Päivän Kaleva kertoi Oulun
Yritystakomon suojissa toimivasta, kuusi henkilöä ”työllistävästä”
Goodwill Oy:stä, jonka ”kehittämä” tuote on niinkin
ihmeellinen kuin kertakäyttöinen promilletesteri.
Verkko-Kalevan mukaan:
”Sylkitestiliuskalla mitataan veren alkoholipitoisuus. Liuskan
värimuutoksesta käyttäjä näkee, jos merkittävä määrä
alkoholia on veressä.”
Kaleva kertoi viime elokuussa:
”Oululaisen Goodwiller Oy:n kehittämää kertakäyttöistä
promilletestiä suunnitellaan myytäväksi
päivittäistavarakauppoihin, kioskeihin ja huoltoasemille. Tuote on
herättänyt kiinnostusta sijoittajissa, sillä yrityksen juuri
päättyneeseen toiseen rahoituskierrokseen osallistui yhdeksän
yksityistä pääomasijoittajaa.”
”Kertakäyttöinen promilletesti on
käytännössä älypaperille painettu sylkitestiliuska, jonka
tarkoitus on kertoa veren alkoholipitoisuus luotettavasti ja
nopeasti.”
Yrityksen toimitusjohtaja sanoo sen
suoraan: ”Tuote on kehitetty helpoksi ja yksinkertaiseksi hankkia
sekä käyttää. Taskuun sopiva paketti kaupan hyllyltä,
pakkausfolio auki ja sylkitestiliuska suuhun.”
Autolla kauppaan, kioskille tai
huoltoasemalle mennyt henkilö siis ”ottaa taskuun sopivan paketin
– maksamisesta ei tosin ei puhuta mitään – pakkausfolio avataan
ja liuska tungetaan suuhun”. Tämä arvattavastikin tehdään
samalla kauppareissulla, mutta mitä sitten tehdään, jos testi
osoittaa, että tulikin ajeltua hieman juovuksissa?
Goodwiller on niitä yhden ihmeen
yrityksiä, jotka toimivat niin kauan kuin jokin taho viitsii
rahoittaa niitä.
Yritys kertoo sivullaan: ”Terveyden
ja hyvinvoinnin edistäminen on toimintamme taustalla. Kehitämme
itsediagnostiikkaa ja tuomme sen kaikkien saataville, jotta ihmisillä
olisi mahdollisuus tehdä helposti omaan hyvinvointiinsa vaikuttavia
päätöksiä.”
Valkee kertoi aikanaan sivullaan, että
se on hyvinvointiteknologiaan erikoistunut yritys. Tuosta saattoi
helposti saada sellaisen käsityksen, että surullisen kuuluisaksi
tullut korvavalo olisi yksi sen valmistamista tuotteista – eli se
oli yksi tuote monien muiden joukossa – mutta se olikin ainoa.
Goodwiller painii samassa sarjassa.
Edellä olevasta tekstistä saa samalla tavalla sen käsityksen, että
sylkitesteri on vain yksi tuote muiden joukossa.
Goodwiller valehtelee sivullaan (ja yo.
tekstissä). Kannustaminen alkoholin käyttöön ei voi olla
”terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä”. Alkoholi on
terveydelle haitallista, ja haitallisuus lieneekin suoraan suhteessa
nautittuun määrään. Suuri määrä ja pitkä käyttöaika
aiheuttavat tiettävästi neurologisia vaurioita. Jos kukaan ei
käyttäisi alkoholia, Goodwillerin tuotteelle ei olisi minkäänlaisia
markkinoita (jos niitä on nyt sitten muutenkaan).
Goodwiller on aloittanut toimintansa alkuvuonna 2013, eli se on ollut toiminnassa noin kolmen vuoden
ajan, aluksi neljän ja myöhemmin kuuden henkilön voimin, ja rahaa
on kulunut useampi kuusinumeroinen summa. Puolet yrityksen
henkilökunnasta on jonkin sortin ”johtajia”: toimitusjohtaja, liiketoimintajohtaja
ja teknologiajohtaja. Mutta mitä on
saatu aikaan?
Sylkitesterin ongelmaksi taitaa
muodostua tarkkuus. Poliisin käyttämä laite saattaa joskus
reagoida aiheettomasti tiettyihin makeisiin, vaikka sen
toimintaperiaate on erilainen. Goodwillerin testeri antaa
todennäköisesti vielä herkemmin ”vääriä hälytyksiä”.
Tai sitten päin vastoin. Kuvitellaan seuraava tilanne: Olet
edellisenä iltana juhlinut (lue: juopotellut) rankasti, ja olosi
tuntuu aamulla hieman huteralta, mutta sinun pitää välttämättä päästä liikkeelle. Kun hätä on suurin, on apu lähellä,
muistelet vanhaa sanontaa, ja kaivat taskustasi Goodwillerin
promilletestin. Avaat pakkausfolion ja nuolaiset liuskaa, mutta se ei
osoita mitään indikaatiota. Toistat sen, mutta se ei vieläkään
osoita mitään. Päätät lähteä autolla liikkeelle ja jonkin
aikaa ajettuasi huomaat edessäsi puhallusratsian, mutta ajattelet
(typerästi) itseksesi, että ei mitään hätää, kiitos Goodwillin
testin. ”Ja sitten pitkä puhallus”, sanoo poliisisetä. Poliisi
katsoo tuimana mittariaan ja sanoo sitten: ”Nouskaapa pois sieltä
autosta ja ottakaa avaimet mukaanne...” Mitä selität poliisille?
Goodwillerin kertakäyttöiselle
promilletesterille on vaikea nähdä suurta kysyntää. Joku saattaa
ostaa sen huvikseen saunailtaa varten kokeillakseen, monennenko
huikan jälkeen ”viisari värähtää”, mutta tuskinpa kukaan
viitsisi toistaa tuota kovin monta kertaa...
Oulun Yritystakomossa toimii monia
Goodwillin tapaisia yrityksiä, jotka julkisen ja yksityisen tuen
turvin kehittävät tuotteita, joita kukaan ei todellisuudessa
tarvitse tai halua. Tämä on teknologia-Oulu.
Verkkokauppa.com myy paristokäyttöistä
Alcometrix-”tarkkuusalkometriä” 75 euron hintaan. Goodwillin
mukaan kertakäyttötestin hinta tulee jäämään alle 10 euron, eli
se on sitten 9,90 euroa. Kahdeksan liuskatesterin hinnalla saisi
”oikean” alkometrin. Kumpi on parempi valinta?
Alan miehet valitsevat tietenkin oikean
mittalaitteen. Näin he perustelevat valintaansa:
”Vaikka Alcometrixin hinnalla
saisikin kahdeksan Gambina-pulloa, alkometri on silti hintansa
arvoinen ostos.”
”Alcometrixillä voin paremmin
tarkkailla humalatilaani, jotta veren alkoholipitoisuus ei pääse
laskemaan liian alhaiseksi tunnetuin ikävin seurauksin.”
”Alkometrixin avulla voimme
tulilla istuessamme kilpailla, kuka on eniten juovuksissa.”
”Alcometrixin avulla voimme valita porukastamme
selvimmän henkilön hakemaan lisää juotavaa.”
Niinpä niin! Siinä tulikin viisaita
sanoja alan miesten suista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti