tiistai 1. elokuuta 2017

Asmo Solutionsin nousu, uho ja tuho

Nousu

Nykyajan bulkkimarkkinoilla on vaikea erottautua lukuisista samanlaisista tuotteista. Kilpailu hinnallakaan ei auta, koska se koituu ennen pitkää kaikkien toimijoiden tappioksi. Uuden tuotteen tuomiseksi markkinoille tarvitaan siis jokin muu apukeino.

Uuden tuotteen pitää herättää markkinoiden (kuluttajien) mielenkiinto. Kuluttajissa pitää synnyttää tunne, että he tarvitsevat sen. (Tämä on tosin jo markkinoinnin perusoppeja.) Tuotteeseen pitää liittää tarina, jonka avulla tarve voidaan synnyttää ja samalla osoittaa, että tuote on uniikki eikä muilla valmistajilla ole samanlaista.

Asmo Solutions keksi tarinan laturin aiheuttamasta talopalosta ja sai median mukaan levittämään tuota valhetta. Se pyrki tuon valheen avulla osoittamaan, että kaikki puhelinlaturit ovat palovaarallisia. Samalla liioiteltiin roimasti latureiden tehonkulutusta tyhjäkäynnissä ja sen globaalia vaikutusta: hukkateho vastaa kahden ydinvoimalan tehoa.

Asmo Solutionsilla oli ”onneksi” kehitteillä ratkaisu noihin ”polttaviin” ongelmiin: se on patentoitu Asmo-laturi.

Propagandan levitys alkoi maaliskuussa 2014, ja Asmo-laturin piti olla valmis toimitettavaksi Kickstarterin ennakkotilaajille jo saman vuoden lopussa. Sitä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Lisää vauhtia otettiin järjestämällä uusi rahankeruu joukkorahoituspalvelussa kesällä 2015, ja jälleen toimitus luvattiin saman vuoden loppuun mennessä. Se myös lykkääntyi lähes vuodella.

Patenttihakemuksen avulla yritys sai yli satatuhatta euroa yhteiskunnan tukea, vaikka mitään varmuutta patentin saamisesta ei ollutkaan. Tekes ja Ely-keskus varmastikin odottivat, että Asmo Solutions tuo uusia työpaikkoja Suomeen, mutta tuet eivät ole luoneet ainoatakaan uutta työpaikkaa.

Asmo-laturi saatiin viimein tuotantoon vuoden 2106 lopulla, mutta toimituksissa ennakkotilaajille, jotka vaikuttivat siihen, että Asmo-laturi yleensäkin on olemassa, ilmeni kaikenlaisia vaikeuksia. Aiemmista lupauksista huolimatta US- ja UK-versioita ei tultaisi koskaan valmistamaan. Myöskään Apple-puhelimiin sopiva malli ei kuuluisi valmistusohjelmaan. Tuotannossa olisi vain yksi laturimalli: EU-versio.

Uho

Kun laturi oli viimein saatu tuotantoon ja media oli saatu mukaan levittämään kaikkia laturiin liitettyjä valheita, kaikki tuntui olevan valmista maailmanvalloitusta varten, vaikka tarjolla olikin vain yksi laturimalli.

Asmo Solutions oli saatu näyttämään niin kiinnostavalta yritykseltä, että osakeanti täyttyi ennätysajassa. Propaganda syötettiin sijoittajille sijoitusmuistio-nimeä kantavassa esitteessä, joka oli niin täynnä epärealistista liioittelua, että tuntuu ihmeelliseltä, että yksikään aikaisemmin johonkin sijoittanut olisi uskonut sitä.

Asmo-laturin myytit olivat paloturvallisuus ja energiansäästö. Muissa latureissa ei ollut niitä, vaan ne olivat palovaarallisia ja energiaa tuhlaavia. Media ja jälleenmyyjät levittivät tehokkaasti näitä ominaisuuksia. Asmo Solutionsin ei tarvinnut huolehtia mainonnasta. Media teki sen yrityksen puolesta ja maksutta.

Sijoitusmuistiossa sijoittajille luvattiin suunnatonta tuottoa. Yrityksellä oli patentin varmasti saava tuote, jolla ei olisi kilpailijoita, ja markkinat tulisivat olemaan sen mukaiset. Mikäpä olisi voinut olla houkuttelevampi sijoituskohde?

Asmo Solutions yritti vaientaa kaikki arvostelijat, milloin onnistuen, milloin ei. Ehkäpä suurin pelko oli laturin taustalla olevan tarinan paljastuminen ja sitä myötä Asmo-laturin kuplan puhkeaminen.

Tuho

Melko nopeasti vuoden 2017 alkupuolella alkoi näyttää siltä, että Asmo-laturi ei myy odotetulla tavalla. Puuilo teki päätöksen poistaa sen valikoimistaan ja pani laturin loppuunmyyntialennukseen. Jonkin kumman syyn vuoksi Prisma otti sen myyntiin jälkijättöisesti, mutta osuuskauppaväki tulee huomaamaan, että se oli virhe.

Kun kerran Asmo-laturista ei näyttänyt tulevan odotetunlaista myyntimenestystä, Asmo Solutions toi markkinoille uuden muotoillun laturin, joka sai nimen Mr. Charger. Melko pian se osoittautui kuitenkin jopa suuremmaksi flopiksi kuin Asmo-laturi, eikä sekään riittäisi pelastamaan yritystä.

Keväällä 2017 alkoi liikkua huhuja siitä, että laturin taustalla oleva tarina puhelinlaturin polttamasta talosta olisikin ehkä keksitty. Olisiko voinut olla niin, että mitään laturin polttamaa taloa ei olisikaan? Tätä epäiltiin tosin blogissa heti alusta lähtien, koska se tuntui niin uskomattomalta ja ainutkertaiselta.

Yhdenkään median mieleen ei tullut sitä, että jos laturit edustaisivat kohonnutta paloriskiä, siitä olisi varmastikin uutisoitu enemmän. Jos jokin sähkölaite olisikin yhden kerran ollut syynä tulipaloon, tuskin kukaan voisi väittää, että se olisi erityisen tai juurikaan palovaarallinen.

Heinäkuussa 2017 totuus paljastui: Asmo-laturin markkinoinnissa käytetty tarina laturin sytyttämästä talopalosta oli keksitty. Se vei viimeisenkin uskottavuuden yrityksestä, jonka olemassaolo perustuu valheiden varaan, ja siinä meni samalla viimeinenkin syy ostaa Asmo-laturi, jonka todellinen arvo on noin 10 euroa.

Lopullinen niitti taitaa tulla sitten, kun totuus keksitystä palotarinasta saa laajempaa julkisuutta. Yrityksen toiminta jatkunee vain niin kauan kuin kassassa on sijoittajien rahaa. Kassavirta on voimakkaasti negatiivinen, eli Asmo Solutions tekee tappiota – niin kuin on aina tehnytkin.

Missä meni sitten pieleen? Valehtelun varaan ei kannata rakentaa liiketoimintaa, josta odotetaan kasvavan jopa kymmenien miljoonien euron suuruista. Ennemmin tai myöhemmin valheet tulevat paljastumaan – niin on aina ennenkin käynyt.

Sijoittajia tässä ei kannata sääliä, koska he tiesivät, mihin ryhtyivät, mutta laturin ostaneita pikemminkin, koska heille myytiin laturi valheellisin perustein.

2 kommenttia:

  1. Olen lukenut blogia kauan ja ihmetellyt miksi kirjoittaja ei kirjoita omalla nimellään? Olisi blogi myös näin uskottavampi nyt vaikuttaa vain ikävästi kateellisten touhulta joita oma elämä on potkinut päähän vaikka hyviä juttuja välillä onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi et itse laittanut omaa nimeäsi?

      Poista