perjantai 18. marraskuuta 2016

Tuoko Asmo-laturi todellisuudessa mitään säästöä?

Business Insider Nordic -verkkojulkaisu (josta tuskin juuri kukaan on koskaan kuullutkaan) tarjosi pari päivää sitten Asmo-laturille maksutonta mainontaa.

Lainaus artikkelista: ”Energy saving. If all the world’s seven billion smartphones used an Asmo charger, it would save some two nuclear plants worth of energy per year.”

Tuossa toistui jälleen maininta kahdesta ydinvoimalasta. Jos laskelmissa käytetään tulevan Olkiluoto 3:n tehoa, 1600 megawattia, kahden laitoksen (reaktorin) yhteisteho on siten 3200 MW. Kun teho jaetaan kaikkien ”vaarallisten” laturien lukumäärällä, 7 miljardilla, saadaan 3 200 000 000 / 7 000 000 000 = 0,46 W eli 460 milliwattia.

Asmo Solutionsin mukaan tavallinen laturin tyhjäkäyntiteho on siten 460 milliwattia, joka on tosin monta kertaa todellista suurempi. Mutta jos pitäydytään tuossa 460 milliwatissa, voidaan laskea vuosikulutuksen (energian) suuruus, joka saadaan tutusta yhtälöstä teho kertaa aika eli E = Pt.

8760 h x 0,46 W = 4,0 kWh.

Yksittäisenä energiana se saattaa tuntua suurelta, mutta se on koko vuoden tasatehon integraali. Jos sähkö hinta veroineen ym. kuluineen on 12 snt/kWh, Asmo Solutionsin väittämän vakiolaturin kulutuksen mukainen kustannus vuodessa on ”niinkin suuri summa” kuin 48 senttiä. Mutta jos kulutuslukemana käytettäisiin oikeampaa arvoa, vuosikustannus olisi silloin viisi tai kymmenen kertaa pienempi, eli puhuttaisiin joistakin sentistä.

Jos talous on tiukassa ja muutaman sentin säästöllä olisi todellista merkitystä, taloudellisempi tapa sen saavuttamiseksi olisi jokin muu kuin Asmo-laturin ostaminen 40 euron hintaan.

Asia lienee kuitenkin niin, että useimmat irrottavat laturin pistorasiasta käytön jälkeen, jolloin luku 7 miljardia pienenee vähintäänkin yhden dekadin verran ja ”energiaa hukkaavien” laturien lukumäärä on enää noin 700 miljoonaa. Tuolloin kaksi ydinvoimalaa pahimman Asmo Solutions -skenarion mukaan kutistuukin yhdeksi keskinkertaiseksi hiilivoimalaksi, mutta jos käytetään oikeampaa tyhjäkäyntitehoa, maailman kaikkien laturien korvaaminen naurettavalla Asmo-laturilla tarkoittaisi sitä, että tuolloin voitaisiin luopua jostakin pienestä varavoimalaitoksesta, joka käyttää polttoaineenaan polttoöljyä tai maakaasua. Toki tuokin laitos tuottaa ”haitallisia” CO2-päästöjä silloin harvoin, kun se on käynnissä...

Vaihtoehto Asmo-laturille

Jos tarpeeton energiankulutus (vaikka se ei olekaan kovin todellinen) tai palovaara (joka myöskin on melko epätodennäköinen) vaivaa mieltä, sen voi ratkaista paljon helpommin kuin ostamalla sikahintaisen Asmo-laturin. Useimmat tavaratalot myyvät kellokytkimiä, joihin voidaan asettaa halutut kytkentäajat.


Tuolla saadaan tarpeetonta tyhjäkäyntiaikaa lyhennettyä jopa 75 prosenttia ja saavutettava ”säästö” on sen mukainen. Kellokytkimen hinta on noin neljä euroa, joka on vain kymmenesosa Asmo-laturin hinnasta.

Aina voidaan toki pohtia kellokytkimen omaa sähkönkulutusta, joka kuitenkin on olemassa, vaikka se onkin hyvin pieni. Olisiko tässä uusi projekti Asmo Solutionsille siinä vaiheessa, kun Asmo-laturin myynti alkaa sakata: kellokytkin, joka on energiapihi ja joka on myös paloturvallinen?

Toinen vaihtoehto Asmo-laturille

Reiska ehdotti tällaista vaihtoehtoa. Ostetaan Biltemasta kytkimellinen johto (2,59 €) ja


jatkopistorasia (1,99 €).


Johto yhdistetään pistorasiaan. Tuo antaa tosin mahdollisuuden käyttää sitä ns. vaarallisissa käyttöolosuhteissa, jolloin se ei olisi noissa tiloissa sähköturvallisuusmääräysten mukainen. Joka tapauksessa laturi saadaan kytkimellä katkaisemalla helposti jännitteettömäksi.

Toinen vaihtoehto olisi ostaa valmis eurojatkojohto


ja liittää sen väliin kytkin haluttuun kohtaan. Sitä voisi silloin käyttää kaikissa tiloissa.


Reiska mainitsi vielä kolmannen vaihtoehdon: maadoitettu johto, jonka voi ostaa valmiina tai tehdä itse, maadoitettu jatkopistorasia ja maadoitettu välikytkin (jossa on mahdollista jatkaa maadoitusjohdin). Tällaista kytkinjohtoa voisi sitten käyttää kaikkialla kaikkien laitteiden kanssa.

Kytkinjohdon hinnaksi tulisi noin viisi euroa vaihdellen hieman eri vaihtoehdon mukaan. Yhden Asmo-laturin hinnalla näitä voi näperrellä koko suvulle, ja ovat varmasti kestävämpiä ja luotettavampia kuin Asmo-laturi.

5 kommenttia:

  1. As Asmo charger is now a product on the market and not just an idegogo item I really suggest to seek the advise of consumer protection agencies. If it is indeed possible to advertise the products as the safest charger, green charger and further claims, not only on their site, but just like in this article. Can you get such equation?

    VastaaPoista
  2. Asmo Charger is like a Nigerian letter sent to thousands of people of which the stupidest ones get hoaxed. I am afraid that nothing can be done until ”kuluttajaneuvojat” get enough complaints... Just wonder why media don't write about it.

    VastaaPoista
  3. "Every scam will sell, if it is presented to a population big enough to include susceptible individuals." (ed.e-l-s)

    ASMO is at Slush 2016, and it will probably sell... and so will ANYTHING regardless of its quality.

    Of course, one must wonder how such an obviously ugly, low-tech, environmentally dangerous piece of plastic could make it so far. It's even more obvious than the Valkee swindle.

    VastaaPoista
  4. We have to ”thank” the tax-payers for Asmo Charger getting this far. Without Tekes and Ely funding Asmo Solution would not have got the charger in production.

    The more you think about Asmo Charger, the more ridiculous it looks: a state of the art charger and a mechanical relay... and these packed in an ugly casing costs ”only” 40 euros...

    VastaaPoista
  5. Asmo is a byproduct of desperate Oulu and Finland. Anything with a slightest promise to bring production and jobs back are welcome and supported to the fullest. Now that he has the capital, they will take it to national level. Bring the shame and lameness to the same.

    VastaaPoista