sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Broadbit Batteries Oy

Broadbit Batteries Oy on Helsingissä toimiva vuonna 2015 perustettu startup, joka kehittää uudentyyppistä ladattavaa natriumpohjaista akkua. Yrityksen akkuteknologia on ”patentoitu”, mitä se sitten tarkoittaakin...

Yrityksessä liidellään todella korkealla: ”BroadBit Battery is the world’s leading metallic sodium battery developer. BroadBit’s breakthrough sodium based battery innovations replaces and surpasses current lithium based batteries in terms of cost, energy, power and longevity; making electric cars cheaper and better performing and grid storage economically attractive and even enabling electric airplanes.”

Sähköautojen akuissa ei ole mitään ihmeellistä. Uusia teknologioita kehitetään monessa paikassa halvemman hinnan ja suuremman energiatiheyden saavuttamiseksi.

Akuissa, jotka pystyisivät varaamaan sähköverkon energiaa, sitä vastoin on. Kyse on niin suuresta energiamäärästä, että jollakin ammattikouluinsinöörikoulutuksella sitä voisi olla vaikea käsittää. Ja miksi sähköverkon energiaa pitäisi varastoida? Häilyvän tuuli- ja aurinkoenergian vuoksi tietenkin, mutta se ei koskaan olisi kustannustehokasta, eli sähkön hinta kallistuisi tuntuvasti ja sitä enemmän, mitä sitä varastoitaisiin.

Tämä on paras: akkukäyttöinen lentokone. Pieniä lennokkeja toki jo on, mutta Broadbitillä taitaa olla mielessä suuremmat koneet. Akkukäyttöisen lentokoneen suurin ongelma taitaisi olla niin suuri paino, että se ei jaksaisi nousta ilmaan, mutta jos se jaksaisikin, sen lentomatka jäisi niin lyhyeksi, että akkulentokone jäisi vain pelkäksi kuriositeetiksi.


Aloittelevan yrityksen on tietenkin osoitettava uskottavuutta ja sitä, että se uskoo itseensä. Rahoittajat on saatava vakuuttuneiksi, että juuri tähän (uhka)yritykseen kannattaa sijoittaa. Siitä seuraakin sitten edellä esitettyä lennokasta tekstiä, johon uskominen vaatii todella vilkasta mielikuvitusta.

Yrityksen toimitusjohtaja sanoi viime heinäkuussa Helsingin Sanomissa: ”Meidän tavoite on korvata maailman litiumioni­akut.” Noissa suuruudenhulluissa maailmanvalloitushaaveissa on jotakin niin tuttua..

Broadbit kertoo, että sen akku latautuu täyteen vain viidessä minuutissa. Tässä kannattaisi muistaa fysiikan lainalaisuudet, joka näkyy tutussa kaavassa:

E = P*t      (1)

Kun se ratkaistaan tehon suhteen, saadaan:

P = E/t     (2)

Akuissa on tietty energiasisältö, joka Broadbitin akuissa on tietenkin muita suurempi (kiitos ”patentoidun” ruokasuolateknologian). Mitä nopeammin tuo energia halutaan ladata akkuun, sitä suurempi latausteho tarvitaan.

Suuret energiatiheydet tarkoittavat lisääntynyttä räjähdysvaaraa. Jos akun energia pääsisi purkautumaan nopeasti, kaavasta 2 voidaan päätellä, että syntynyt teho saattaisi aiheuttaa suurta tuhoa.

Broadbit lupaa kuitenkin vain 1,5-kertaista energiatiheyttä nykyisiin litiumakkuihin verrattuna. Se on kuitenkin vain yrityksen oma ilmoitus eikä minkään puolueettoman tahon todentama. Sitten kun massatuotannossa valmistuneelle tuotteelle tehdään mittaus, tavallisesti osoittautuukin niin, että lupaus ei pidäkään paikkansa vaan on huomattavasti pienempi kuin laboratoriodemolla.

Muita lupauksia:

- Increased range/use time
- Longer lifetime
- Reduced cost
- Improved environmental friendliness
- Scalable to any production volume

Miksi tästä ”mullistavasta” akkuteknologista ei juuri kukaan ole kuullut mitään? Miksi Broadbitin akkuja ei ole kaupan hyllyillä?

Kaikki on vielä vasta alkutekijöissä, eli ainoastaan jokin suurikokoinen demoversio, joka toimii vain valvotuissa laboratorio-olosuhteissa, on olemassa. Siitä on vielä hyvin pitkä matka toimivaan kaupalliseen massatuotettavaan akkuun.

Broadbit on uusi tulokas Tekesin rahoituspalvelussa: se sai viime vuonna 49 000 euroa avustusta ja 100 000 euroa lainaa. Tämä kertoo siitä, miten Tekesin ”asiantuntijat” arvostavat Broadbitiä ja sen innovaatiota. Valkee sai paljon enemmän, ja monet mitättömät blogiyrityksetkin saivat vähintään saman määrän.

Jos Broadbitin teknologia saataisiin toimimaan, se voisi jopa mullistaa akkumarkkinat, mutta Tekesin suhtautuminen siihen kertoo jotakin muuta. Jos samaan tilavuuteen/painoon voitaisiin pakata 1,5-kertainen energiasisältö nykyistä selvästi edullisemmin, se olisi todellakin mullistavaa. Esim. sähköautojen toimintamatkat kasvaisivat 1,5-kertaisiksi ja autojen hinnat laskisivat. Akku on sähköauton kallein osa, ja autojen kalleus on suurin este niiden yleistymiselle.

Tästä tulee löyhästi mieleen keksijä Rainer Partasen nanoakku. Partanen käytti hieman kyseenalaisia keinoja saadakseen rahoitusta kehittämään akkuaan, jonka uskomaton teknologia oli todellisuudessa täyttä fantasiaa, ja päätyi lukemaan tiilenpäitä. Paljon luvattiin, mutta lopputulos oli pyöreä nolla.


Jos Broadbitin teknologia olisi todellakin merkittävää, jokin sähköautojen valmistaja olisi todennäköisesti jo ostanut sen itselleen, kun sen nyt saisi vielä edullisesti, mutta kiinnostamattomuus kertonee suurista puutteista sen teknologiassa.

Tuntuu vain siltä, että jos jossakin keksittäisiin uusi mullistava akkuteknologia, se tehtäisiin jossakin muussa maassa kuin pienessä Suomessa. Niin se on vain aina ennenkin ollut.

Tässä näyttää toistuvan vanha tuttu tarina: sotaan mennään soitellen, mutta sieltä palataan takaisin maitojunassa. Pari vuotta eteenpäin ja Broadbit katoaa historian hämärään – tai viimeistään silloin, kun Tekes vääntää rahahanan kiinni ja muut uskonsa menettäneet rahoittajat kaikkoavat nuolemaan haavojaan...

4 kommenttia:

  1. Vanha amerikkalainen sanonta ”The more you stir shit, the more it stinks” näyttää pitävän tämänkin yrityksen kohdalla paikkansa. Broadbitin taustalta löytyy kaikenlaista hämärää. (Tässä vaiheessa kannattaa unohtaa toiveet uudesta akkuteknologiasta ja maailman pelastajasta...)

    Suomessa toimivan Broadbit Oy:n taustalla on slovakialainen BroadBit Slovakia s.r.o., joka on asetettu kotimaassaan selvitystilaan. Se oli vuosina 2011–13 saanut useita miljoonia euroja tukea EU:lta. Sen ”perinteitä” jatkaa BroadBit Energy Technologies s.r.o., joka on viime vuonna saanut yli puoli miljoonaa euroa tukea EU:lta.

    Yritysryppään lonkerot yltävät myös Unkariin.

    Broadbitin pilottituotantolaitoksen olisi pitänyt valmistua Slovakiassa viime vuonna, ja natriumakun ”pitäisi” tulla markkinoille tänä vuonna. Yrityksen Suomen-sivulla kerrotaan kuitenkin, että valmista tulee vasta viiden vuoden kuluttua.

    VastaaPoista
  2. Kiitos tutkimuksestasi. Minusta kannattaa jo laittaa listan TEKESin tuhlatusta varoista. Ainakin 7 huijausyritystä on tiedossa, systemaattinen etsintä varmasti löytää enemmän.

    Ja sitten KRP:lle. Ei tämä ole sattuma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Positiivista nettiaikakaudella on se, että aineistoa saa helposti kerättyä ihan maallikkokin. Niitä juttuja kannattaa talletella omalle tietokoneelle heti, kun jotakin outoa ja selvästi väärää tietoa on julkisuudessa esitetty. Huijauksen tunnistaa yleensä siitä, että tietoa muutetaan tai poistetaan kokonaan.

      Poista
  3. Linkkejä asiasta kiinnostuneille:

    Selvitystila

    EU-tuki. Summat löytyvät kunkin projektin kohdalta (acronimo)

    BroadBit Slovakia s.r.o

    Lisää EU-tukea

    BroadBit Energy Technologies s.r.o.

    Natriumakku

    Broadbit: Innovation Radar prize winner

    Kaikilla Broadbiteilla on yksi yhteinen ”nimittäjä”, jonka tarkkaavainen lukija havaitsee.

    Onhan se ikävää, että veronmaksajien rahaa haaskataan tällaisiin toivottomiin hankkeisiin. Sipilän hallitus lisää Tekesin rahoitusta vuosille 2018 ja 2109 yhteensä 70 miljoonalla eurolla, joten ”lisää” jaettavaa on tiedossa... Siitä vain hakemaan!

    VastaaPoista