Blogissa on ollut tapana tehdä
puolivälin tilannekatsaus oululaisten yritysten
joukkorahoituskampanjoista, joista vuorossa on nyt Vaskia Oy. Blogi
on kirjoittanut kaksi kertaa sen kehittämästä
Fasciawear-jumppa-asusta.
Kampanjassa on aikaa jäljellä vielä
15 päivää. Mikä on tilanne tällä hetkellä? Onko tavoite
saavutettu?
Vaatimaton 10 000 dollarin tavoite on
kylläkin saavutettu, mutta tuskinpa yritys sentään odotti näin
vaatimatonta kysyntää. 11 488 dollarin keräyssumma tarkoittaa vain
57 ennakkoon myytyä asua. Kalevan mukaan niitä valmistettiin jo
koekäyttöön 100 kappaletta.
IGG:n kautta oli aluksi mahdollista
tilata ennakkoon ”alennushintaan” (30–40 % off)
Fasciawear-jumppa-asuja kaikkiaan 194 200 USD:n arvosta, joka vastasi
970 asua. Sittemmin tarjousvalikoimaa on muutettu sillä tavalla,
että 240 dollarin tarjous (pienempi alennus ”normaalihinnasta”
eli 30 % off) on poistettu. Se oli tehty arvatenkin heikon kysynnän
vuoksi. Nyt maksimi myyntimäärä on 122 200 dollaria, joka vastaa
610 jumppa-asua. Siihenkin nähden nyt myydyt 57 asua on huono
suoritus.
Kuten blogissa on havaittu,
joukkorahoituskampanjoiden suurin kysyntä painottuu kampanjan
alkuun, ja puoliväliin mennessä enin osa keräyssummasta on jo
kerätty. Tämän tilastollisen tosiasian edessä näyttää siltä,
että Vaskia tulee myymään ennakkoon reilusti alle 100 asua, mikä
on noin 10 prosenttia siitä määrästä, jonka yritys oli
varautunut myymään ennakkoon ”alennushintaan” eli 30–40 %
off.
Uusia tukijoita ei ole tullut kuuteen
päivään, ja koska viimeisimmätkin tukijat ovat tulleet
harvakseltaan parin päivän välein, näyttää siltä, että uusia
tukijoita tulee mahdollisesti enää vain muutama.
Yritys tuskin sentään odotti näin
vaisua kysyntää, ja siellä voidaankin varmasti pian miettiä,
missä meni pieleen. Onko jumppa-asu liian kallis? Olisiko asun
toimivuudelle pitänyt esittää tieteellistä näyttöä? Sitähän
ei ole. On vain koekäyttäjien kehumista, joita kukaan ei voi
vakavissaan pitää kovinkaan objektiivisina.
IGG:ssä on seitsemän kehujaa, jotka
kaikki ovat naisia? Mikä on syynä tähän?
Kehittikö Vaskia jumppa-asun, jolle ei
ole tarvetta? Asun todellisesta toimivuudesta tai liikunnallisesta
hyödyllisyydestä blogilla ei ole tietoa, mutta luultavasti se on
hieman parempi kuin monet blogissa esitellyt hyödyttömyydet. Mutta
se hinta ja varsinkin ”normaalihinta”...
On vaikea kuvitella, että kukaan
ostaisi sitä 303 euron ”normaalihintaan” urheiluvälinekaupasta,
mikäli sitä valmistettaisiin vähittäismyyntiin ja jokin liike
ottaisi sen myyntiin. Tuotteen tuleminen vähittäismyyntiin
vaikuttaa kuitenkin melko epätodennäköiseltä.
Tähän on varmastikin uhrattu paljon
aikaa ja omaa sekä veronmaksajien rahaa, ja usko asun menestymiseen
lieneekin ollut vahva, mutta kuten sanotaan: aina ei voi onnistua.
P. S. Cmicro-mikrokuvun valmistaja
Wiciot uhosi keväällä epäonnistuneen IGG-kampanjan jälkeen tulla
markkinoille syksyllä. Syksy tuli ja meni, mutta Cmicroa ei näy
eikä kuulu. Tarkkaan ottaen uutisessa ei taidettu tosin mainita,
minkä vuoden syksystä oli kyse, joten ehkäpä Cmicro näkee
päivänvalon sitten ensi vuoden syksynä...
Nyt lähtee aito ”palamaton” ja ”patentoitu” Asmo-laturi todella edullisesti. Vain 5 euroa, ja kaksi kappaletta lähtee 8 eurolla. Ilmoituksesta ei käy ilmi, ovatko uusia vai käytettyjä.
VastaaPoistaAsmo -laturi (Made in Finland)
Luulen, että nämä ovat konkurssihuutokaupasta.
Puuilostakin löytyy 50% alennuksella. Jostain syystä puuilon verkkokauppa ilmoittaa varaston loppuneen.
PoistaJos asun tilaajissa on vielä omaa kaveripiiriä mukana, niin aika huonolta näyttää. Sille ei ole kysyntää. Pieni tappio on parempi kuin suuri tappio.
VastaaPoistaHeidi alkupään tukijoista kuuluu FW-tiimiin, ja on luultavaa, että mukana on muitakin "tuttuja". Tämä on hieman sama asia kuin söisi omasta kuormasta.
PoistaIGG-päivitys:
VastaaPoistaWhat a ride this campaign has been. We are super grateful for all the support we've received. We still have two more days to go with the campaign, so give you friends final gentle reminder that this is their one time chance to get Fasciawear with special early bird pricing.
Jos verkka-asu ei kelvannut juuri kenellekään alle 200 euron hinnalla, vaatii melkoista optimismia uskoa, että sitä ostettaisiin enää kolmensadan euron normaalihinnalla. Kampanjan surkea menestys taitaa olla kova pettymys.
Jumppa-asu on nyt ollut myynnissä 350 dollarin ”normaalihintaan”, mutta se ei ole vielä kelvannut kenellekään.
VastaaPoista