perjantai 7. helmikuuta 2014

Valkee-artikkelit

Blogissa on jo niin monta Valkeeta ja sen humpuuki-korvavaloa käsittelevää kirjoitusta, että on jälleen syytä tehdä yhteenveto kaikista artikkeleista. Yksi yhteenveto on tehty 9.11.2011, mutta tuon jälkeen Valkeen ”vauhti” on vain kiihtynyt, ja siksi myös artikkelien määrä on lisääntynyt. Kirjoituksia on nyt peräti 20 kappaletta!

Valkee on tehnyt useita tutkimuksia ja testejä, mutta yksikään niistä ei kestä kriittistä tarkastelua. Tutkimukset on tehty Valkeen kaupallisia tarkoitusperiä palvellen, ja tulokset on suodatettu sopivan suodattimen läpi, jotta ne tyydyttäisivät Valkeeta.

1) Ensimmäinen kirjoitus 12. tammikuuta 2010 kertoi uudesta ”oululaiskeksinnöstä”, joka ”hoitaa masennuksen”. Näytti selvästikin siltä, että Valkee vedätti Kalevan toimittajaa mm. valehtelemalla laitteen patentista.


2) 24. lokakuuta 2010 kerrottiin alustavista tutkimustuloksista ja siitä, että potilaille ei ollut ainakaan toistaiseksi ilmaantunut vaarallisia haittavaikutuksia.


3) Kaleva palasi tuttuun ja turvalliseen aiheeseen jo kuukauden kuluttua kertomalla, että Valkee Oy:n korvavalolaite on saanut Pohjois-Pohjanmaan Innosuomi-kilpailun ensimmäisen palkinnon. Sama valehtelu jatkui jälleen: Valkeen laite on patentoitu, mikä ei pitänyt paikkaansa.


4) Oulun 1 -blogi kirjoitti saman vuoden joulukuun lopussa siitä, että Valkee Oy haki lehti-ilmoituksessa koehenkilöitä tutkimukseen, jolla se halusi osoittaa, että sen kehittämä laite on kalliin hintansa arvoinen.


5) Lyhyessä atikkelissa otettiin kantaa Valkeen ”valheelliseen” nettimainontaan.


6) Kaleva julkaisi STT:n artikkelin, jossa kerrottiin Valkeen tekemästä ”tutkimuksesta”, joka palveli hyvin Valkeen kaupallisia tarkoitusperiä. Tutkimus ei täyttänyt tieteellisiä kriteereitä. Blogitekstin lomassa on listaus vanhemmista Valkee-artikkeleista.


7) Tekstissä ehdotettiin leikillisesti ”Nokian tappajasovellusta”, joka oli matkapuhelimeen liitettävät valokuulokkeet.


8) Oulu-lehden ilmoituksessa Valkee haki (taas kerran) vapaaehtoisia koehenkilöitä ”tutkimukseensa”.


9) Artikkelissa kerrottiin tulevasta MOT-ohjelmasta ja esitettiin skannatut kuvat Kalevan ensimmäisestä Valkee-artikkelista 12.1.2010.


10) Ylen MOT-blogista kopioitu teksti, jossa Valkeen uhri kertoo tarinansa. Kirkasvalolla voi olla haittavaikutuksia.


11) Ylen Valkeeta käsittelevän MOT-ohjelman käsikirjoitus.


12) Artikkelissa kerrottiin eräästä Valkeen tekemästä tutkimuksesta ja ehdotetiin luotettavampaa testaustapaa, koska Valkeen testit eivät tunnetusti ole sieltä luotettavimmasta (lue: puolueettomasta) päästä.



13) Valkee haki lukuisten lehti-ilmoitusten avulla koehenkilöitä kahteen uuteen ”tutkimukseen”.


14) Sveitsin Baselin yliopiston psykiatrisen sairaalan neljä tutkijaa julkaisivat 13.11.2013 tutkimuksen koskien korvakäytävän kautta annettavan valon vaikutusta vuorokausirytmin fysiologiaan, valppauteen ja psykomotoriseen suorituskykyyn. Tulos oli murskaava Valkeelle. Puolueeton tutkimus osoitti korvavalolaitteen oikean paikan: roskakori.


15) Valkee esitteli edellisenä päivänä uuden kirkasvalotutkimuksensa tuloksia kansainvälisessä IFMAD-konferenssissa (International Forum on Mood and Anxiety) Monacossa. Tutkimus oli samaa hömppää kuin aikaisemmatkin eli ei kovin vakavasti otettava.


16) Oulun kaupunki järjesti Valoa Oulu! -festivaalin, jonne Valkee oli päässyt ujuttautumaan mukaan. Kirjastossa oli mahdollista kokeilla korvavaloa.


17) Valkeen korvavalolaite oli päätynyt nettihuutokauppaan mutta ei näyttänyt kiinnostavan ketään.


18) Artikkelissa kerrotaan Valkeen edellisenä vuotena (2013) saamasta huimasta Tekes-tuesta ja neljän vuoden tukisaldosta, joka on yli kaksi miljoonaa euroa.


19) Talouselämä-lehdestä lainatut artikkelit ”kallovalosta” ja Valkeen toimitusjohtajan puolustelevasta vastauksesta.


20) Artikkelissa referoitiin Forum24-lehdessä (6.2.2014) julkaistua mielipidekirjoitusta, jossa kirjoittaja arvosteli Valkeen saamaa Tekes-tukea ja epäili, toimiiko Tekes sen toimintaa ohjaavan lain vastaisesti myöntämällä Valkeelle rahaa testien tekemiseen ja markkinointiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti