keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Asmo-laturin ennakkotilaajan kertomus

Asmo Solutionsin toiminnassa on epäilyttäviä piirteitä. Eräs pettynyt ennakkotilaaja otti yhteyttä Oulun 1 -blogiin ja kertoi tarinansa. On luultavaa, että moni muu on kokenut saman, mutta kuten kansanluonteeseen kuuluu, asiasta ei nosteta sen suurempaa haloota, vaan tyydytään vain nuolemaan haavat ja maksamaan oppirahat.

Kuten aiemmin on todettu, Asmo Solutionsin kritiikin sietokyky on vähäinen. Kaikki negatiivinen palaute pyritään poistamaan yrityksen hallinnassa olevasta mediasta, jotta sana huonoista ostokokemuksista ei pääsisi leviämään ja karkottamaan potentiaaliset ostajat.

”Tilasimme 4 kpl latureita (eli rapiat 160e postikuluineen) ASMO:n "ennakkotilaajakampanjatarjouksen" aikana. Elinikäinen takuu houkutteli ja toki ajattelimme tukea suomalaista yrittäjyyttä ja innovaatioita.

Kun klikkasimme maksuvaiheeseen, systeemi kysyi henkilötunnusta. Onneksi tajusimme olla varovaisia ja huomasimme pienen painikkeen, josta HeTu-kyselyn saattoi ohittaa. Suoritimme maksun kotimaisen, luotettavan verkkopankin kautta, mutta tilausvahvistusvaiheessa tulikin ponnahdusikkuna, joka ilmoitti sattuneesta häiriöstä tms. Maksua ei muka voitu veloittaa ja yhteys ohjautui uudelleen maksuvaiheeseen. Huomasimme kuitenkin, että tuo reilut 160e oli jo veloitettu tililtämme, joten emme maksaneet uudelleen. Minkäänlaista tilausvahvistusta tms. ei ole tullut, mutta rahat menivät.

Laitoin kommentin välittömästi ASMO:n FB-sivuille, samaan päivitykseen, jonka linkistä olimme klikanneet itsemme ostoksille. Odotin muutamia päiviä ja ihmettelin, eikö palautettani oltu huomattu. Menin ASMO:n FB-sivuille etsiäkseni kommenttini, mutta huomasin, että koko päivitys kommentteineen päivineen oli poistettu. Tarkistin tilin tilanteen, ja kyllä: rahat oli veloitettu.”


Koska ostaja ei saanut ostotilanteessa tilausvahvistusta, reklamointi siinä tapauksessa, että hän ei koskaan saa tilaamiaan latureita, voi olla vaikeaa. Mitään rikollista tuossa ei tietenkään vielä ole, mutta jos ostaja ei saa latureitaan kohtuullisesti katsotussa tai luvatussa ajassa, se täyttänee petoksen tunnusmerkit. Oman vaikeutensa tuo se, että mitään dokumenttia tilauksesta ei ole.

On vaikea sanoa, oliko häiriö ostotilanteessa puhdas sattuma vai tarkoituksellisesti aiheutettu. Kuten ”anonyymi” englanninkielisessä kommentissaan 9.11. kirjoitti, voi olla mahdollista, että Indiegogossa ”halpaan menneet” ennakkotilaajat voivat joutua odottamaan laturiaan ja kauan – ja varsinkin ne, jotka tilasivat UK- tai US-version, joiden tuolloin luvattiin vielä kuuluvan valmistusohjelmaan. US-versiota tulee tuskin koskaan patenttiongelman vuoksi.

1 kommentti:

  1. In addition to this story, their order system does not recognize just Finnish and German addresses.
    Secondly looking at the terms and conditions i cannot see the part about additional shipping costs in case of failure:

    See relevant law:
    http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_en.htm

    "The trader in Spain is ready to repair my faulty camera, but who has to pay for shipping back and forth?

    Under EU law, within the legal guarantee period of two years, defective products must be repaired or replaced without any cost to the consumer. This includes shipping costs. So, in principle, the seller should cover all shipping costs (your sending the faulty camera to the seller; the trader's returning the repaired camera to you)."

    In case of "Right of withdrawal", charging for returns is ok.

    To be fair, i am not sure about if the Finnish law is different somehow, but it is unlikely.

    VastaaPoista