lauantai 16. heinäkuuta 2016

Hyvää kannattaa odottaa...

Näin tavataan sanoa, mutta kannattaako se sittenkään aina? Entä jos tuote ei olekaan ”hyvä” vaan jotakin muuta? Joidenkin mielestä otsikko voisi myöskin kuulua ”A dream come true”.

Kyse on jälleen kerran Asmo-laturista, joka Phasebookin mukaan on jo päässyt koetuotantoon, eli tuosta palamattomasta laturista on ajettu koe-eriä ja tuotantolinjaa on viritelty huippukuntoon. Kysehän on teknisesti erittäin ”kompleksisesta” laitteesta, jonka valmistelu tuotantoon kesti lähes kaksi vuotta.

Laturin ennakkoon tilanneet voivatkin sitten odotella tilauksensa saapumista ja sen jälkeen pohdiskella hankinnan järkevyyttä. 30 euroa..? A dream come true..?

Kuten asiaan kuuluu, koekappaleet eivät tietenkään mene hukkaan, vaan ne ujutetaan myöhemmän tuotannon sekaan ja ostaja saakin huomata sitten saaneensa ”maanantaikappaleen” itselleen.

Kuvassa näkyy kahdeksan laturin piirilevyt kiinni vielä aihiossaan.


Sitten ikävä uutinen: Asmo-laturin hinta on noussut. Laturin itselleen haluava joutuu maksamaan siitä peräti 39,95 euroa. Se on hirveä summa laitteesta, jonka arvo on vain noin kymmenesosa siitä. Valkeen korvavalo maksaa tosin 199 euroa ja on teknisesti laturia vaatimattomampi.

Missään Asmo Solutionsin sivuilla ei mainita, että laturi olisi CE-hyväksytty. Kyse on Euroopan Unionin direktiivistä, joka määrittää tietyt vaatimukset, jotka laitteen täytyy täyttää. Sähkölaitteen kohdalla kyse on sähköturvallisuudesta. Laitteen täytyy olla paloturvallinen, eikä se saa aiheuttaa sähköiskun vaaraa.

Jos laitteella ei ole CE-hyväksyntää, sitä ei saa myydä Unionin alueella.

Monet elektroniset laitteet ovat joutuneet Tukesin kieltolistalle juuri niiden liitäntälaitteiden (laturi, muuntaja) turvallisuuspuutteiden vuoksi. Olisikin varsin paradoksaalista, jos puolueettomassa testissä Asmo-laturin paloturvallisuus todettaisiin heikoksi.

Faktat joiden vuoksi Asmo-laturia ei kannata ostaa:

Huikea hinta viittaa selvästikin typerysten kusetukseen. Wanna be a sucker?

Tavallisten hakkurilaturien AC-tehonkulutus tippuu käytännössä nollaan, kun DC-kuormitus lakkaa eli lataus loppuu akun tultua varattua täyteen.

Jopa vanhempien rautasydänlaturien AC-tehonkulutus tippuu hyvin pieneksi sen jälkeen, kun toision kuormitus loppuu.

Puhelinlaturin paloriski on erittäin pieni ja lieneekin pienin kotona käytettävistä sähkölaitteista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti