Helsingin Sanomat uutisoi eilen
valmisteilla olevasta Angry Birds -amimaatioelokuvasta, jonka
budjetti on noin 75 miljoonaa euroa. Tuon summan lisäksi Rovio ja
Sony Entertainment käyttävät markkinointiin sekä jakeluun noin
sata miljoonaa euroa.
Koska kyseessä on animaatio, siinä
käytetään ääninäyttelijöitä, jotka näyttävät olevan
amerikkalaisia. Punaista lintu esittämään on valittu Jason
Sudeikis, joka lieneekin useimmille melko tuntematon ”suuruus”.
Rovion kannattavuus on heikentynyt
selvästi viime kolmen vuoden aikana. Myynti on pysynyt likimain
vakiona, minkä ei pitäisi olla kasvuyrityksen ominaisuus, mutta
liikevoitto on laskenut roimasti. Jos trendi jatkuu samanlaisena
tänäkin vuonna, tappiota on odotettavissa.
Miten tuollaisella yhtiöllä on varaa
sijoittaa rahaa elokuvaan? Koko 75 miljoonan euron summa ei
tietenkään tule Rovion kassasta, mutta yhtiö joutuu vastaamaan
taloudellisesti siitä, miten elokuva saa katsojia teattereissa.
Kuten uutisen otsikossa kerrottiin,
Rovio odottaa pelastusta taloudelliseen tilanteeseensa elokuvan menestymisestä. Rovio näyttää
panevan kaiken yhden kortin varaan. Jos elokuva floppaa, niin kuin moni on jo ennustanut, se on Rovion loppu. Monien mielestä aika on
ajanut lintujen ohitse, ja ehkäpä elokuvakin tulee liian myöhään.
75 miljoonan euron kysymys kuuluu:
viitsiikö kukaan katsella näitä typeriä hahmoja valkokankaalla
puolentoista tunnin ajan?
Voihan se olla, ettei katsojia riitä. Mutta toisaalta kukapa minä olen sanomaan mitään.. Suomessa kun sadat tuhannet ihmiset ovat käyneet katsomassa leffan, jossa nauretaan sammuneen raiskaamiselle.
VastaaPoistaOnneksi Suomen pelibisnes ei ole pelkästään Rovion varassa.