Tanskalaisomisteinen Suomessa toimiva
Danske Bank (ent. Leonia, ent. Postipankki, os. Postisäästöpankki)
lähestyi asiakkaitaan ”ystävällissävyisellä” kirjeellä,
jossa kerrottiin, että ”Tarkistamme yksittäishinnoiteltujen
palveluidemme hintoja ensi huhtikuusta alkaen”.
Liitteenä tuli neljäsivuinen
hinnasto, jonka tekemiseen Danske Bank oli käyttänyt paljon aikaa
ja vaivaa eritelläkseen kaikki mahdolliset palvelut, joihin voidaan
soveltaa ”yksittäishinnoittelua”, jota siis tullaan
”tarkistamaan” ensi huhtikuusta alkaen. Olisi tietenkin ollut
epäkohteliasta asiakkaita kohtaan käyttää verbin ”tarkistaa”
tilalla verbiä ”nostamme”, vaikka tästähän tietenkin on kyse.
Danske Bank haluaa lypsää enemmän rahaa suomalaisilta
asiakkailtaan.
Danske Bank on keksinyt, että
pankkitunnuksistakin voi rahastaa asiakkaita 3,00 €/kk. Se tekee 36
euroa vuodessa.
Pankkitunnusten uusiminen maksaa 10
euroa, ja jos Danske Bankin virkailija postittaa ne asiakkaalle,
tämän tililtä veloitetaan vielä 10 euroa ylimääräistä.
Jos Danske Bankin virkailija tekee
asiakkaalle jotakin ”selvitystyötä”, jota ei ole eritelty
hinnastossa, jokainen alkava tunti maksaa vähintään 100 euroa.
Tämä tarkoittaa sitä, että muutaman minuutin ”selvitystyö”
maksaa asiakkaalle vähintäänkin 100 euroa.
Danske Bank on keksinyt laskuttaa
kaikesta mahdollisesta, mikä osoittaa melkoista luovuutta mutta
myöskin tavatonta ahneutta. Ehkäpä pankin asiakkaat ymmärtävät
Danske Bankin ”yskän” ja osaavat vaihtaa edullisempaan pankkiin.
Danske Bank yritti suomalaisten
rahastusta jo kolme vuotta sitten.
Minulla oli pankissa kaksi maksutonta
säästötiliä, joita käytettiin internetostosten maksamiseen.
(Koska myyjä saa nimen, osoitteen ja tilinumeron, pieni
väärinkäytöksen riski on aina olemassa, joten maksamiseen ei
kannata käyttää ”parempaa” tiliä.) Tileillä oli kahden
maksutapahtuman rajoitus kuukaudessa, mutta kahdella tilillä saattoi
tehdä neljä maksutonta suoritusta kuukaudessa.
Kolme vuotta sitten hieman ennen
määräaikaa tyhjensin tileiltä niillä olevat vähäiset varat ja
ilmoitin pankkiin, että jos 6,4 euron kuukausimaksu tulee voimaan,
irtisanon molemmat tilit. Vastineessaan pankki lupasi joustaa ja olla
muuttamatta tilejä maksullisiksi. Sitä kesti siis kolme vuotta.
Koska tileille jäi nollasaldo, pankkia
on käytetty ainoastaan varmennustarkoitukseen pankkitunnusten
avulla. Ehkäpä joku ”älypää” Danske Bankissa on huomannut
tuon ja tehnyt aloitteen, että sille määrätään maksu. Eihän
maksun perimisessä erikseen pankkitunnuksista olisi muuten mitään
järkeä.
Tänä vuonna uhkailu irtisanomisella
ei taida enää auttaa, vaan se tulee olemaan todellisuutta.
Jaa-a. Pitääpä "tarkistaa" Danske Bankin asiakkkuus..
VastaaPoista