta tapahtuu vain 1 h x 2 A = 2Ah. Jos autolla vielä ajetaan aamulla töihin ja takaisin kotiin iltapäivällä, akun varaustaso tulee laskemaan 10 Ah vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua on akun varaustaso enää noin 40% täydestä kapasiteetista. Tällöin akkuhappoon alkaa muodostua jääkiteitä sen tiheyden laskettua alle 1,16 kg/dm. Olemme tulleet pisteeseen, jossa auto ei enää käynnisty. Lisäksi jos ajetaan paljon kaupunkiajoa, laturin energian tuotto voi olla pienempi, koska autossa on paljon virrankuluttajia päällä ja moottorin kierrosluku alhainen. Tällöin laturin tuotto on alhaisempi kuin suuremmilla kierroksilla mikä tyhjentää entisestään akkua ajon aikana!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moottorin käynnistymiseen ei kulu 2 Ah:a. Diesel kuluttaa tosin enemmän, mutta jos moottori on lämmin – moottorityyppistä riippumatta – sen pitäisi käynnistyä parissa sekunnissa. Parin sekunnin käynnistymiseen kuluvaa energiamäärää on arvioitu aikaisemmin blogissa:

      ”Jos oletetaan, että starttimoottorin teho on 2 kW, sen ottama virta nimellisteholla on 167 A. Koska starttimoottori on ns. sarjamoottori, sen ottama virta i(t), eli virta ajan funktiona, ja momentti riippuvat pyörimisnopeudesta. Mitä nopeammin se pääsee pyörimään (lämmin moottori), sitä pienemmän virran se ottaa. Jos käytetään lohkolämmitintä ja käynnistyksen kestoaika on 2,0 sekuntia, starttimoottorin akusta ottama energia on 2*167 As = 334 As, joka ampeeritunneiksi muutettuna on 334/3600 = 0,092 Ah. Tämä on 0,15 prosenttia 60 Ah:n akun kapasiteetista.”

      http://oulun1.blogspot.fi/2015/01/arctic-heat-control.html

      Lyijyakun varautuminen ei tapahdu lineaarisesti vakiojännitteellä, vaan varausvirta on kääntäen verrannollinen akun varaustilaan. Mitä täydempi akku, sitä hitaammin ja pienemmällä virralla se varautuu täyteen.

      Mitä tulee kommentin virran vastaanottokykyyn eri lämpötiloissa, kannattaa muistaa, että lämpötilat vaihtelevat talven aikana, ja pitkät pakkasjaksot ovat harvinaisia. Ja sitten kun ilmastonmuutos toteutuu kaikessa laajuudessaan, tämäkin ”ongelma” poistuu.

      Linkin viime tammikuun kirjoituksesta käy selvästi ilmi, miten harhaanjohtavien ja jopa valheellisten väitteiden avulla näitä ”akkulämmittimiä” markkinoidaan.

      Poista
  6. Vastaus tuohon "haiskahtaa Vehon kommentilta" :Oikeassa olet, Vehon taxiasiakas!

    VastaaPoista
  7. Tuo "Tietoisku" on akkukauppiaden lehdestä poimittu. Siis akun ominaispaino ratkaisee. Lämmin akku ottaa vastaan hyvin virtaa, kylmä huonosti. Kun omainaispaino laskee niin ongelmia tulee. Akkulämmitin on siis erinomainen laite eikä "valheellisesti markkinoitu". Tässä plogissa, ainakin tässä asiassa, haiskahtaa jokin.....

    VastaaPoista
  8. Tämä on myös Arctic Heatin nettisivuilla:
    Totuuksia akuista ja ABH akkulämmittimen tuomasta hyödystä!
    Pakkasen vaikutus akun kapasiteettiin: täysi akku
    +20°C 100% (saatava energia määrä)
    +10°C 90%
    0° 80%
    - 10°C 70%
    - 20°C 50%
    -30°C 35%

    Akun lämmitys ABH laitteella vaikuttaa suoraan akusta saatavaan energiaan!

    Nykyisissä ja vanhoissa normeissa vaaditaan, että puolityhjä 100 ah:n pitää ottaa vastaan :
    +0 C° 14,8 Ampeeri (din) ajoaika n.30min.
    -18 C° 3,7 Ampeeri (sen) ajoaika n. 2 h
    -25 C° n.2 Ampeeri (lab.testi) ajoaika n.3,5 h
    -32 C° 1 Ampeeri

    Päätelmä: erittäin alhaisissa lämpötiloissa akku ei enää ota vastaan yhtään mitään!!!!!!

    Akun lämmitys ABH laitteella vaikuttaa suoraan akun vastaanottaman energian määrään!

    Ominaispainon vaikutus varaustilaan:
    Ominaispaino Lepojännite Varaustila
    1,28 12,72 V n. 100%
    1,25 12,54 v n. 85%
    1,22 12,36 V n. 70%
    1,18 12,12 V n. 50%
    1,16 12,00 V n. 40%
    1,13 11,82 V n. 25%
    1,10 11,64 V n. 10%
    1,00 11,04 V n. 0%

    Uusi akku antaa käytännössä napajännitteen 12,9 - 13,0V latausta seuraavana päivänä (+/-0,1V) - vanhetessaan se sitten putoaa 12,8..12,7...

    Lyijyakkuahan ei suositella purettavaksi kuin n. 75% varaustilaan akun vaurioitumisen välttämiseksi --> 12,4V jännite tarkoittaa lataustarvetta.
    ABH akkulämmitys vaikuttaa suoraan akun ominaispainoon(akkuhapon väkevyyteen)Akkua tuhoavaa lyijysulfaattia ei muodostu.
    ABH ei siis ole "valheellinen tuote" vaan erinomainen akun varaustilan ylläpitäjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä asiat on varmasti kerrottu jo aikaisemmin joko tämän tai jonkin muun akkulämmittimiä käsittelevien artikkeleiden yhteydessä.

      Jos akku on täynnä, sitä ei ole tarve varata.

      Lämmitetty moottori käynnistyy parissa sekunnissa, ja koska sen kitka on pieni, startin ottama energia akusta on pieni. Kylmäkin akku ottaa tämän pienen energian vastaan lyhyenkin ajon aikana. Edellisessä kommentissa kerrottiin, että kahden sekunnin (2 s) käynnistys haukkaa akusta ”peräti niinkin suuren osan” kuin 0,15 prosenttia 60 Ah:n akun kapasiteetista.

      Tilastollisesti voidaan sanoa, että pakkasen määrällä on käänteinen korrelaatio sen esiintymisfrekvenssiin. Jos lämpötila olisi kuukausikaupalla < -30 C, silloin akun lämmittämisessä olisi järkeä. Miksi et mene kauppaamaan lämmittimiäsi Siperiaan?

      Minä en tarvitse akkulämmittimiä. Ostakoon joku, jos haluaa...

      Poista
  9. Iltasanomat,Iltalehti ja Kauppalehti sekä Autoliiton miehet ilmoittavat, että jo yli kolmasosa tiellejäämisistä johtuu akusta. Sinä et ehkä tarvitse mutta aika moni muu. Meitä on tässä 3 mersu ja 2 BMW kuskia jotka ollaan ABH laitteen käyttäjiä joten kokemusta laitteesta löytyy. Tämä plogi on ihan ok mutta aiheeton ja perusteeteeton tuotteiden mollaus ei ole mielestämme oikein. Mekin lopetamme tällä erää kommentoinnin mutta seuraamme toki kirjoitteluasi muissakin aiheissa.
    ,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Akkulämmitin on toki hieman toista maata kuin Valkeen korvavalo, joka on monessa yhteydessä todettu täydeksi huijaukseksi. Akkulämmittimessä tuotteena ei varmastikaan ole mitään vikaa, mutta sen hyödyllisyys on kyseenalainen...

      Harhaanjohtava mainonta saattaa mennä monelta ohitse mutta ei Oulun Ykköseltä, joka sitten tuo julki nämä vääryydet. Mainonta on propagandaa – niin kuin sitä vuosikymmeniä sitten kutsuttiinkin – ja mitä enemmän se vääristelee (liioittelee) tuotteen ominaisuuksia tai jopa suoranaisesti valehtelee, sitä tehokkaampaa se on.

      Poista
  10. Akkulämmitin todellakin perustuu faktoihin ja testeihin. Tuo korvavalo ihmetyttää minuakin. Sanoi pokkana haastettelussa että ei haittaa vaikka miljoonia tulee tappiota...voihan korvavalo!

    VastaaPoista