perjantai 10. marraskuuta 2017

Muzo – hiljaisuuden ”tekijä”

Blogin seuraaja antoi vinkin tästä huijaustuotteesta. Annetaan yrityksen itse kertoa, mistä on kysymys:

”Muzo is the first acoustic device that applies Anti-Vibration Technology for smooth surface. This Exclusive Technology prevents objects from vibrating to minimize any unwanted disturbances nearby.”


Muzossa on ladattava akku (2 kpl), jonka varaus kestää vain 20 tuntia, eli jos laitetta käyttää jatkuvasti, sitä saa myös ladata jatkuvasti. Todennäköisesti akku kestää vielä lyhyemmän ajan.

Kickstarterissa ja Indiegogossa on erittäin pitkät sepustukset, joilla potentiaaliset tukijat yritetään saada uskomaan tähän kusetukseen ja sen toimivuuteen. Muzo muistuttaa toiminnaltaan paljon QuietOn-vastamelukuulokkeita, mutta se ”vaimentaa” melun ei pelkästään korvakäytävästä vaan koko tilasta.

Siinä on kolme eri moodia:

- Serenity mode: to create a silent place by Anti-Vibration
- Sleep mode: to achieve better sleep quality by Scene Creation
- Secret mode: to protect speech privacy by Sound Masking

”Secret mode” olisi varmastikin ollut tarpeellinen Maxwell Smartille, jolla keskustelu pomon kanssa kävi mahdottomaksi käytettäessä ”hiljaisuuskupua”.

Lyhyesti sanoen Muzo synnyttää tilan melulle vastakkaisvaiheisen melun, jonka ”pitäisi” vaimentaa häiriömelu lähes täysin. Muzo kiinnitetään pintaan, joka pystyy ”värähtelemään”, ja värähtelevä pinta toimii sitten ikään kuin kaiuttimen kalvon tavoin vaimentaen ympäristön melun.

Pelkästään jo peruskoulupohjalla pitäisi ymmärtää, että se on mahdotonta, eli Muzo ei toimi niin kuin valmistaja väittää. Melua voidaan toki vaimentaa, mutta siihen vaaditaan aivan toisen kokoluokan laitteet kuin Muzo.

Muzo keräsi 532 666 dollaria Kickstarterissa ja 1 868 319 dollaria Indiegogossa. Kommenttien perusteella vain pari tukijaa on saanut laiteen. Muzon piti valmistua jo viime helmikuussa, mutta se lykkääntyi yli puoli vuotta. Tässä on jotakin niin tuttua...



Näyttää olevan niin, että mitä enemmän tuotteen esittelysivulla on kuvia ja kaikenlaisia kaavioita, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä itse tuotteen kanssa, sitä paremmin se uppoaa nettikansaan, joka typeryydestään päätellen taitaa olla melko nuorta.

Kun kerran ”normaalihinnaksi” (retail price) kerrottiin 249 dollaria, ensimmäisten kappaleiden hinnat, 89 ja 119 dollaria, tuntuivat varmastikin ”edullisilta” ja tilaisuudelta, jota ei kannattanut jättää käyttämättä. Nyt se voi ehkä tuntua toisenlaiselta...

Videolla Muzo osoitetaan huijaukseksi niille, jotka eivät sitä aikaisemmin havainneet.


Joukkorahoituspalvelut ja TV-Ostoskanava ovat paikkoja, joissa on mahdollista myydä kaikenlaisia huijaustuotteita, joita tuskin kukaan ostaisi tavallisesta kaupasta. Jos joku oli niin tyhmä, että uskoi kaiken valehtelun, on aivan oikein, että hän joko saa tuotteen, joka ei toimi luvatusti, tai menettää rahansa saamatta mitään. Niin kuin sanotaan, oppirahat täytyy maksaa. Jos niitä maksetaan useamman kerran, se on selvä tyhmyyden osoitus.

Tämä heppu lähetti Muzon electroBOOMille (video yllä). Kokemukset olivat samanlaisia, eli ei toimi.

https://www.youtube.com/channel/UCQ-8KAMB4Vtne34Y_FvTWSg

8 kommenttia:

  1. Edelleen palaan tähän Space Nation asiaan, jossa kerättiin yleisöltä Privanetin kautta 3 miljoonaa ennätysajassa. Firma väittää, että ne on rankattu Forbesin listoilla euroopan lupaavimmaksi yritykseksi. Itse en ole sellaista listaa nähnytkään ja sieltä löytyy lähinnä meidän miljardöörit. Alkaisi olemaan jo kiire aloittaa astronauttiohjelma, kun "laukaisu" olisi vuoden päästä. Sitä ennen pitäisi saada kännykkäapsi toimimaan ja sopimaan telkkariyhtiöiden kanssa tositeevee ohjelmat ympäri maailmaa. Toimivia rakettejakaan ei ole kuin venäläisten Sojuz. Tässä kyllä vedätettiin porukkaa ihan megaluokassa. Eihän se aiempikaan maailmapelastushanke (Cohu experience) edennyt yhtään eikä niitä avaruudessa käyneitä siemeniä jaettu kaikille Suomen kouluille. Appsia ladattiin muutamia kymmeniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et ole nähnyt Cohu Experience /Space Nation Forbes-listalla, koska sellaista ei ole. Firma valehteli, ja koko homma näyttää muutenkin huijaukselta. Privanetin joukkohuijauspalvelu on aikamoinen työkalu.

      Cohu oli Forbes-nettisivuston eräässä blogipostissa mukaan. Se ei ole "Forbes-lista", ja se ei ollut järjestyksessä. Eli Cohu valehteli. Forbes tai kukaan muu ei koskaan kutsunut tätä Euroopan lupavimmaksi yhtiöksi.

      Kaikille aivottomille, Tekniikka&Talous, BusinessInsider, Techcrunch jne. -tässä se artikkeli on.
      https://www.google.fi/amp/s/www.forbes.com/sites/davidprosser/2016/12/19/ten-european-growth-businesses-to-watch-in-2017/amp/

      Poista
  2. Tässä hommassa on paljon omituisuuksia. Se eka hanke Carbon to Soil piti auttaa maapalloa siten, että appsin käyttäjä ikäänkuin ohjaa viljelijää tietyillä kasveilla jotka lisää hiilinielua. Tässä oli muka kuusi tilaa Suomesta mukana ja idea oli kiertoviljely - siis haloo! Sitähän ihminen on harrastanut hamasta kivikaudesta. Se appsi on vähin äänin häipynyt ainakin Google Playsta kun imuttajia oli vain jokunen. Sitten mentiin avaruuteen ja tähän astronauttiohjelmaan. Niillä oli "sopimuksia" tiedetahojen kanssa ja yksi hanke oli avaruudessa käyneitä retiisinsiemeniä ja katkaravunmunia. Ne piti jakaa kaikille Suomen kouluille - yhteensä 50000 tiedepakettia Suomi-100 kunniaksi. Niitä kai oli jakaa muutama pussi pariin kouluun? Viimeisin uutinen oli "toimistotilan" osto ISS-avaruusasemalla olevasta modulista. Hinta on tietysti salainen, mutta aikovat myydä asiakkaille avaruustutkimusta puoleen hintaan. Tässäkin laukaisu olisi ensi syksynä. Se astronautti ei näillänäkymin kävisikään oikeasti avaruudessa vaan näillä 100 km lennoilla, mutta toinen pääsee jo ISS:lle joka 400 km korkeudessa kiertoradalla. Molemmat ovat hiukkasen pitkässä kuusessa, kuten ne tosiTV-ohjelmatkin. Ne Nasan sopimuksetkin lienevät ihan huuhaata. Se kai tekee sopimuksia vaikka koulujen kanssa, kunhan se edistää heidän brändiään.

    VastaaPoista
  3. Siitä ehkä oikeasti pitäisi kirjoittaa muutama sana englanniksi. Nasa kertoo että se tekee sama monien kanssa, ja se antaa vain materiaalia, ei muuta yhteistyötä on.

    https://www.nasa.gov/feature/new-astronaut-training-experience-app-coming-soon

    Cohu kertoo että "kaupallinen yhteistyö" Nasan kanssa on ennenkuulematon...

    Ilmeisesti kusetus. App sisältää palapeliä ym...

    VastaaPoista
  4. It is a in-app micro-payment grab and run project. They have referenced MarsOne and Axe Apollo which were similar projects. MarsOne has started in 2013 and there are loads of write-ups how much it is a hoax/pyramid game (http://www.iflscience.com/space/whats-going-mars-one/). Axe Apollo program (2013) was supposed to send selected Axe Apollo body spray buyers to zero gravity by XCOR Aerospace Lynx spacecraft in 2014-2015. Never heard of it? It is probably because it has never happened (https://en.wikipedia.org/wiki/XCOR_Lynx). The Lynx company is basically a bust.
    At least Axe Apollo has taken some folks to "real" astronaut training, while Cohu is doing it in an app. You are likely to pay 100 EURs to advance in the game and selected few may be actually sent somewhere to train in person. There are so many flops in this business that apart from NASA, Roscosmos or SpaceX no company can promise reliably space tourism. The "ticket" prices her are many 10 mEURs...

    VastaaPoista
  5. Mikähän tässä on ansaintalogiikka? Millä sijoittajat aikovat vaurastua? Ensinnäkin nuo Virgin Galactic "tulevat" lennot maksavat ehken 150 - 200 000, mutta sinne on pitkä jono enkä usko että Space Nation on keulilla. Jo pelkästään suomalaisia on useita edellä mm pokerimies Kyllönen. Voisin vaikka luvata syöväni hatullisen sitä ihtiään jos vehjes lennättää ihmisiä lähivuosina - jos koskaan. Toki venäläiset ottavat Sojuziinkin turisteja, mutta hintalappu on karmea 20 miljoonaa. Toiseksi ihmettelen tämän iranilaisen näyttelijäpakolaisen Nassirin kykyjä hoitaa näin suurta hanketta. Menihän se Carbon To Soil-hankekin puihin. Kolmanneksi puuttuisin tähän suomalaissukuisen, Applella markkinointihommissa olleen Allison Johnsonin "palkkaamista". Hänellä lienee oma firma West amerikoissa ja taitaa olla pelkkä mainostoimisto. Tässäkin vilautellaan tunnettuja brändejä Applesta Youtubeen ja Nikestä Red Bulliin ja kehutaan Forbesin ykköspaikkaa. Markkinointijohtaja Janiina Ojanen on ainakin Facebookissa kovin hiljainen liittyen tähän firmaan? Vesterbackan osuus on hämärä. Liittynee jotenkin siihen Appsiin? Itse Vähä-Jaakkolan historia ei näytä hääppöiseltä. Joku konsultti tai kouluttaja. Tietysti näitä nimiä vilahtelee eri yhteyksissä, kuten ISS:n johtaja Michael Suffredini, kiekkoilija Saku Koivu, ravintoloitsija Pasi Joronen yms jotka ovat heidän "riveissään"

    VastaaPoista
  6. They will have in-app purchase option and that is their revenue logic. They calculating with many 100 thousands of users spending money to advance in the "game". As they are referencing tech companies for their space flight they technically are not responsible if the promised flights never happen. Surely, it will not happen by 2020 which is aimed by their partners. Until then they can keep hyping the platform with buzzwords and fancy names. There are so many companies (especially in US) living on the murky water of commercial space business. One thing to know, they are planning to send someone to ISS, which will no way happening. If Russians or someone else resumes the space tourism surely there will be a bidding war for space. Many millions of euros for a seat. Between 2001-09 only 7 people made it to ISS...
    They are launching the software early next year. We can see their numbers and later on their turnover.

    VastaaPoista
  7. 50000 x postikulut on jo aikamoinen summa pikkuyritykselle. Jo R-pakettina se tekee lähes 300.000 €, jos koululaiset hakisivat ne kioskilta.

    Aikanani Berliinin Teknillisessä yliopistossa instituuttini lähetti oman satelliitin avaruuteen. Tubsat (myöhemmin kutsuttiin Tubsat-A, kun tuli muita: linkki )

    Arianessa oli ollut vielä tilaa, joten maksoimme vain packaging & handling. ESA oli silloin tunnetusti hinnakas, se peri muistaakseni siitä n. 150.000 DM, eli 70.000-80.000€. En tiedä miten hinnat ovat välillä kehittyneet, mutta jo sen taustalla koko asia vaikuttaa oudolta.

    Haluan kiinnittää huomion siihen, että Ariane laittoi sen omalle radalle, jolla se ilmeisesti yhä toimii (yes!). Ei ole aktiivikäytössä nyt.

    Sanotaan näin. Nuo ovat amatöörit. Mainosväki.

    VastaaPoista