keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Etäluettavan sähkömittarin hyödyt..?

Kaikki sähköverkkoyhtiöt ovat jo vaihtaneet asiakkailleen uudet etäluettavat kWh-mittarit, ja useimmilla ne ovat jo ehtineet olla käytössä parin vuoden ajan. Kilowattitunti (kWh) on jännitteen u(t) ja virran i(t) tulon integraali ajan t suhteen. Jännitteen ja virran tulo on teho P (kW), ja kun sitä integroidaan (eli summataan kumulatiivisesti) ajan suhteen, saadaan energia E (kWh).

Verkkoyhtiöt eivät tietenkään itse maksaneet vaihdon kustannuksia, jotka mittareineen ja vaihtotöineen lienevätkin parin kolmen sadan euron luokkaa, vaan ne maksattavat ne asiakkaillaan.

Mittareiden vaihtoa perusteltiin asiakkaiden hyödyllä pystyä seuraamaan sähkönkulutustaan reaaliaikaisesti, mutta sehän oli mahdollista jo aikaisemminkin, jos asiakkaalla oli pääsymahdollisuus mittarin luokse. Etäluettavan mittarin kulutuslukema asiakkaalle ei ole aivan reaaliaikainen, vaan siinä taitaa olla lähes vuorokauden viive. Totuus taitaa kuitenkin olla se, että asiakkaan hyöty uudesta mittarista lieneekin melko kyseenalainen...

Ainoa hyötyjä etäluettavasta mittarista on tietenkin verkkoyhtiö itse, joka hyötyykin siitä monella rahanarvoisella tavalla:

1) Se pystyy seuraamaan jokaisen asiakkaansa kulutusta oikeasti reaaliaikaisesti. Tämä helpottaa kuormanohjausta, eli kun verkon kuormitus kasvaa jollakin alueella liian suureksi, verkkoyhtiö voi rajoittaa asiakkaan kulutusta tiputtamalla osan kulutuksesta – tavallisesti sähkölämmityskuormaa – pois päältä ns. verkonohjauskäskyllä.

2) Sen ei tarvitse enää mennä paikan päälle lukemaan mittaria laskutuksen vuoksi. Varsinkin haja-asutusalueella tuohon saattoi kulua aikaa.

3) Se voi nyt laskuttaa asiakkaitaan reaaliaikaisesti todellisen kulutuksen mukaan, koska se itsekin joutuu maksamaan ostamastaan sähköstä reaaliaikaisesti. Aikaisemmin asiakas maksoi kulutuksensa tasaerin.

4) Sen ei tarvitse mennä paikan päälle lukemaan mittaria silloin, kun sähköntoimittaja vaihtuu. Tämä toimenpide oli kerran vuodessa tehtynä asiakkaalle maksuton.

5) Vikatilanteessa (myrsky, ukkonen) verkkoyhtiö saa reaaliaikaisen tiedon vika-alueen laajuudesta, mikä nopeuttaa vain paikantamista.

6) Liittymän katkaisu onnistuu tietokoneen näppäimistöltä. Ennen asentajan piti ilmajohtoalueella kiivetä pylvääseen ja irrottaa liittymiskaapeli AMKA-johdosta. Tämä toimenpide voidaan tehdä silloin, kun asiakas ei useista huomautuksista huolimatta maksa laskuaan. Se tehdään myös silloin, kun liittymä (jostakin syystä) lopetetaan.

Etäluettava mittari tuo siten verkkoyhtiöille huomattavat säästöt. Asiakkaan hyöty euroissa on pyöreä nolla.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten kuluttajaa huijataan nykyaikana, ja vielä niin, että kuluttaja on siinä maksumiehenä.

1 kommentti:

  1. ....laittoivat mökillekin....ei voi lukea kun ei ole kenttää;))))

    VastaaPoista