perjantai 7. joulukuuta 2018

Fasciawear-jumppa-asun IGG-kampanjan puolivälin tilannekatsaus

Blogissa on ollut tapana tehdä puolivälin tilannekatsaus oululaisten yritysten joukkorahoituskampanjoista, joista vuorossa on nyt Vaskia Oy. Blogi on kirjoittanut kaksi kertaa sen kehittämästä Fasciawear-jumppa-asusta.

Kampanjassa on aikaa jäljellä vielä 15 päivää. Mikä on tilanne tällä hetkellä? Onko tavoite saavutettu?

Vaatimaton 10 000 dollarin tavoite on kylläkin saavutettu, mutta tuskinpa yritys sentään odotti näin vaatimatonta kysyntää. 11 488 dollarin keräyssumma tarkoittaa vain 57 ennakkoon myytyä asua. Kalevan mukaan niitä valmistettiin jo koekäyttöön 100 kappaletta.

IGG:n kautta oli aluksi mahdollista tilata ennakkoon ”alennushintaan” (30–40 % off) Fasciawear-jumppa-asuja kaikkiaan 194 200 USD:n arvosta, joka vastasi 970 asua. Sittemmin tarjousvalikoimaa on muutettu sillä tavalla, että 240 dollarin tarjous (pienempi alennus ”normaalihinnasta” eli 30 % off) on poistettu. Se oli tehty arvatenkin heikon kysynnän vuoksi. Nyt maksimi myyntimäärä on 122 200 dollaria, joka vastaa 610 jumppa-asua. Siihenkin nähden nyt myydyt 57 asua on huono suoritus.

Kuten blogissa on havaittu, joukkorahoituskampanjoiden suurin kysyntä painottuu kampanjan alkuun, ja puoliväliin mennessä enin osa keräyssummasta on jo kerätty. Tämän tilastollisen tosiasian edessä näyttää siltä, että Vaskia tulee myymään ennakkoon reilusti alle 100 asua, mikä on noin 10 prosenttia siitä määrästä, jonka yritys oli varautunut myymään ennakkoon ”alennushintaan” eli 30–40 % off.

Uusia tukijoita ei ole tullut kuuteen päivään, ja koska viimeisimmätkin tukijat ovat tulleet harvakseltaan parin päivän välein, näyttää siltä, että uusia tukijoita tulee mahdollisesti enää vain muutama.

Yritys tuskin sentään odotti näin vaisua kysyntää, ja siellä voidaankin varmasti pian miettiä, missä meni pieleen. Onko jumppa-asu liian kallis? Olisiko asun toimivuudelle pitänyt esittää tieteellistä näyttöä? Sitähän ei ole. On vain koekäyttäjien kehumista, joita kukaan ei voi vakavissaan pitää kovinkaan objektiivisina.

IGG:ssä on seitsemän kehujaa, jotka kaikki ovat naisia? Mikä on syynä tähän?

Kehittikö Vaskia jumppa-asun, jolle ei ole tarvetta? Asun todellisesta toimivuudesta tai liikunnallisesta hyödyllisyydestä blogilla ei ole tietoa, mutta luultavasti se on hieman parempi kuin monet blogissa esitellyt hyödyttömyydet. Mutta se hinta ja varsinkin ”normaalihinta”...

On vaikea kuvitella, että kukaan ostaisi sitä 303 euron ”normaalihintaan” urheiluvälinekaupasta, mikäli sitä valmistettaisiin vähittäismyyntiin ja jokin liike ottaisi sen myyntiin. Tuotteen tuleminen vähittäismyyntiin vaikuttaa kuitenkin melko epätodennäköiseltä.

Tähän on varmastikin uhrattu paljon aikaa ja omaa sekä veronmaksajien rahaa, ja usko asun menestymiseen lieneekin ollut vahva, mutta kuten sanotaan: aina ei voi onnistua.


P. S. Cmicro-mikrokuvun valmistaja Wiciot uhosi keväällä epäonnistuneen IGG-kampanjan jälkeen tulla markkinoille syksyllä. Syksy tuli ja meni, mutta Cmicroa ei näy eikä kuulu. Tarkkaan ottaen uutisessa ei taidettu tosin mainita, minkä vuoden syksystä oli kyse, joten ehkäpä Cmicro näkee päivänvalon sitten ensi vuoden syksynä...

6 kommenttia:

  1. Nyt lähtee aito ”palamaton” ja ”patentoitu” Asmo-laturi todella edullisesti. Vain 5 euroa, ja kaksi kappaletta lähtee 8 eurolla. Ilmoituksesta ei käy ilmi, ovatko uusia vai käytettyjä.

    Asmo -laturi (Made in Finland)

    Luulen, että nämä ovat konkurssihuutokaupasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puuilostakin löytyy 50% alennuksella. Jostain syystä puuilon verkkokauppa ilmoittaa varaston loppuneen.

      Poista
  2. Jos asun tilaajissa on vielä omaa kaveripiiriä mukana, niin aika huonolta näyttää. Sille ei ole kysyntää. Pieni tappio on parempi kuin suuri tappio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heidi alkupään tukijoista kuuluu FW-tiimiin, ja on luultavaa, että mukana on muitakin "tuttuja". Tämä on hieman sama asia kuin söisi omasta kuormasta.

      Poista
  3. IGG-päivitys:

    What a ride this campaign has been. We are super grateful for all the support we've received. We still have two more days to go with the campaign, so give you friends final gentle reminder that this is their one time chance to get Fasciawear with special early bird pricing.

    Jos verkka-asu ei kelvannut juuri kenellekään alle 200 euron hinnalla, vaatii melkoista optimismia uskoa, että sitä ostettaisiin enää kolmensadan euron normaalihinnalla. Kampanjan surkea menestys taitaa olla kova pettymys.

    VastaaPoista
  4. Jumppa-asu on nyt ollut myynnissä 350 dollarin ”normaalihintaan”, mutta se ei ole vielä kelvannut kenellekään.

    VastaaPoista