perjantai 22. tammikuuta 2016

Goodwiller Oy

Päivän Kaleva kertoi Oulun Yritystakomon suojissa toimivasta, kuusi henkilöä ”työllistävästä” Goodwill Oy:stä, jonka ”kehittämä” tuote on niinkin ihmeellinen kuin kertakäyttöinen promilletesteri.

Verkko-Kalevan mukaan: ”Sylkitestiliuskalla mitataan veren alkoholipitoisuus. Liuskan värimuutoksesta käyttäjä näkee, jos merkittävä määrä alkoholia on veressä.”

Kaleva kertoi viime elokuussa: ”Oululaisen Goodwiller Oy:n kehittämää kertakäyttöistä promilletestiä suunnitellaan myytäväksi päivittäistavarakauppoihin, kioskeihin ja huoltoasemille. Tuote on herättänyt kiinnostusta sijoittajissa, sillä yrityksen juuri päättyneeseen toiseen rahoituskierrokseen osallistui yhdeksän yksityistä pääomasijoittajaa.”

”Kertakäyttöinen promilletesti on käytännössä älypaperille painettu sylkitestiliuska, jonka tarkoitus on kertoa veren alkoholipitoisuus luotettavasti ja nopeasti.”

Yrityksen toimitusjohtaja sanoo sen suoraan: ”Tuote on kehitetty helpoksi ja yksinkertaiseksi hankkia sekä käyttää. Taskuun sopiva paketti kaupan hyllyltä, pakkausfolio auki ja sylkitestiliuska suuhun.”

Autolla kauppaan, kioskille tai huoltoasemalle mennyt henkilö siis ”ottaa taskuun sopivan paketin – maksamisesta ei tosin ei puhuta mitään – pakkausfolio avataan ja liuska tungetaan suuhun”. Tämä arvattavastikin tehdään samalla kauppareissulla, mutta mitä sitten tehdään, jos testi osoittaa, että tulikin ajeltua hieman juovuksissa?

Goodwiller on niitä yhden ihmeen yrityksiä, jotka toimivat niin kauan kuin jokin taho viitsii rahoittaa niitä.

Yritys kertoo sivullaan: ”Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on toimintamme taustalla. Kehitämme itsediagnostiikkaa ja tuomme sen kaikkien saataville, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus tehdä helposti omaan hyvinvointiinsa vaikuttavia päätöksiä.”

Valkee kertoi aikanaan sivullaan, että se on hyvinvointiteknologiaan erikoistunut yritys. Tuosta saattoi helposti saada sellaisen käsityksen, että surullisen kuuluisaksi tullut korvavalo olisi yksi sen valmistamista tuotteista – eli se oli yksi tuote monien muiden joukossa – mutta se olikin ainoa.

Goodwiller painii samassa sarjassa. Edellä olevasta tekstistä saa samalla tavalla sen käsityksen, että sylkitesteri on vain yksi tuote muiden joukossa.

Goodwiller valehtelee sivullaan (ja yo. tekstissä). Kannustaminen alkoholin käyttöön ei voi olla ”terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä”. Alkoholi on terveydelle haitallista, ja haitallisuus lieneekin suoraan suhteessa nautittuun määrään. Suuri määrä ja pitkä käyttöaika aiheuttavat tiettävästi neurologisia vaurioita. Jos kukaan ei käyttäisi alkoholia, Goodwillerin tuotteelle ei olisi minkäänlaisia markkinoita (jos niitä on nyt sitten muutenkaan).

Goodwiller on aloittanut toimintansa alkuvuonna 2013, eli se on ollut toiminnassa noin kolmen vuoden ajan, aluksi neljän ja myöhemmin kuuden henkilön voimin, ja rahaa on kulunut useampi kuusinumeroinen summa. Puolet yrityksen henkilökunnasta on jonkin sortin ”johtajia”: toimitusjohtaja, liiketoimintajohtaja ja teknologiajohtaja. Mutta mitä on saatu aikaan?

Sylkitesterin ongelmaksi taitaa muodostua tarkkuus. Poliisin käyttämä laite saattaa joskus reagoida aiheettomasti tiettyihin makeisiin, vaikka sen toimintaperiaate on erilainen. Goodwillerin testeri antaa todennäköisesti vielä herkemmin ”vääriä hälytyksiä”.

Tai sitten päin vastoin. Kuvitellaan seuraava tilanne: Olet edellisenä iltana juhlinut (lue: juopotellut) rankasti, ja olosi tuntuu aamulla hieman huteralta, mutta sinun pitää välttämättä päästä liikkeelle. Kun hätä on suurin, on apu lähellä, muistelet vanhaa sanontaa, ja kaivat taskustasi Goodwillerin promilletestin. Avaat pakkausfolion ja nuolaiset liuskaa, mutta se ei osoita mitään indikaatiota. Toistat sen, mutta se ei vieläkään osoita mitään. Päätät lähteä autolla liikkeelle ja jonkin aikaa ajettuasi huomaat edessäsi puhallusratsian, mutta ajattelet (typerästi) itseksesi, että ei mitään hätää, kiitos Goodwillin testin. ”Ja sitten pitkä puhallus”, sanoo poliisisetä. Poliisi katsoo tuimana mittariaan ja sanoo sitten: ”Nouskaapa pois sieltä autosta ja ottakaa avaimet mukaanne...” Mitä selität poliisille?

Goodwillerin kertakäyttöiselle promilletesterille on vaikea nähdä suurta kysyntää. Joku saattaa ostaa sen huvikseen saunailtaa varten kokeillakseen, monennenko huikan jälkeen ”viisari värähtää”, mutta tuskinpa kukaan viitsisi toistaa tuota kovin monta kertaa...

Oulun Yritystakomossa toimii monia Goodwillin tapaisia yrityksiä, jotka julkisen ja yksityisen tuen turvin kehittävät tuotteita, joita kukaan ei todellisuudessa tarvitse tai halua. Tämä on teknologia-Oulu.


Verkkokauppa.com myy paristokäyttöistä Alcometrix-”tarkkuusalkometriä” 75 euron hintaan. Goodwillin mukaan kertakäyttötestin hinta tulee jäämään alle 10 euron, eli se on sitten 9,90 euroa. Kahdeksan liuskatesterin hinnalla saisi ”oikean” alkometrin. Kumpi on parempi valinta?


Alan miehet valitsevat tietenkin oikean mittalaitteen. Näin he perustelevat valintaansa:

”Vaikka Alcometrixin hinnalla saisikin kahdeksan Gambina-pulloa, alkometri on silti hintansa arvoinen ostos.”

”Alcometrixillä voin paremmin tarkkailla humalatilaani, jotta veren alkoholipitoisuus ei pääse laskemaan liian alhaiseksi tunnetuin ikävin seurauksin.”

”Alkometrixin avulla voimme tulilla istuessamme kilpailla, kuka on eniten juovuksissa.”

”Alcometrixin avulla voimme valita porukastamme selvimmän henkilön hakemaan lisää juotavaa.”

Niinpä niin! Siinä tulikin viisaita sanoja alan miesten suista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti