sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Kun kerrot valheen, kerro iso

”Mediaguru” Göbbelsin oppia näyttää myös sähköyhtiö Vattenfall noudattavan.

”Aurinkosähköä saat niin kerrostaloon kuin mökille ympäri Suomen, ja ympäri vuoden.”

”Tee heti loistava Täysaurinko-sähkösopimus: saat 100% aurinkosähköä ilman lisämaksua.”


Nykyisin monia vaivaa se, että luetun tekstin sisältöä ei ymmärretä. Sanat voidaan ymmärtää mutta ei niiden muodostamaa ajatusta. Ehkäpä se tekee nykyajan mainonnasta niin tehokasta. Mainostaja voi valehdella melkein mitä vain ja luottaa siihen, että ”uhri” ei huomaa joutuneensa valehtelun kohteeksi.

Noista kahdesta virkkeestä on ymmärrettävissä seuraavaa:

1. Vattenfall toimittaa aurinkosähköä ympäri vuoden – myös pimeimpinä kuukausina.

2. Kaikki (100 %) toimitettu sähkö on ”aurinkosähköä”, mikä tarkoittaa sitä, että Vattenfall voi toimittaa aurinkosähköä vuorokauden jokaisena tuntina – siis myös yöllä.

Sehän ei tietenkään voi olla mahdollista, eli Vattenfall valehtelee ja isosti.

Tähän markkinointi on nykyaikana mennyt: pääsääntöisesti kaikki on enemmän tai vähemmän valhetta, eikä sitä enää edes paheksuta, koska kaikki tekevät niin. Taakse ovat jääneet ajat, jolloin voitiin sanoa: ennen mies maansa myy kuin sanansa syö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti