torstai 28. tammikuuta 2016

Danske Bank ”tarkistaa” palveluiden hintoja

Tanskalaisomisteinen Suomessa toimiva Danske Bank (ent. Leonia, ent. Postipankki, os. Postisäästöpankki) lähestyi asiakkaitaan ”ystävällissävyisellä” kirjeellä, jossa kerrottiin, että ”Tarkistamme yksittäishinnoiteltujen palveluidemme hintoja ensi huhtikuusta alkaen”.


Liitteenä tuli neljäsivuinen hinnasto, jonka tekemiseen Danske Bank oli käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa eritelläkseen kaikki mahdolliset palvelut, joihin voidaan soveltaa ”yksittäishinnoittelua”, jota siis tullaan ”tarkistamaan” ensi huhtikuusta alkaen. Olisi tietenkin ollut epäkohteliasta asiakkaita kohtaan käyttää verbin ”tarkistaa” tilalla verbiä ”nostamme”, vaikka tästähän tietenkin on kyse. Danske Bank haluaa lypsää enemmän rahaa suomalaisilta asiakkailtaan.

Danske Bank on keksinyt, että pankkitunnuksistakin voi rahastaa asiakkaita 3,00 €/kk. Se tekee 36 euroa vuodessa.

Pankkitunnusten uusiminen maksaa 10 euroa, ja jos Danske Bankin virkailija postittaa ne asiakkaalle, tämän tililtä veloitetaan vielä 10 euroa ylimääräistä.

Jos Danske Bankin virkailija tekee asiakkaalle jotakin ”selvitystyötä”, jota ei ole eritelty hinnastossa, jokainen alkava tunti maksaa vähintään 100 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että muutaman minuutin ”selvitystyö” maksaa asiakkaalle vähintäänkin 100 euroa.

Danske Bank on keksinyt laskuttaa kaikesta mahdollisesta, mikä osoittaa melkoista luovuutta mutta myöskin tavatonta ahneutta. Ehkäpä pankin asiakkaat ymmärtävät Danske Bankin ”yskän” ja osaavat vaihtaa edullisempaan pankkiin.


Danske Bank yritti suomalaisten rahastusta jo kolme vuotta sitten.


Minulla oli pankissa kaksi maksutonta säästötiliä, joita käytettiin internetostosten maksamiseen. (Koska myyjä saa nimen, osoitteen ja tilinumeron, pieni väärinkäytöksen riski on aina olemassa, joten maksamiseen ei kannata käyttää ”parempaa” tiliä.) Tileillä oli kahden maksutapahtuman rajoitus kuukaudessa, mutta kahdella tilillä saattoi tehdä neljä maksutonta suoritusta kuukaudessa.

Kolme vuotta sitten hieman ennen määräaikaa tyhjensin tileiltä niillä olevat vähäiset varat ja ilmoitin pankkiin, että jos 6,4 euron kuukausimaksu tulee voimaan, irtisanon molemmat tilit. Vastineessaan pankki lupasi joustaa ja olla muuttamatta tilejä maksullisiksi. Sitä kesti siis kolme vuotta.

Koska tileille jäi nollasaldo, pankkia on käytetty ainoastaan varmennustarkoitukseen pankkitunnusten avulla. Ehkäpä joku ”älypää” Danske Bankissa on huomannut tuon ja tehnyt aloitteen, että sille määrätään maksu. Eihän maksun perimisessä erikseen pankkitunnuksista olisi muuten mitään järkeä.

Tänä vuonna uhkailu irtisanomisella ei taida enää auttaa, vaan se tulee olemaan todellisuutta.

1 kommentti:

  1. Jaa-a. Pitääpä "tarkistaa" Danske Bankin asiakkkuus..

    VastaaPoista