keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Valkee se vain yhä jaksaa...

Valkee on palkannut myynninedistäjän fb-sivulleen. Kehuminen on sitä luokkaa, että motiivina siihen täytyy olla muutakin kuin sokea usko korvavalon toimivuuteen. Myöskin hieman oudolta tuntuu, että kaveri tarjoaa alennuskoodin korvavalon ostamiseen ja mistäpä muualta kuin Valkeen omasta verkkokaupasta.


Valkeen taloudellinen tilanne taitaa olla niin kusinen, että kaikkea täytyy nyt yrittää. Valkeen ainoa pelastus on löytää uusia typeryksiä, jotka uskovat Valkee-propagandaan ja maksavat korvavalosta Valkeen pyytämän hinnan, joka näyttää nyt olevan 175 USD.


Jokin viranomaistutkinta pitäisi käynnistää Tekesin toimista. Tähän kusetukseen on kaadettu miljoonakaupalla veronmaksajien rahaa. Tekes ei voi puolustaa toimintaansa henkilöstönsä asiantuntemattomuudella. Tekes on yksi valtion ns. suojatyöpaikoista, joissa ammatillisella osaamisella ei ole mitään merkitystä. Jos sitä olisi, Valkee ei olisi ikinä saanut tuollaista määrää tukea.

Jo normaaliälyisen olisi pitänyt ymmärtää, mikä on korvavalon tekninen taso. Ja kaikki Valkeen saama tuki tuli sen jälkeen, kun korvavalo oli jo markkinoilla. Tuota tukea ei käytetty tekniikan kehittämiseen, mikä lieneekin tuen ensisijainen tarkoitus, vaan korvavalon markkinointiin ja johonkin muuhun. Koska korvavaloa ei ole koskaan markkinoitu kovin näkyvästi, tuo ”jokin muu” voi mahdollisesti tarkoittaa sitä, että osa tuesta oli ohjautunut Valkeen omistajille.

35 kommenttia:

  1. Eiköhän nuita tukiasioita jossakin vaiheessa ala viranomainen kaivelemaan ihan oma-aloitteisesti. Ihmettelen kovasti, jos tästä ei ole mitään käynnistetty. Yksi tutkintapyyntö ja homma lähtis aika varmasti rullaamaan.

    VastaaPoista
  2. Valkeen Tekes-tuki oli täysin hukkaan heitettyä rahaa. Nyt se oli poissa joltakin toiselta yritykseltä, joka olisi ansainnut sen paremmin mutta jonka innovaatiota Tekesin ”asiantuntijat” eivät kyvyttömyyttään ymmärtäneet. Tekes mahdollisti korvavalohuijauksen jatkumisen jopa useiden vuosien ajan. Ilman Tekesin tukea ”Valkeen taru” olisi jo loppunut.

    VastaaPoista
  3. Korvavalon mukana tulee laturi. Miten on sen paloturvallisuuden laita? Voiko Valkee taata, että se ei syty palamaan ja aiheuta tulipaloa?

    Valkeen ja Asmo Solutionsin kannattaisi tehdä yhteistyötä. Valkee toimittaisi korvavalon mukana Asmo-laturin ja mainostaisi: nyt eroon kaamosmasennuksesta (ja muista nimeämättömistä vaivoista) paloturvallisesti. Siinä olisi kaksi oululaista huijaustuotetta nätisti yhdessä paketissa.

    Molempia yhtiöitä on yhdistänyt utopistinen kuvitelma laitteiden miljoonien kappaleiden myynnistä, joka ei tule koskaan toteutumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät voi mainostaa laturia enää paloturvallisena, koska valmistaja on kertonut, että tuokin laturi voi mennä oikosulkuun. Ja tuohon anoppilan palon syttymissyyhynkin on vastattu hieman epämääräisesti. Se ei olekkaan enää ylikuumentunut laturi. Saapaat nähä mikä show tästä vielä tulee.

      https://www.verkkokauppa.com/fi/questions/product/10549/hmrms/

      Pahoittelut viiveestä vastauksessa. Ohjasin kysymyksen suoraan valmistajalle ja sain heiltä vastauksen. Toivottovasti vastaus auttaa sinua valitsemaan itsellesi sopivan laturin: "Pelastuslaitoksen mukaan palo on lähtenyt alakerran pistorasiassa missä laturi oli kiinni. Turvallisuudesta: Laturin ollessa kiinni puhelimessa laitteessa kulkee virta, ja silloin riski oikosulkuun on olemassa kuten muissakin latureissa.

      Poista
  4. Asmon Facebook-sivut (asmolaturi, asmocharger) ja Twitter-sivu (asmocharger) ovat kadonneet. Mitä tämä oikein tarkoittaa? Tähänkö päättyi tuon ”palamattoman” ja yhteen aikaan maailman ”turvallisimmaksi” ja ”energiapihiksi” väitetyn äly-ihme-superlaturin tarina?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on outo juttu.

      Poista
    2. Oisko siellä kysytty liian vaikeita kysymyksiä ja päättivät panna sivut kiinni?

      Poista
    3. Still down. Unbelievable.

      Officials stepping in? Out of money?

      Poista
    4. Tämä laturi tarina ei varmasti pääty siihen, että firma vaan lopetetaan ja rahat ovatkin yhtäkkiä loppu. Miljoona euroa sijoittajien rahaa ei voi kulua muutamassa kuukaudessa ainakaan todellisiin kustannuksiin. Itse en ymmärrä nuiden tilien kiinni laittamista. Olisiko jotakin todella hyvää tai huonoa uutista tulossa. Tällä tempulla herätetään median ja ihmisten mielenkiinto. Voi olla ovela markkinointikikka ennen uuden tuotteen julkaisua. Mielenkiinnolla odotetaan mitä tuleman pitää.

      Poista
  5. Onko Facebook-sivun poistaminen väliaikaisesti mahdollista vai onko poisto aina lopullista? Jos poisto on lopullista, se panee pohtimaan poiston syitä. Jokin häiriö saattaisi selittää Facebookin, mutta se, että Twitter-sivulla olisi myös häiriö, on hyvin epätodennäköistä, mikä johdattaa loppupäätelmään, että sivujen poisto oli ollut tarkoituksellista. Mutta miksi?

    VastaaPoista
  6. They are not closed but on new pages.
    https://www.facebook.com/asmosuomi/
    https://www.facebook.com/ASMOHQ/

    VastaaPoista
  7. Patenttipuolellakaan ei ole tapahtunut mitään. Vieläkin tekninen tutkinus tilassa. Ainut on tuo asiamiehen muutos, lisäys tai poisto teksti. Mitä ja ketä nuo asiamiehet sitten ovatkaan. En tiedä.

    https://patent.prh.fi/patinfo/toimenpide.asp?NroParam=X1003625&HakemusParam=20140021&NID=&offset=0&Inx=1&P=T&PN=&LJ=&PD=20150728

    10.4.2017 Asiamiehen lisäys, muutos tai poisto

    VastaaPoista
  8. Sijoitusmuistiossa arvioitiin, että noin 65 000 laturia tullaan toimittamaan kesäkuun 2017 loppuun mennessä. Lehdet kertoivat helmikuussa, että latureiden tämän vuoden myyntiarvio onkin vain 30 000 laturia eli huima pudotus.

    Sijoittajille luvattiin myynnin jatkuvaa kasvua, niin että vuonna 2019 myytäisiin noin miljoona laturia. Tuon lupauksen mukaan sijoittajilla oli siten syytä olettaa, että vuoden 2017 loppupuoliskolla myytäisiin enemmän kuin alkuvuoden 65 000 kappaletta, jolloin koko vuoden myynti voisi hyvinkin olla 150 000 – 200 000 laturia.

    200 000 on aivan toinen luku kuin 30 000. Yritys itse näin myöntää, että vuoden 2017 myynti jää jopa kuusi kertaa luvattua pienemmäksi. Huijattiinko tässä sijoittajia todella pahasti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljonko niitä on myyty tähän menessä ja pitääkö se myyntimäärä varmasti paikkansa? Paljon on kerrottu asioita, jotka eivät ole oleetkaan totta.

      Poista
  9. Jos jotakin kiinnostaisi tietää, ketkä sijoittivat Asmo Solutionsiin, uusien osakkaiden selville saaminen olisi helppoa. Osakeyhtiölain 3. luvun 17 §:n mukaan: ”Osakeluettelo ja osakasluettelo on pidettävä yhtiön pääkonttorissa jokaisen nähtävänä. Jokaisella on oikeus yhtiön kulut korvattuaan saada jäljennös osakeluettelosta ja osakasluettelosta tai niiden osasta.”

    Eikö se ”pääkonttori” ole Oulussa Pakkahuoneenkadulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattaapa kiinnostaa. Voi olla mielenkiintoinen sijoittajaverkosto.

      Poista
    2. Onkohan se osakasluettelo tallessa patenttiasiakirjan ja anoppilan palon onnettomuusselosteen kanssa samassa paikassa tallessa? Voi olla hankala löytää.

      Poista
    3. Pyydettäessä osakasluetteloa nähtäväksi vastaus saattaisi olla, että ”se on tuhoutunut tulipalossa”...

      Poista
  10. Eräs jälleenmyyjäliike oli luvannut selvittää anoppilan palon syttymissyytä laturin ostaneen asiakkaan pyynnöstä. Se palo mainitaan laturin esitetiedoissa ja niiden pitää olla paikkansapitäviä. Lisäksi laturin mainostetaan olevan paloturvallinen, vaikka sekin voi valmistajan mukaan mennä oikosulkuun.
    https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/
    tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.

    VastaaPoista
  11. Sijoitusmuistio on kuin satukirja. S-Ryhmään piti toimittaa 5000 laturia viikoilla 3 ja 4 ja Keskoon 5000 laturia viikoilla 5 ja 6. Lisäksi Giganttiin piti toimittaa 4000 laturia viikoilla 8 ja 9.

    Latureiden olisi siten pitänyt saapua S-Ryhmään eli Prismoihin tammikuussa ja Keskon City-marketeihin helmikuun ensimmäisellä puoliskolla. Giganttiin latureiden olisi pitänyt saapua maaliskuun alussa. Mikä on näiden latureiden kohtalo? Onko niitä edes koskaan valmistettu?

    Jos 5000 laturia toimitettiin Prismoihin tammikuussa, niin kuin sijoittajille luvattiin, miksi niitä ei ole vielä laitettu myyntiin? Eihän niiden ripustamiseen hyllyyn voi kulua yli kahta kuukautta.

    Nuo kaikki kuuluivat kategoriaan ”neuvottelut käynnissä”. Ehkäpä neuvotteluita ei sitten koskaan vietykään loppuun eikä mitään tilausta tehty, mikä selittäisi ylemmässä kommentissa kerrotun tämän vuoden myyntiarvion, johon em. ”toimitukset” eivät sitten kuulukaan.

    Jos minä olisin sijoittaja, olisin nyt hyvin vihainen...

    VastaaPoista
  12. Edellä on heitetty melko tiukkoja kommentteja lupauksista sijoittajille, mutta sellaista sijoittaminen on: siinä on aina omat riskinsä. Mitä suurempaa tuottoa tavoittelee, sitä suuremmat ovat riskit.

    Sijoittajat tekevät sijoittamispäätöksensä annettujen tietojen perusteella, mutta tietoja pitäisi osata lukea oikein – myös ”rivien välistä”. Arvio on vain arvio eikä mikään tae varmasta sopimuksesta.

    VastaaPoista
  13. Verkkokaupan huoltomittari on heilahtanut. Yksi Asmo on joutunut ”huoltoon”, eli se on todennäköisesti vaihdettu takuuna uuteen. Nämä indeksit (1,3 %) ovat paljastavia, ja ottamalla tuosta käänteisluvun nähdään, minkä verran Asmoja on myyty Verkkokaupassa. Siitä tulee 77, eli siellä on myyty 77 Asmoa joulukuun alusta lähtien. 77 jaettuna 4,5 kuukaudella tekee 17 myytyä Asmoa kuukaudessa. Eipä oikein mairittele.

    Myynti näyttää hidastuvan. Viimeisten 25 päivän aikana vain 6 Asmoa on myyty. Sijoitusmuistio mukaan kesäkuun alkupuolella Verkkokauppaan pitäisi toimittaa 10 000 laturia, mutta on oletettavaa, että se taitaa jäädä toteutumatta, koska miksipä Verkkokauppa ostaisi tuollaisen suuren määrän, jos laturi ei myy.

    Sama tilanne taitaa olla myös muissa myyntipisteissä, eli Asmon myynti on heikkoa. Entisenä oululaisena tämä tuntuu ikävältä. Ei niinkään se, että laturi ei myy, vaan se, että Oulusta tulee tuollaista skeidaa, joka ei kelpaa kenellekään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ainakin selvää, ettei myynti tule ainakaan kasvamaan. Innokkaimmat tai pelokkaimmat ovat tilanneet jo laturinsa ja jopa saaneet sen parin vuoden odottamisen jälkeen. Lehdetkään eivät enää laturista kirjoita. Johtuu varmaan siitä, että muutamia toimittajia on pyydetty kaivamaan faktat esiin anoppilan palon syttymissyystä, patentista yms. ja oikaisemaan aiemmin julkaistut väärät tiedot. Sitä ne eivät ole tehneet. Julkisen sanan neuvosto ei ota tutkiakseen asiaa, jonka julkistamisesta on kulunut enemmän kuin kolme kuukautta. Olisiko siinä syy, ettei uusia juttuja ole tullut? Toimittajat osaavat olla varuillaan?

      Poista
  14. Lyön vanhat pelihousuni vetoa siitä, että latureita ei koskaan tulla myymään 30 000 kappaletta enempää.

    Helmikuun lopun lehtijutuissa Asmo kertoi, että latureita oli myyty siihen mennessä 15 000 kappaletta. 2000 Indiegogossa ja 13 000 jossakin muualla. Sijoitusmuistion mukaan vuoden 2016 loppuun mennessä piti toimittaa 9910 laturia ennakkoon tilatut mukaan lukien. Tämän vuoden viikkoon 9 mennessä, eli haastattelun tekoaikoihin, toimitusarvio oli 18 000 kappaletta. Vuosi 2106 mukaan lukien kokonaismääräksi (per 27.2.) saadaan 27 910 laturia, joka on paljon enemmän kuin 15 000 kappaletta, joka taitaa sekin olla liioittelua.

    Vaikka 15 000 pitäisikin paikkansa, tässä on jotakin outoa. Blogin mukaan myynti alkoi joulukuun alussa, ja latureita olisi siten myyty kolmen kuukauden aikana 13 000 kappaletta (ex. Indiegogo). Helmikuun lopusta on vuoden loppuun 10 kuukautta, ja jos myynti säilyisi samana (4333 kpl/kk), loppuvuoden aikana pitäisi myydä 43 333 laturia ja koko vuoden aikana 52 000 laturia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen myös ihmetellyt, minne on myyty +10000 laturia, jos niitä on liikkeissäkin vain muutama tuhat ja ennakkotilaajat ostivat 1500.

      Poista
  15. ”Puhelinjätit kärkkyvät oululaista laturikeksintöä”

    Näin raflaavasti Kauppalehti otsikoi uutisen heinäkuussa 2014. Mitä tuolle ”kärkkymiselle” on tapahtunut? Loppuiko niiltä kiinnostus laturikeksintöön? Vai oliko sitä todellisuudessa lainkaan?

    Jutussa kerrotaan: ”Tavoitteena on tuoda keksintö kaikkiin uusiin kännyköihin.”

    Tuokin taisi jäädä toteutumattomaksi tavoitteeksi.

    ”Tämä on vasta alkua”, Saloranta lupaa.

    Puhelinjätit kärkkyvät oululaista laturikeksintöä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että yksikään puhelinjätti oli oikeasti kiinnostunut laturista. Puhetta kyllä maailmassa riittää ja osa voi olla puutaheinää, mutta tietyissä tapauksissa niistä joutuu vastuuseen. Tässäkin lehtijutussa näköjään kerrotaan jälleen kerran, kuinka laturi poltti avovaimon kodin ja idea tuli siitä.

      "Idea syntyi, kun kuumentunut kännykkälaturi poltti Salorannan puolison lapsuudenkodin."

      Anoppilan palon onnettomuusselosteen julkaisuakin tässä ollaan odotettu kuin tulisilla hiilillä. Jokohan ensiviikolla kuuluu jotain?

      Poista
    2. Ehkä Asmo kolme vuotta sitten ajatteli, että kaikki on mahdollista, eli jokainen merkkilaturi tullaan korvaamaan Asmoilla ja kaksi ydinvoimalaa voidaan sulkea – ja siinä sivussa kääritään hieman tuohta. Maailma on kuitenkin hyvä opettaja, ja eiköhän Asmokin ole jo maksanut oppirahansa.

      En osaa arvioida laturin myyntimäärää, mutta tavallisesti sitten, kun minkä tahansa tuotteen uutuudenviehätys menee ohitse, myynti kääntyy selvään laskuun. Luulen, että laturin ns. peak oil -piste – vai pitäisikö tässä käyttää termiä peak charger? – on jo ohitettu.

      Surkuteltavaahan tuollainen tietenkin on. Kuluttaa siihen monta vuotta aikaa ja veronmaksajien rahaa, ja lopputuloksena on floppi. En tunne myötätuntoa sijoittajia kohtaan. Heidän pitäisi tietää pelin säännöt.

      Poista
    3. Minun mielestä oppirahojen maksua ei ole vielä edes aloitettu. Tässä tapauksessa on annettu todella paljon julkisuuteen tietoa, joka ei olekkaan pitänyt paikkaansa. Tällainen toiminta ei ole hyväksyttävää varsinkaan silloin, kun sillä tavoitellaan omaa etua.

      Poista
  16. Data-Systemsissä on viimeisten kahden kuukauden aikana myyty vain yksi laturi, vaikka hinta siellä on 9 euroa halvempi kuin Verkkokaupassa. Asmo taitaakin nyt olla perimmäisten kysymysten äärellä: Miksi laturi ei myy? Missä meni pieleen?

    Jossakin mainittiin, että uusi ”palamaton” tuote olisi suunnitteilla. Kannattaako se? Jos se maksaa monta kertaa enemmän kuin laitteen mukana tullut ”palava” latauslaite, sille taitaa käydä yhtä huonosti kuten puhelinlaturillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtaa jälleenmyyjäliikkeitäkin harmittaa huono myynti. Niillä on kuitenkin latureissa kiinni n. 10000 euroa, jos niitä on vaikkapa useampi sata hyllyssä.
      Olisi kiva tietää, millaisilla ominaisuuksilla laturi kaupattiin jälleenmyyjäliikeisiin. Olikohan ominaisuudet palamaton, patentoitu, sähköä säästävä, ekologinen, kotimainen yms? Itse alkaisin jälleenmyyjänä jo harkitsemaan mahdollisuutta tuotteiden palauttamiseen, jos julkisuudessa esitetyt markkinointipuheet eivät vastaa todellisuutta. Liekkö yritysten välisessä kaupassa semmoista mahdollisuutta?

      Veikkaan, että uuden palamattoman tuotteen "kehittämiseen" menee noin 1-2 vuotta. Sinä aikana sijoittajien rahat on imaistu parin johtohahmon taskuihin palkkoina ja muina edustuskuluina.

      Poista
    2. Jotkin liikkeet myyvät tuotteita valmistajan lukuun, ja valmistaja saa maksun vasta myydystä tuotteesta. Näin tehdään usein, jos tuotteen menekki on epävarmaa tai se on ”kausituote”, esim. viikkolehdet, joiden myymättömät kappaleet palautetaan kustantajalle.

      Poista
  17. Vittu mitä valehtelua! Minna vastasi 21.3. Indiegogossa Esalle: ”Ensimmäinen satsi Lastuja lähti viime viikolla ja loput lähtee matkaan tällä viikolla.”

    24.3. oli perjantai, joten viimeistään silloin LOPPUJEN olisi pitänyt lähteä (minne sitten menivätkin).

    Minna vastasi 11.4 Ristolle, joka tiedusteli laturiaan: ”Laturisi on lähtenyt matkaan viime perjantaina.”

    Tuo perjantai oli 7.4. eli kaksi viikkoa myöhemmin kuin LOPPUJEN olisi pitänyt lähteä (24.3.).

    Kyllähän paatuneinkin käytettyjen autojen kauppias on rehellisempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huijaamisesta on tullut maan tapa. Linkissä kotisairaanhoitoyrityksestä juttu. Positiivista näissä petostapauksissa on se, että tuomioita on alettu antamaan ehdottomina.
      http://m.iltalehti.fi/uutiset/201704182200104230_uu.shtml

      Poista
    2. Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on tästä tapauksesta laitettu tietoa. Tuote ei vastaa niitä ominaisuuksia, joita siitä on etukäteen annettu. Laturin piti olla paloturvallinen, mutta valmistaja on itse kertonut oikosulun mahdollisuudesta verkkokaupassa. Voiko sitä silloin mainostaa paloturvallisena? Sen saa KKV selvittää.

      Poista