Mika Ronkaisen Autobonus esitettiin 24.3.2001 elokuvateatteri Studiossa Torikadulla. Samassa kiinteistössä toimi aikaisemmin ns. Ojakadun hotelli, jossa yhteiskunta tarjosi valikoiduille oululaisille maksuttoman mutta pakollisen yöpymisen, johon ei tosin kuulunut aamiaista vaan vain joissakin tapauksissa poliisin suorittama kuulustelu edellisillan/-yön tapahtumista. (Minulla ei ole kokemuksia kyseisestä majoitusliikkeestä.)
Olin sitä vastoin Autobonus-dokumentin Oulun ensi-illassa (vaikka se esitettiinkin jo iltapäivällä), jossa ohjaaja Ronkainen piti alustuksen ennen esitystä. Vaikka dokumentti yrittääkin kertoa vakavasti vakavasta aiheesta, se on melkoinen tragikomedia, jota ei voi katsoa nauramatta.
Dokumentti alkaa sillä, kun päähenkilöpariskunnan amerikanrauta on hyytynyt kylmänä talvi-iltana keskellä pimeää maantietä. Jo tämä riittää kertomaan sarkastisesti ja osin ironisestikin, mistä dokumentissa todella on kysymys. Niin Mikkosille kuin muillekin bonusautoa tavoitteleville verkostomarkkinointiyrittäjille käy kuten Mikkosten Oldsmobilelle: vauhti loppuu kesken.
Pariskunnan ravintolisäkauppa ei näytä oikein käyvän, ja dokumentista saa sen käsityksen, että he olisivat itse yrityksensä parhaimmat asiakkaat. Onhan tietenkin selvää, että omasta kuormasta syöminen ei tuota todellista myyntiä eikä voittoa – eikä varmasti sitten myöskään palkintoautoa.
Jokaisen verkostomarkkinointia harkitsevan tai yrittävän kannattaisi katsoa Ronkaisen Autobonus-dokumentti, jotta turhat kuvitelmat helposta rahan tekemisestä karsisivat pois. Toisaalta omilla henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on suuri merkitys pärjäämisessä yrittäjänä. Toisilla niitä on mutta toisilla ei.
Amerikkalaisen bonusauton rekisterikilpi on johdattelevasti FRE4US eli Free for us. YouTubessa on dokumentin ”kansainvälinen” traileri.
http://www.youtube.com/watch?v=98ZO8Ujnwag
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti