Kaikki sähköverkkoyhtiöt ovat jo
vaihtaneet asiakkailleen uudet etäluettavat kWh-mittarit, ja
useimmilla ne ovat jo ehtineet olla käytössä parin vuoden ajan.
Kilowattitunti (kWh) on jännitteen u(t) ja virran i(t) tulon
integraali ajan t suhteen. Jännitteen ja virran tulo on teho P (kW), ja kun
sitä integroidaan (eli summataan kumulatiivisesti) ajan suhteen,
saadaan energia E (kWh).
Verkkoyhtiöt eivät tietenkään itse
maksaneet vaihdon kustannuksia, jotka mittareineen ja vaihtotöineen
lienevätkin parin kolmen sadan euron luokkaa, vaan ne maksattavat ne
asiakkaillaan.
Mittareiden vaihtoa perusteltiin
asiakkaiden hyödyllä pystyä seuraamaan sähkönkulutustaan
reaaliaikaisesti, mutta sehän oli mahdollista jo aikaisemminkin, jos
asiakkaalla oli pääsymahdollisuus mittarin luokse. Etäluettavan
mittarin kulutuslukema asiakkaalle ei ole aivan reaaliaikainen, vaan
siinä taitaa olla lähes vuorokauden viive. Totuus taitaa kuitenkin olla se,
että asiakkaan hyöty uudesta mittarista lieneekin melko
kyseenalainen...
Ainoa hyötyjä etäluettavasta
mittarista on tietenkin verkkoyhtiö itse, joka hyötyykin siitä
monella rahanarvoisella tavalla:
1) Se pystyy seuraamaan jokaisen
asiakkaansa kulutusta oikeasti reaaliaikaisesti. Tämä helpottaa
kuormanohjausta, eli kun verkon kuormitus kasvaa jollakin alueella
liian suureksi, verkkoyhtiö voi rajoittaa asiakkaan kulutusta
tiputtamalla osan kulutuksesta – tavallisesti sähkölämmityskuormaa
– pois päältä ns. verkonohjauskäskyllä.
2) Sen ei tarvitse enää mennä paikan
päälle lukemaan mittaria laskutuksen vuoksi. Varsinkin
haja-asutusalueella tuohon saattoi kulua aikaa.
3) Se voi nyt laskuttaa asiakkaitaan
reaaliaikaisesti todellisen kulutuksen mukaan, koska se itsekin
joutuu maksamaan ostamastaan sähköstä reaaliaikaisesti.
Aikaisemmin asiakas maksoi kulutuksensa tasaerin.
4) Sen ei tarvitse mennä paikan päälle
lukemaan mittaria silloin, kun sähköntoimittaja vaihtuu. Tämä
toimenpide oli kerran vuodessa tehtynä asiakkaalle maksuton.
5) Vikatilanteessa (myrsky, ukkonen)
verkkoyhtiö saa reaaliaikaisen tiedon vika-alueen laajuudesta, mikä
nopeuttaa vain paikantamista.
6) Liittymän katkaisu onnistuu
tietokoneen näppäimistöltä. Ennen asentajan piti
ilmajohtoalueella kiivetä pylvääseen ja irrottaa liittymiskaapeli
AMKA-johdosta. Tämä toimenpide voidaan tehdä silloin, kun asiakas
ei useista huomautuksista huolimatta maksa laskuaan. Se tehdään
myös silloin, kun liittymä (jostakin syystä) lopetetaan.
Etäluettava mittari tuo siten
verkkoyhtiöille huomattavat säästöt. Asiakkaan hyöty euroissa on
pyöreä nolla.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä,
miten kuluttajaa huijataan nykyaikana, ja vielä niin, että
kuluttaja on siinä maksumiehenä.
....laittoivat mökillekin....ei voi lukea kun ei ole kenttää;))))
VastaaPoista