perjantai 19. helmikuuta 2010

Matkailukaupunki Oulu

Otsikko on todellakin vain ironiaa, sillä eihän Oulu ole mikään matkailukaupunki. Oulussa ei todellakaan ole mitään nähtävää, koettavaa tai muutakaan mielenkiintoista, joka vetäisi turisteja kaupunkiin. Kaupungin johdon mielestä ns. Sokos-aukio laajennuksineen Kirkko- ja Kauppurienkaduilla eli Rotuaari on sellainen, mutta tuskinpa nyt vain sentään. Vitsinähän se voisi korkeintaan mennä mutta ei minään muuna vakavasti otettavana asiana.

Entäpä sitten ns. Pohjolan Riviera eli Nallikarin uimaranta kylpylöineen? Suomessa riittää (matalaa) merenrantaa satoja kilometrejä, joten tuskinpa Nallikaristakaan, jolla on käyttöaikaa korkeintaan kaksi kuukautta vuodessa, on siihen, vaikka se takavuosina houkuttelikin paljon pohjoisnorjalaisia, joiden kotiseudulla ei ole hiekkarantoja.

Voisiko vanhaan nahkatehtaaseen rakennettu Tietomaa olla kaupungissa vierailevien kiinnostuksen kohde? Oulun Tietomaa on valitettavasti kuin köyhän ja mielikuvituksettoman miehen versio suuremman mittakaavan tiedekeskuksesta. Mitä Tietomaassa voisi olla tai sinne pitäisi asettaa näytteille, jotta se olisi riittävä vetonaula saada matkailijoita kaupunkiin? Vaikka sinne keksittäisiin uusi maailman ihme, sekään ei riittäisi vetämään turisteja kaupunkiin.

Monissa maissa ja varmasti myös Suomessakin suuri ostoskeskus vetää vierailijoita läheltä ja vähän kauempaakin, mutta Oulussa ei valitettavasti ole sellaista – ei edes pienempääkään ostoskeskusta. Marketit, joiden kanssa toimii samassa tilassa kioskityyppisiä erikoistavaramyymälöitä, kuten esim. Kaakkurissa, voidaan jättää pois laskuista, vaikka ne lienevätkin kaupungin näkemys ”ostoskeskuksista”. Ainoa väljästi ostoskeskuksen määritelmän täyttävä liikekeskus Oulun seudulla on Kempeleen Zeppeliini, mutta siinäpä ne sitten ovatkin. Seuraavaksi lähintä kauppakeskusta saa lähteä etsimään Torniosta asti.

Oulun toria on joissakin matkailuesitteissä mainostettu nähtävyytenä, mutta ainoa nähtävyys poutapäivinä taitaa olla alueen lukuisissa anniskelupaikoissa keskiolutta särpivät kaljaveikot. Kauppahallista tosin voi löytää vanhan ajan tunnelmaa, mutta löytyy sitä monista muistakin kaupungeista.

Kuvassa on ”Rotuaari” tai kansanomaisemmin Sokos-aukio, joka on kuin oikean kävelykadun irvikuva.

Voisiko merellinen Oulu houkutella matkailijoita? Merihenkisyys taitaa vain olla yhtä kaukana Oulusta kuin meri on torinrannasta. Oululla oli 1800-luvun puolivälissä yhden vuoden ajan maan suurin kauppalaivasto, ja laivanvarustamisella olikin suuri merkitys kaupungille niin kauan kuin tervalla oli kysyntää maailmalla. Mutta kuten latinaksi sanotaan, sic transit gloria mundi – tai tässä tapauksessa paremminkin pitäisi sanoa: sic transit gloria mare.

Oulun keskusta ei ole juurikaan muuttunut kymmeniin vuosiin, ja siksi näyttäisikin siltä kuin sen ei haluttaisikaan muuttuvan ja kehittyvän. Suunnitelma keskustan kehittämiseksi rakentamalla liikekeskus Isonkadun, Pakkahuoneenkadun, Uudenkadun ja Kauppurienkadun rajaamaan kortteliin näyttää kariutuneen päätökseen olla rakentamatta maanalaisia pysäköinti- ja huoltoliikennetiloja keskustan alle.

Toivi Sukarin kaavailema Ideapark olisi varmasti ollut oikeanlainen – tai ainakin oikeansuuntainen – hanke saada kaupunkiin tai sen lähiseudulle kohde, joka vetää vierailijoita kauempaakin kaupunkiin. Oululla on suunnitteilla Ritaharjuun oma hankkeensa, joka lienee kuitenkin vain Kaakkurin Citymarket korotettuna toiseen potenssiin. Oulun ei tietenkään sopinut päästää seudullista matkailijoiden vetonaulaa Kiiminkiin, joten erilaisten kaavoituskiemuroiden jälkeen näyttää nyt siltä, että Ideaparkia ei rakenneta Kiiminkiin – ainakaan kovin pian.

Oulu on Lappiin matkaavien turistien läpimenopaikka, sillä kulkeehan seudun pääväylä, 4-tie, aivan kaupungin keskustan tuntumasta, mutta kaupungissa ei ole mitään kiinnostavaa pysäyttämään heitä. Nallikari, tori, Tietomaa tai Sokos-aukio tuskin maksaa vaivaa hidastaa vauhtia ja poiketa pois pohjoiseen menevältä tieltä.

Kempeleessä tämä on huomattu, ja sen vuoksi kunta haluaa saada uuden liittymän moottoritieltä (4-tie) ns. Zatelliitti-liikealueelle, joka sijaitsee noin kilometrin Zeppeliinistä luoteeseen. Jotta kalliista (ja monien mielestä tarpeettomasta) liittymästä olisi jotakin hyötyä, uudelle alueelle pitäisi saada jotakin riittävän vetovoimaista, joka saisi ohiajavat matkailijat poikkemaan Zatelliitin aluella ja käyttämään siellä palveluita, joista jäisi rahaa myös kuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti