1. Tee innovaatio, jonka toimivuudella
tai hyödyllisyydellä ei ole kovin väliä. Tärkeintä on vain se,
että se erikoisuudellaan herättää median ja kansan kiinnostuksen.
2. Pane patenttihakemus vireille ja
kerro (valehtele), että keksintösi on patentoitu. Se antaa asiaa
tuntemattomille kuvan, että innovaatiosi olisi jollakin tavalla
merkittävä, koska se on patentoimisen arvoinen.
3. ”Keksi” hyvä tarina, jolla
perustelet halusi tuotteistaa innovaatiosi ja kerro (valehtele),
miksi se on kaikille tarpeellinen. Noudata 30-luvun saksalaisen
viestintäministerin neuvoja:
”Kun kerrot valheen, kerro iso.”
”Uudelleen ja uudelleen toistetusta
valheesta tulee tosi.”
”Väitteet on suunniteltava tyhmimmän
kadunmiehen käsityskyvyn mukaan.”
4. Valjasta media mukaan
markkinointitalkoisiin ja anna sen tehdä ”likainen työ” eli
levittää keksimäsi valheet.
5. Käänny yritysten sosiaalitoimen,
kuten Tekesin, Ely-keskuksen, keksintösäätiön jne., puoleen
saadaksesi rahaa ja säästääksesi omiasi, jos niitä on.
6. Myy tuotettasi, jota ei vielä edes ole
fyysisesti olemassa, ennakkoon joukkorahoituspalveluissa.
Lennokas tarina myy tuotettasi, eikä valehtelukaan haittaa, koska
kuka niitä valheita enää muistaa sen jälkeen, kun olet poistanut
ne tarinastasi.
7. Käänny jälleen median puoleen ja
tavoittele lisää julkisuutta toistamalla samat vanhat valheet.
Muista Josephin neuvo: ”Uudelleen ja uudelleen toistetusta
valheesta tulee tosi.”
8. Sitten kun tuotteesi alkaisi olla
valmis tuotantoon ja huomaat, että kaikki rahat ovat menneet, yritä
saada lisää rahaa ja kerro, että se on tuotannon käynnistymisen
ehtona, ja lupaa ummet ja lammet yritykseesi sijoittaville. Tässä
tosin kannattaisi harkita, minkä verran valehtelee, koska sillä
saattaisi myöhemmin olla oikeudellisia seuraamuksia.
9. Kun ensimmäinen tuotteesi putkahtaa
tuotantolinjalta, järjestä suuri mediatapahtuma saadaksesi jälleen
lisää ilmaista julkisuutta ja mainontaa. Toista jälleen
ihmeellinen tarinasi.
10. Siirrä vastuu vääristelevästä
(valehtelevasta) mainonnasta jälleenmyyjille ja poista valheet
omilta sivuiltasi.
11. Sitten kun alkaa näyttää siltä,
että tuotteesi ei myy toivotulla tavalla, syytä siitä sosiaalista
mediaa.
12. Pidä hauskaa (”tienaamiesi”
rahojen kanssa) niin kauan kuin sitä kestää, sillä mikään ei
kestä ikuisesti.
13. Jos sinulla on pätkääkään omatuntoa, älä tee yhtään edellä kuvattujen neuvojen mukaisesti, sillä internetti ei unohda kertomiasi asioita. Joku on saattanut ottaa jopa opintolainaa saadakseen ostaa yrityksesi osakkeita. Se tieto saattaa alkaa painamaan jossakin vaiheessa mieltä.
VastaaPoistaKorostettakoon, että ”neuvoista” ilmenevät yhtäläisyydet blogiyritysten kanssa ovat tahattomia ja sattumalta syntyneitä, eivätkä ne viittaa tarkoituksellisesti mihinkään tiettyyn yritykseen.
PoistaValkee sai neljä vuotta sitten 7,4 miljoonan euron sijoituksen, ja sijoittajat saivat vastineeksi (arvottomia) Valkeen osakkeita. Valkee on aina tehnyt tappiota, joten sijoittajat eivät ole saaneet sijoituksilleen mitään tuottoa vaan ovat menettäneet rahansa.
VastaaPoistaMikä sai sijoittajat tekemään sijoituksen Valkeeseen? Oliko syynä Valkeen maalailemat loistokkaat tulevaisuudennäkymät miljoonine myytyine latureineen, mikä ei koskaan toteutunut?
26. huhtikuuta 2017 klo 10.27
PoistaHox. Kommentissa on virhe. Valkeen tuote on korvavalo.