lauantai 1. huhtikuuta 2017

Vessla

Blogiin on tullut pyyntöjä kertoa oululaisesta Vesslasta, jonka bravuuri on E-Pic screen. Tietoa on niukalti saatavilla, mutta kaupungilla puhutaan, että yritys olisi hakemassa rahoitusta sekä Kickstarterista että Indiegogosta (tässä tulee eräänlainen déjà vu -tunne...).

Siinä se on. Se on ikään kuin langaton sääasema, joka ei tosin päivity automaattisesti, mutta eihän kaikkea voi aina saada...


Vessla näyttää olevan yksivärinen grafiikkapohjainen näyttöruutu, johon grafiikka (kuva) siirretään langattomasti. Koska siinä ei ole taustavaloa, katseltavaa saattaa riittää useamman viikon ajaksi ennen akun lataamista, mutta valon puuttuminen asettaa rajoituksia käyttöpaikalle ja sen valoisuudelle.

Yksivärisyys tekee siitä hieman ankean näköisen. Värillisyys lisäisi sen käytettävyyttä huomattavasti. Ero on kuin mv- ja väri-tv:n välillä. Laitteen resoluutiosta on vaikea sanoa mitään, mutta se riittänee käyttötarkoitukseensa.

Jos Vessla olisi tullut markkinoille 70-luvulla, sillä olisi saattanut olla kysyntää, mutta on hieman vaikea uskoa, että nykyisten älypuhelimien, tablettien yms. aikakaudella sillä olisi enää kovinkaan suurta kysyntää.

38 kommenttia:

  1. Kysyntää tai ei, mutta juttua tulee varmasti riittämään tässäkin tapauksessa. Aika outoa, etteivät lehdet ole vielä tästä alkaneet kirjoittelemaan. Onkohan toimittajat oppineet tästä laturitapauksesta kuitenkin jotain? Tarkistamaan vaikka hieman taustatietoja.

    VastaaPoista
  2. Jos olisin sijoittanut tuohon laturiyritykseen, minua ärsyttäisi tuo touhuilu suunnattomasti. Samalla kun nostetaan sijoittajien sijoittamista rahoista kuukausipalkkaa laturiyrityksestä, tehdään työtä ihan toisen yrityksen eteen. Lisäksi vielä tämä kunnallisvaaliehdokkuus. Eikö nyt pitäisi keskittyä laturien myynnin edistämiseen 100% teholla. Reilu peli.

    VastaaPoista
  3. Oulu-lehden ilmoituksen mukaan Puuilo myy Asmo-laturia 19,90 euron hintaan. Ellei kyseessä ole aprillipila (jota voisi olla vaikea uskoa), hinta tuntuu käsittämättömältä. Asmo ja Verkkokauppa pyytävät siitä 49,95 euroa. Miten voi olla kaksi näin erilaista hintaa?

    Puuilon veroton hinta on 16 euroa. Miten tuolla katetaan Puuilon oma kate, Asmon 10 euron voitto ja valmistuskustannukset (osat ja kokoonpano)? Ainoa selitys taitaa olla laturin loppuunmyynti, eli se poistuu Puuilon valikoimista, ja nopeimmin siitä pääsee ”halvalla” hinnalla. 20 euroa Asmosta on tosin vieläkin liikaa...

    Puuilolle toimitettiin 1000 laturia viime vuoden puolella. Ehkäpä ne eivät vain käyneet kaupaksi.

    VastaaPoista
  4. Onkohan liikkeillä mahdollisuutta palauttaa tuotteet valmistajalle, jos ne on markkinoitu heille väärillä tiedoilla? Tavallinen kuluttaja kyllä voi palauttaa tuotteen virheeseen vedoten, mutta miten lienee yrittäjien keskinäisessä kaupassa? Tuommoista 1000 kpl:n satsia ei myydä koskaa pihalle, vaikka hinta oisikin tuo 19,90.

    VastaaPoista
  5. Here is Asmo's comments about your blog. http://www.asmosaloranta.com/2017/04/02/lammitystalkoot/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä lupaan puuttua nähdessäni ihmisten aiheuttavan vaaraa huolimattomalla tulenkäytöllä itselle ja muille.

      Lupaan puuttua jopa taloyhtiössäni naapurin TERASSILLA GRILLAAMISEEN HIILIGRILLILLÄ.

      Poista
    2. Kaikki Asmo laturia kohtaan esitetty kritiikki on näköjään kiellettyä? Haukutaanko tätä blogia nyt jopa valemediaksi? Oulun blogihan voisi esittää Asmolle muutaman kyvymyksen. Onhan hän kunnallisvaaliehdokkaanakin, joten kysymyksiä saa esittää. Muutama mallikysymys alla.

      1. Onko laturille myönnetty patentti?
      2. Miksi et tuo esiin sitä onnettomuusselostetta?
      3. Onko tämä laturi palamaton tai paloturvallinen? Onko siitä esittää esim. VTT:N testitulokset?

      Terveisin Äänestäjä

      Poista
    3. Hei, in the past blog followers have submitted questions to Asmo's Facebook. These questions were not hostile or judgmental, but just as yours very rational. These never got answered, but deleted in a very short time. Any kind of attempt to undermine Asmo's and his product profile will be met with hostile behavior. Accusing these comments to be envy, negative and you name it. In early times (2014-15) Asmo dis answer the question and commented himself on various forums, but as more and more people pointed out the problems with his logic and sources (for example enormously wrong power consumption for standard chargers for example) he withdrew and started to delete any negative or simply curious comments on his product FB where he has 100% control.

      Poista
    4. Haaste ja kaikki muu kuten kunnallisvaaliehdokkuus, ovat vaan silmänkääntötemppuilua. Yritetään saada huomio pois todellisesta ongelmasta, joka on tässä tapauksessa laturi.

      Poista
  6. Meanwhile at Asmo's still issues with USB-C delivery...

    VastaaPoista
  7. Asmo Saloranta on Vesslassa "Chief Visoinary Officer". Kusetus vol2.0.

    VastaaPoista
  8. According to their blog Vessla is going with Indiegogo. Their CEO also got nominated for MIT Technology Review's Innovators Under 35 Europe 2017 Awards. Looks like he knows what he is doing. Asmo is not that much involved in this project by the looks of social media.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. About this MIT nomination... Anyone could nominate anyone. You just had to put the name whom you wanted to be nominated and push the button. This has absolutely no merit to the Jean Vesslas. It was probably himself or Asmo nominated him to the awards.
      The whole point in this to establish credibility. Your comment "Looks like he knows what he is doing." shows the success of this move. As the blog mentioned often times startups mention large companies e.g. Samsung, or even NASA to establish credibility. Vessla crew visited Facebook, Google, etc. They say they got invited, which may or may not be true. But Google hands out invitation on many occasion on events, which these startups are participating a lot. This does not make them any more credible! In fact he has bachelor in marketing and that is it. Certainly he has no knowledge of manufacturing displays. ASMO=ASMO SOLUTIONS=VESSLA=SOMANEN=FROZEN VISION=WASTED TAX PAYER MONEY

      Poista
    2. MIT nominationilla ei siis ole mitään merkitystä,jos sen voi kaverikin tehdä, mutta tuota ehdokkuutta on helppo käyttää markkinoinnissa hyväksi. Näkeekö mistään kuka ja milloin tämän ehdokkuuden on MIT:iin lähettänyt?

      Poista
    3. http://www2.technologyreview.com/tr35/nominate.aspx
      Tuonne vaan kaverista tietoa ja sitten on kuuluisalla MIT:n innovators listalla?

      Poista
    4. There is a big difference in suggesting a candidate and actually being chosen as a nominee. The selection committee nominated him.

      Poista
  9. Kaleva ei ole vielä antanut mainostilaa tälle yritykselle. Onko Kaleva jo maksanut oppirahansa laturin kohdalla siitä, että sitä käytettiin törkeästi hyväksi levittämään laturin valheita, eikä enää tee samaa virhettä?

    Maan muita medioita E-Pic screen tuskin kiinnostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksikän lehti ei ole maksanut vielä oppirahoja, koska yhtään oikaisua ne eivät ole vielä tehneet. Toimittajat varmasti tietävät, että ovat levittäneet perättömiä tietoja. Sen tiedän, että hyssyttelemällä tämä ei mene ohi. Sen jälkeen kun yksi lehti julkaisee oikaisun, muut seuraavat perässä. Kenellä niistä on rohkeutta heittää ensimäinen kivi?

      Poista
  10. Mitä tästä Vesslan toimitusjohtajasta ja tiimistä tiedetään? Mitä ne ovat aiemmin tehneet ja mistä tuo idea tuohon näyttöön on syntynyt? Onko sitä kerrottu missään? Laturista oli kovasti juttua lehdissä, mutta tämä innovaatio pidetään näköjään täysin pimennossa. Miten Asmo on tuohon yritykseen päätynyt? Onko Vesslan toimari joku sukulainen tai koulukaveri?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. These small tech startups are self-promoting themselves on Business Oulu events like Polar Bear Pitching. It is a relatively small community where people like Asmo Saloranta can gather much fan base. Likely they have ended up knowing each other during one of these events. I must say, nothing is wrong with these events as there are many good companies and ideas are born. They may or may not succeed in the future, but that is part of the deal. Getting TEKES funding for startups is also great. What is not great is to repeatedly getting funding even after it is clear that the product is not what it was promised to be. Also not ok to rip off crowdfunding campaign with the promise of multiple version (micro USB, USB-C, Apple) of the charger with different plugs (US, EU, UK), but eventually only make one. I am sure that without promising the charger to the Word Asmo would not have the successful campaign. Asmo's business plan had failed as even with this great Indegogo success he was not able to deliver the product. What kind of business plan he had in place??? It is not hard to figure out the production costs of a simple device consisting of 20 components and very few manufacturing steps. He said he has everything ready for production in his campaign! It took an other TEKES funding round and taking the (also) outrageous failure Jolla washup Marc Dillon to invest in his company to be able to make few thousands of units. The continuous lying and false information which is around their marketing campaign and current/past sales figures is beyond any imagination.
      The problem is that you actually can see nowadays the sold units in mayor retailers' shops.
      I am following these numbers and seems - in Kärkkäinen they sold 1 unit in about a month.
      - in Verkkokauppa around 10 units in a month.
      - in Data-systems/Stayhome (seems to have shared stock) around 5 units in a month.
      They are not in Gigantti or much place elsewhere.

      These numbers are explaining everything.

      Poista
    2. Tässä tulee pakostakin tunne, että Asmo itse ostaa silloin tällöin laturin Verkkokaupasta, jotta myynti-ikkunaan ei tule kovin pitkää aikaväliä. Ennen eilistä myyntiä se oli 25 päivää.

      Miksi muuten joku maksaisi laturista 50 euroa Verkkokaupassa, jos sen saa ostettua tai tilattua muualta 40 eurolla?

      Poista
    3. Taas on 4 päivää myyntiväliä, joten 3 päivän sisään ostetaan taas yksi. Viikkoa ei kestä tulla väliä. Silloin kauppias saattaa ottaa hyllypaikalle jotain muuta. Myyntitapahtuma tulee verkkokaupassa olemaan 10-13.4

      Poista
  11. Ymmärtääkseni Vesslan tyypit muuttivat Tukholmasta Ouluun. Taisivat tavata jossain acceleratorissa. Toi MIT nominaatio on kuitenkin aika kova. Taitaapi olla ensimmäinen tapaus Suomessa. Vessla on Verizonin innovaatio-ohjelmassa myös ja luultavasti tämän takia hänet bongattiin/nominoitiin.

    VastaaPoista
  12. I have to disagree with you. One does not get nominated automatically. There is a jury behind every selection, deciding if a person will get nominated or not. Many may apply, but only a handful gets selected.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I (anyone) can nominate anyone here:

      http://www2.technologyreview.com/tr35/nominate.aspx

      Would you like to be nominated?

      It is true that not everyone is selected. But Speville talks about "nominated". Which as you can see anyone can be by anybody.

      PATENT PENDING do not equals with PATENTED
      SALES PROJECTIONS does not equals SALES
      NOMINEE does not equal with NOMINATED

      He has to create something extraordinary to get selected for anything (except Tekes funding).
      Look at the https://www.picosign.com/wp-content/uploads/2016/07/PicoSign-ePaper-display-productsheet-7-4-and-10-2.pdf for the exact same product as Vessla.

      They are trying to give you the feeling that their display is something new. It isn't. Amazon Kindle products are using this display. You can buy it in electronics shops. But as you see solutions are on the market already with established players.
      That is the problem of Vessla. They are trying to get investors and buyers for their offering, but they seem to have no success. They will try to go on the same route as Asmo "wonderchild" "Porsche" Saloranta. The sad thing, they may even succeed. Given the level of stupidity on crowdfunding. They will shoot a nice video, eye watering story, happy people it will be beautiful. They will competitively price it, say 250 EUR for 7,4" and 350 EUR for 10.2", thinking that Tekes will pay them money anyway for going international...



      Poista
    2. Your argument is invalid. He got selected as a finalist and Verizon and Microsoft recommended him according to the blog. That is pretty solid imo.

      Picosign uses cords. Vessla states that their device is cordless (is not connected to a power source all the time).

      Poista
    3. Where do you get this "selected as finalist". I only read "Jean, Vesslas CEO, recently got nominated for Innovators Under 35 Europe 2017 Awards by MIT Technology Review. This is huge news and we all hope that Jean will be selected! Verizon and Microsoft both provided with recommendation letters, so if Jean gets selected it will lead to great exposure and business opportunities for Vessla."
      Now, I am sure Verizon and Microsoft did not provided recommendation letters. It would mean these companies officially provided the letter. Why would have they done it? He is a enthusiastic guy I suppose but really a nobody. I can only think very maximum some guy working at those places was put there as reference. This is not the same. Anyone of us can get a "recommendation letter from Nokia" as we all have someone working there. I guess Nokia sounded less fancy than Microsoft or Verizon...

      About Picosign. They have option for wired, WiFi (wireless) or GSM (also wireless) with one year of battery lifetime...

      Poista
    4. FAQ says: "I nominated someone for the Innovators Under 35 list and have not heard back from MIT Technology Review yet. What should I do? You do not need to do anything. We will be in touch with the candidate directly if he or she becomes a finalist." + "What is the deadline to submit all required materials for nominations?
      If you are selected as a finalist you will be contacted by email. You will then have until May 1 to submit additional materials, including reference letters."

      He has sent reference letters to them. What is so hard to understand and what are you trying to prove?

      Maybe the guys have created something additional, like a new platform, system or something. Hardware is only one aspect. Let's wait and see.

      Poista
  13. "In fact he has bachelor in marketing and that is it." Well, he worked as a service engineer for Asus. Just look at his Linkedin. Clearly he is into tech.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. He is indeed into tech (whatever that service engineer means). Me too.
      But I don't claim the e-ink display is novel and I don't think I can manufacture something out from a small office shared with Asmo. They have a clever programming guy on board, but making a prototype and making something which is a new and competitive product that is something else. Look at the offerings with tablets. You can buy a 7" Lenovo tablet now in Verkkokauppa for 49.90 (instead of Asmo charger?) Why the heck you would buy a "intelligent" picture frame for 200-400 EUR.
      There is a product called "reMarkable" a kindle like e-paper product with pen input. Now pre-sales for 429 USD later it will be 720 USD. All comments are saying the price is not right. It is true.
      Vessla's idea may be interesting if they would have 50 EUR price tag or lower. This kindle like tablet should have a price tag of max 200 EUR.

      Poista
    2. Let us see what the price tag will be. Hard to comment on anything, especially the price if they haven't set one in stone yet.

      Poista
  14. Have you ever seen the Oscars? It's the same thing here. Only the best get nominated - and the best of the best win.

    VastaaPoista
  15. Onko tällä Veslalla nyt jokin uusi patentoitu innovaatio vai aletaanko kerjäämään hölmöiltä rahaa pelkillä puheilla ja mainoslauseilla? Tekes on antanut rahaa, joten veroeurojakin tuohon on jo käytetty. Tuolla MIT nominaatiolla ei ole itse tuotteen kannalta mitään merkitystä. Se ei tee Vesslan näytöstä parempaa kuin kilpaileva tuote.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttötauluissa käytetty teknologia taitaa olla yleisesti tunnettua, eikä sitä voi sen vuoksi patentoida. Markkinoilla on jo useita samankaltaisia laitteita. Jos Vesslalla olisi patentti haussa, siitä olisi varmastikin maininta, koska mahdollisuus patenttiin lisäisi Vesslan houkuttelevuutta.

      Poista
    2. Veikkaan, että jokin patenttihakemus kuitenkin jätetään ja aletaan mainostamaan tuotetta patentoituna. Sitten vuosien päästä huomataan, ettei mitään patenttia edes ole.

      Poista
  16. You tubessa on Jean spevillen nimellä kanava. Yksi videokin siellä näyttää olevan, mutta mistä sen pääsee katsomaan? Onkohan siinä tämän näytön esittely?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siellä kyllä mitään kanavaa ko. henkilön nimellä löydy. Olisiko poistettu, koska jos näytölle yritetään saada jonkunlaista patenttia, niin ideoita ei saa julkisuudessa esitellä.

      Poista