BrightChargerin valmistuminen on
”erinäisten syiden vuoksi” lykkääntynyt kahdella kuukaudella
joulukuuhun, mutta mikään ei kuitenkaan takaa, että se olisi vielä
tuolloinkaan valmis, vaan joulukuussa voidaan aina kertoa uudesta
viivästyksestä, joka lykkää valmistumisen hamaan
tulevaisuuteen...
BrightChargerin ”idea” on siinä,
että se lopettaa akun lataamisen, kun akku on täynnä (puhelimessa on tosin toiminto, joka tekee saman asian). Tuon pitäisi valmistajan
mielestä pidentää akun elinikää, säästää sähköä ja
pienentää laturin ylikuumenemisen vaaraa. BrightChargerin
valmistaja on Asmo Solutionsin kanssa samaa mieltä siitä, että
laturi voi ylikuumentua ja mahdollisesti aiheuttaa palovaaran.
Kuten monesti aikaisemmin on todettu,
laturin tyhjäkäyntiteho on niin mitätön, että sillä ei ole
sähkönkulutuksen kannalta mitään käytännön merkitystä. Kyse
on vain joistakin senteistä vuodessa.
BrightCharger on jättänyt Yhdysvaltojen patenttivirastoon patenttihakemukseen, joka tuli
julkiseksi vasta viime elokuussa. Mikään ei kuitenkaan takaa, että
minkäänlaista patenttia tulisi koskaan, mutta jos tulisikin, sen
saaminen mennee vuoteen 2019. Tällaisen tuotteen ollessa kyseessä
patentti on merkityksetön, koska pelkoa siitä, että joku toinen
alkaisi valmistaa samanlaista laturia, tuskin on. (Vastaavia on jo
markkinoilla.)
BrightCharger kuuluu samaan sarjaan
Asmo-laturin kanssa. Molemmat ovat yhtä hyödyttömiä ja kalliita
latureita, jollainen pitäisi ostaa korvaamaan puhelimen
merkkilaturi. Mitään järkiperustetta kummankaan ostamiselle ei
kuitenkaan ole. BrightChargerin ostaminen on vain rahanhukkaa eikä
missään nimessä mikään ekoteko.
Yhden ampeerin latausvirralla
BrightChargerin suorituskyky on melko vaatimaton. Pienen tehon etu
huolimatta mahdollisesti huonosta hyötysuhteesta on siinä, että
laturin ei pitäisi lämmetä niin paljon kuin Asmo-laturin, jolla on
useammassa yhteydessä todettu olevan huono hyötysuhde, mikä
aiheuttaa lämpenemistä. (AVPLUS-lehden testissä todettiin, että
Asmo-laturi kuumenee nimellisvirralla, mikä on hieman
paradoksaalista, koska sijoitusmuistiossa valehdeltiin tavallisesta
laturista, että ”se on kuuma, vaikka puhelin ei olisi siinä
kiinni”.)
BrightCharger keräsi Indiegogossa noin
22 000 dollaria, joka ylitti kaksinkertaisesti tavoitteen. Se pelaa
kuitenkin huomattavasti paljon pienemmillä rahasummilla kuin Asmo
Solutions.
BrightCharger maksoi toimituskuluineen 46 dollaria, joka
huolimatta mukana tulevasta tarpeettomasta yövalosta on paljon rahaa
puhelinlaturista, jollaisen vastaavan saa kaupasta jopa viidellä
eurolla.
Koska kyseessä on noinkin naurettava
tuote, jolla ei ole tukenaan mitään keksittyä tarinaa tai
muutakaan valehtelua, on vaikea nähdä, että sitä otettaisiin
myyntiin mihinkään liikkeeseen. Jos yrityksellä ei ole rahaa, se
ei voi valmistaa laturia kovinkaan suurta määrää –
mahdollisesti noin 600 ennakkotilattua ja noin 400 itse myytäväksi.
Tuolloin kokonaismäärä jäisi tuhanteen laturiin.
Ei ole vaikea ennustaa, että
BrightChargerista ei tule mitään hittituotetta. Koska sillä on
paljon vähemmän rahaa käytettävissä kuin Asmo Solutionsilla, sen
tuote tulee olemaan markkinoilla vähemmän aikaa kuin Asmo-laturi,
eli jos BrightCharger valmistuu joulukuussa, yritys tulee hyvin
todennäköisesti lopettamaan toimintansa ennen seuraavan vuoden
joulua.
BrightChargerilla ei ole minkäänlaista
mahdollisuutta järjestää osakeantia ja sen avulla kerätä lisää
pääomaa. Sillä ei ole mitään ”myytävää” sijoittajille.
Lisäksi moni sijoittaja otti jo opikseen seikkailustaan Asmo
Solutionsin kanssa.
BrightCharger keräsi Indiegogossa
suunnilleen saman verran kuin surullisenkuuluisa Mr. Charger.
Vaatimattomat summat kertovat siitä, että tuollaisilla tuotteilla
ei ole juuri maailmanlaajuisestikaan minkäänlaista kysyntää ja
tarvetta. Tuollaisia tuotteita niitä ennakkoon näkemättä ostavat
vain teknofriikit ja muut helposti harhaan johdettavat. Moni tuki
Asmo-laturia Indiegogossa Asmo Solutionsin antamien ekolupausten
vuoksi (kaksi ydinvoimalaa voidaan sulkea ja ilmastonmuutos voidaan
pysäyttää).
Indiegogossa oleva kuva on absurdi. On
erittäin harvinaista, että pistorasia asennetaan tuollaiselle
korkeudelle. Se sijaitsee tavallisesti lattianrajassa ja usein vielä
hankalasti sängyn takana.
Asmo-laturista annettu neuvo voidaan
toistaa tässäkin: BrightChargeria ei kannata ostaa!
Miksi valmistetaan tuotteita, joita
kukaan ei juuri tarvitse tai halua?
BrightChargerin Indiegogossa oleva
video valehtelee. Siinä on kolme vakavaa valhetta, joiden avulla
yritys yrittää perustella laturin hankinnan tarpeellisuutta.
BrightCharger väittää, että
puhelimen akun lataaminen jatkuu, vaikka akku on jo varattu täyteen.
Tuosta sitten seuraa, että
1) sähköä kuluu turhaan hukkaan
2) paloriskin kasvaa ylikuumenemisen
vuoksi
3) akun ikä lyhenee
Nuo kaikki ovat valhetta, koska
puhelimen latauspiiri lopettaa lataamisen akun saavutettua tietyn
varaustason.
BrightChargerissa itsessään on
paloriski, koska se on jatkuvasti jännitteinen, jotta hipaisusta
syttyvä led-valo voisi toimia.
Törkeä valehtelu ja pelottelu
näyttävät olevan ainoita keinoja myydä näitä tuotteita, joille
ei todellisuudessa ole mitään tarvetta!
Amazon myy vastaavaa laturia, jossa on
automaattikatkaisu ja jonkinlainen indikaattorivalo, hintaan 9,39
dollaria. Latausvirta on kaksinkertainen. Juuri tämän vuoksi
BrightChargerille on vaikea nähdä minkäänlaista kysyntää. Miksi
maksaa 46 dollaria laturista, jos samanlaisen ja yhtä hyödyttömän
saa kymmenellä dollarilla? Liekö sattumaa vai ei, mutta tämän
laturin nimi on BrightCharge!.
Mahtaa harmittaa tämän laturin kehittelijöitä. Tie on hiekotettu ja nyt aletaan varmasti näitä "patenttejakin" syynäämään. Turha toivoa, että kukaan antaa enää rahaa patentoituihin ja sähköä säästäviin latureihin. Sen juna meni jo. Saatte kiittää tästä ... no tiedätte kyllä ketä.
VastaaPoistaBrightCharger sai viime vuonna Tekesiltä 188 420 euroa lainaa, joka muuttunee lähiaikoina (ja mahdollisesti jo ensi vuonna) ”lahjarahaksi”, koska sillä tuskin tulee koskaan olemaan mahdollisuutta maksaa sitä takaisin. Tuo raha on todennäköisesti jo mennyt palkkoihin ja muihin juokseviin menoihin.
VastaaPoistaJos latureita valmistetaan tekstissä arvioitu tuhat kappaletta, veronmaksajat tulevat tukeneeksi yhtä laturia lähes 190 eurolla.
Näiden laturiyritysten tukeminen kuvaa hyvin sitä, miten ala-arvoista Tekesin ”asiantuntijoiden” osaaminen on. Sitä ei ole lainkaan.