Kaleva kertoi oululaisesta
startup-yritys Kommeet Oy:stä, joka ”aikoo viedä asiakaspalvelun
netissä uudelle tasolle”. Se on tähän asti onnistunut hämäämään
550 000 euroa sijoittajilta, jotka saanevat heittää hyvästi
sijoituksilleen. Tekes on tietenkin mukana tuhlaamassa veronmaksajien
rahoja.
Mikä on sitten se suuri idea, johon
Kommeetin liiketoiminta perustuu? Yritys tarjoaa verkossa
pilvipalvelua ja nettikauppiaille mahdollisuutta ”yhdessä
selaamiseen”. Pilvipalveluita taitaa olla jo tarjolla pilvin
pimein, ja mahdollisuus saada nettikaupan asiakaspalvelija samaan
nettisivunäkymään asiakkaan kanssa vaikuttaa hieman epäilyttävältä
ja huonosti keksityltä idealta.
Tuon voisi rinnastaa siihen, että
katujalkamyymälässä asioivan henkilön luokse tulee liikkeen myyjä
tarjoamaan apuaan. Kuten Byggmaxin mainos totesi, suomalainen pyytää
apua vain, jos sitä tarvitsee, ja käytäntö lienee sama monissa
muissakin maissa.
Nettikauppojen edullisuus ja
kilpailukyky on perustunut juuri volyymiin ja pieniin
henkilöstökuluihin. Katujalkamyymälöissä volyymit ovat pieniä
ja henkilöstökulut suuret monien myyjien vuoksi.
Nyt Kommeet Oy tulee tarjoaman
maksullista palvelua, joka lisää nettikauppojen henkilöstökuluja,
jotka toteutuessaan siirtyvät tietenkin tuotteiden hintoihin
asiakkaiden maksettaviksi. Tuskinpa kukaan tilaisi enää
nettikaupoista, jos niiden tuotteet postikuluineen olisivat samat
kuin katujalkamyymälöissä.
Kommeetin yritysidealle on vaikea nähdä
kysyntää joitakin erityisryhmiä lukuun ottamatta, kuten
kehitysvammaisia, dementikkoja ja muita henkisesti vajavaisia
henkilöitä, jotka tarvitsevat apua asioidessaan tavallisissa
myymälöissä ja yleensäkin kaikissa arkipäiväisissä asioissa.
Jokaisen normaaliälyisen pitäisi osata suorittaa nettiostoksensa
omatoimisesti itse.
Markkinoinnissa on kyse saada asiakas
uskomaan mahdottomaan. Valkee on hyvä esimerkki tuollaista
markkinoinnista. Vaikka mitkään virhekorjatut tutkimukset eivät
tue Valkee väittämiä, Valkee on siitä huolimatta onnistunut
myymään kymmeniätuhansia korvavaloja. Kommeet voi toki saada
asiakkaansa uskomaan ”mahdottomaan”, eli että sen tuotteesta
olisi niille hyötyä, mutta asiakasyritykset saanevat ennen pitkää
huomata, että kokeilu oli pelkkä menoerä.
Kommeetin nettisivulla kerrotaan, että
palvelu maksaa 49,90 €/kk, mikä tarkoittaa sitä, että se on
tarkoitettu pienille nettikaupoille. Hinnan yhteydessä kerrotaan:
”Max. 10 käyttäjää / verkkosivusto (domain)”, mitä se sitten
tarkoittaakin..?
Jos jokin vaikuttaa olevan liian hyvältä
ollakseen totta, se ei voi olla totta, ja niinhän se on Kommeetinkin
kohdalla. Eihän myynti voi kasvaa 50 prosenttia ainoastaan 49,90
euron kuukausimaksusta?
Yrityksellä on 11 työntekijää,
joten 550 000 euron alkupääoma on pian syöty. Mitä sitten? Tekesiltä kerjäämään?
Jotakin näin typerää voitaisiin
tuskin keksiä missään muulla kuin Oulussa. Niin kauan kuin
internet kukoistaa ja voi hyvin, vastaavia startup-ideoita tullaan
näkemään lisää.
Kommeetin nimessä toteutuu vanha
latinan sanonta: ”Nomen est omen”. Kommeetin ura tullee jäämään
lyhyeksi tähdenlennoksi...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti