Brittiläisen Daily Mail -sanomalehden
joulukuun numerossa oli artikkeli, jossa kerrottiin: ”We asked
experts for their views on some of the latest winter tech”. Valkee
oli päässyt mukaan aiheena hieman vanhahtavasti korvavalo
ja ”winter blues”.
Artikkelissa väitetään sellaista,
josta jopa Valkee on joko omien puolueellisten tutkimustensa tai
riippumattomien tahojen puolueettomien tutkimusten perusteella jo
luopunut.
Designed to help those suffering with
SAD - seasonal affective disorder - or low mood during dark winter
months. The manufacturer claims the ear canal is a more effective
route to deliver light to the brain than the eye. In a four-week
study carried out by the manufacturer, people with SAD had at least a
50 per cent reduction in their symptoms after using it for eight to
12 minutes a day.
Sitten hieman asiallisempaa tekstiä:
EXPERT VERDICT: 'This is a complete
waste of time,' says Professor Russell Foster, director of the Sleep
and Circadian Neuroscience Institute, University of Oxford. 'The
proposed action of this device cannot be explained by our current
understanding of how light regulates human biology: the ear is not a
place to target light treatment.
'SAD has been treated successfully in
some people with bright light delivered by a light box. Bright blue
light delivered in the morning seems to stimulate specialised sensors
in the eye. These regulate the body clock and alertness, and may also
regulate areas of the brain involved in mood and depression.'
'However, this SAD light has not, to my
knowledge, been tested by independent researchers in controlled
trials. While there may be some placebo effect, I think it highly
unlikely that it provides any real therapeutic value.'
Tämähän ei ollut mitään uutta –
ei edes Valkeelle enää. Laite sai kokonaiset nolla pistettä
viidestä (0/5). Milloin Valkee uskoo, että korvavalo ei voi
vaikuttaa myöskään jet lagiin?
Minkä vuoksi artikkelissa oletettiin
korvavalon lieventävän kaamosmasennuksen oireita? Syy löytyy
brittiläisestä verkkokaupasta. Sieltä taitaa myös olla peräisin
artikkelissa mainittu tutkimus, joka osoittaa korvavalon
”hyödyllisyyden”.
JD Harrisin erikoisala näyttää
olevan ”Innovative Health Products”. Huvittavaa tässä on se,
että Valkee kapistus löytyy valikon ”NEW Products” takaa.
Tässä menevät ”terveiset” JD
Harrisille. Tuskin sitä julkaistaan, mutta saattaahan se panna
hieman miettimään, mitä kannattaa myydä.
JD Harris mainostaa korvavaloa
etusivullaan. Verkkokaupan myyntisortimentti näyttää tarkemman
tutkimisen perusteella olevan sellaista, että Valkeen korvavalo on
kaltaisessaan seurassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti