Asmo Solutionsin toiminnassa on
epäilyttäviä piirteitä. Eräs pettynyt ennakkotilaaja otti
yhteyttä Oulun 1 -blogiin ja kertoi tarinansa. On luultavaa, että
moni muu on kokenut saman, mutta kuten kansanluonteeseen kuuluu,
asiasta ei nosteta sen suurempaa haloota, vaan tyydytään vain
nuolemaan haavat ja maksamaan oppirahat.
Kuten aiemmin on todettu, Asmo
Solutionsin kritiikin sietokyky on vähäinen. Kaikki negatiivinen
palaute pyritään poistamaan yrityksen hallinnassa olevasta
mediasta, jotta sana huonoista ostokokemuksista ei pääsisi
leviämään ja karkottamaan potentiaaliset ostajat.
”Tilasimme 4 kpl latureita (eli rapiat
160e postikuluineen) ASMO:n "ennakkotilaajakampanjatarjouksen"
aikana. Elinikäinen takuu houkutteli ja toki ajattelimme tukea
suomalaista yrittäjyyttä ja innovaatioita.
Kun klikkasimme maksuvaiheeseen,
systeemi kysyi henkilötunnusta. Onneksi tajusimme olla varovaisia ja
huomasimme pienen painikkeen, josta HeTu-kyselyn saattoi ohittaa.
Suoritimme maksun kotimaisen, luotettavan verkkopankin kautta, mutta
tilausvahvistusvaiheessa tulikin ponnahdusikkuna, joka ilmoitti
sattuneesta häiriöstä tms. Maksua ei muka voitu veloittaa ja
yhteys ohjautui uudelleen maksuvaiheeseen. Huomasimme kuitenkin, että
tuo reilut 160e oli jo veloitettu tililtämme, joten emme maksaneet
uudelleen. Minkäänlaista tilausvahvistusta tms. ei ole tullut,
mutta rahat menivät.
Laitoin kommentin välittömästi
ASMO:n FB-sivuille, samaan päivitykseen, jonka linkistä olimme
klikanneet itsemme ostoksille. Odotin muutamia päiviä ja
ihmettelin, eikö palautettani oltu huomattu. Menin ASMO:n
FB-sivuille etsiäkseni kommenttini, mutta
huomasin, että koko päivitys kommentteineen päivineen oli
poistettu. Tarkistin tilin tilanteen, ja kyllä: rahat oli
veloitettu.”
Koska ostaja ei saanut ostotilanteessa
tilausvahvistusta, reklamointi siinä tapauksessa, että hän ei
koskaan saa tilaamiaan latureita, voi olla vaikeaa. Mitään
rikollista tuossa ei tietenkään vielä ole, mutta jos ostaja ei saa
latureitaan kohtuullisesti katsotussa tai luvatussa ajassa, se
täyttänee petoksen tunnusmerkit. Oman vaikeutensa tuo se, että
mitään dokumenttia tilauksesta ei ole.
On vaikea sanoa, oliko häiriö
ostotilanteessa puhdas sattuma vai tarkoituksellisesti aiheutettu.
Kuten ”anonyymi” englanninkielisessä kommentissaan 9.11.
kirjoitti, voi olla mahdollista, että Indiegogossa ”halpaan
menneet” ennakkotilaajat voivat joutua odottamaan laturiaan ja
kauan – ja varsinkin ne, jotka tilasivat UK- tai US-version, joiden
tuolloin luvattiin vielä kuuluvan valmistusohjelmaan. US-versiota
tulee tuskin koskaan patenttiongelman vuoksi.
In addition to this story, their order system does not recognize just Finnish and German addresses.
VastaaPoistaSecondly looking at the terms and conditions i cannot see the part about additional shipping costs in case of failure:
See relevant law:
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_en.htm
"The trader in Spain is ready to repair my faulty camera, but who has to pay for shipping back and forth?
Under EU law, within the legal guarantee period of two years, defective products must be repaired or replaced without any cost to the consumer. This includes shipping costs. So, in principle, the seller should cover all shipping costs (your sending the faulty camera to the seller; the trader's returning the repaired camera to you)."
In case of "Right of withdrawal", charging for returns is ok.
To be fair, i am not sure about if the Finnish law is different somehow, but it is unlikely.