keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Kommeet Oy

Kaleva kertoi oululaisesta startup-yritys Kommeet Oy:stä, joka ”aikoo viedä asiakaspalvelun netissä uudelle tasolle”. Se on tähän asti onnistunut hämäämään 550 000 euroa sijoittajilta, jotka saanevat heittää hyvästi sijoituksilleen. Tekes on tietenkin mukana tuhlaamassa veronmaksajien rahoja.

Mikä on sitten se suuri idea, johon Kommeetin liiketoiminta perustuu? Yritys tarjoaa verkossa pilvipalvelua ja nettikauppiaille mahdollisuutta ”yhdessä selaamiseen”. Pilvipalveluita taitaa olla jo tarjolla pilvin pimein, ja mahdollisuus saada nettikaupan asiakaspalvelija samaan nettisivunäkymään asiakkaan kanssa vaikuttaa hieman epäilyttävältä ja huonosti keksityltä idealta.

Tuon voisi rinnastaa siihen, että katujalkamyymälässä asioivan henkilön luokse tulee liikkeen myyjä tarjoamaan apuaan. Kuten Byggmaxin mainos totesi, suomalainen pyytää apua vain, jos sitä tarvitsee, ja käytäntö lienee sama monissa muissakin maissa.

Nettikauppojen edullisuus ja kilpailukyky on perustunut juuri volyymiin ja pieniin henkilöstökuluihin. Katujalkamyymälöissä volyymit ovat pieniä ja henkilöstökulut suuret monien myyjien vuoksi.

Nyt Kommeet Oy tulee tarjoaman maksullista palvelua, joka lisää nettikauppojen henkilöstökuluja, jotka toteutuessaan siirtyvät tietenkin tuotteiden hintoihin asiakkaiden maksettaviksi. Tuskinpa kukaan tilaisi enää nettikaupoista, jos niiden tuotteet postikuluineen olisivat samat kuin katujalkamyymälöissä.

Kommeetin yritysidealle on vaikea nähdä kysyntää joitakin erityisryhmiä lukuun ottamatta, kuten kehitysvammaisia, dementikkoja ja muita henkisesti vajavaisia henkilöitä, jotka tarvitsevat apua asioidessaan tavallisissa myymälöissä ja yleensäkin kaikissa arkipäiväisissä asioissa. Jokaisen normaaliälyisen pitäisi osata suorittaa nettiostoksensa omatoimisesti itse.

Markkinoinnissa on kyse saada asiakas uskomaan mahdottomaan. Valkee on hyvä esimerkki tuollaista markkinoinnista. Vaikka mitkään virhekorjatut tutkimukset eivät tue Valkee väittämiä, Valkee on siitä huolimatta onnistunut myymään kymmeniätuhansia korvavaloja. Kommeet voi toki saada asiakkaansa uskomaan ”mahdottomaan”, eli että sen tuotteesta olisi niille hyötyä, mutta asiakasyritykset saanevat ennen pitkää huomata, että kokeilu oli pelkkä menoerä.

Kommeetin nettisivulla kerrotaan, että palvelu maksaa 49,90 €/kk, mikä tarkoittaa sitä, että se on tarkoitettu pienille nettikaupoille. Hinnan yhteydessä kerrotaan: ”Max. 10 käyttäjää / verkkosivusto (domain)”, mitä se sitten tarkoittaakin..?


Jos jokin vaikuttaa olevan liian hyvältä ollakseen totta, se ei voi olla totta, ja niinhän se on Kommeetinkin kohdalla. Eihän myynti voi kasvaa 50 prosenttia ainoastaan 49,90 euron kuukausimaksusta?

Yrityksellä on 11 työntekijää, joten 550 000 euron alkupääoma on pian syöty. Mitä sitten? Tekesiltä kerjäämään?

Jotakin näin typerää voitaisiin tuskin keksiä missään muulla kuin Oulussa. Niin kauan kuin internet kukoistaa ja voi hyvin, vastaavia startup-ideoita tullaan näkemään lisää.

Kommeetin nimessä toteutuu vanha latinan sanonta: ”Nomen est omen”. Kommeetin ura tullee jäämään lyhyeksi tähdenlennoksi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti