Kaikilla kaupallisilla radiokanavilla
esitetään mainoksia tietyin väliajoin. Samat mainokset toistuvat
tunnista, päivästä ja viikosta toiseen, ja ne lähetetään
suuremmalla äänenvoimakkuudella kuin muu lähete, kuten musiikki ja
puheohjelmat, mikä tekee siitä vielä ärsyttävämpää, jos
lähetystä kuunnellaan ns. hi-fi-laitteistolla. Uusavuttomat tuskin
tietävät, mikä hi-fi-laitteisto on, mutta sitä heidän ei
tarvitsekaan tietää.
Useimmilla kaupallisilla radiokanavilla
on ns. uutispakko, mikä tarkoittaa sitä, että ne välittävät
tunnin välein STT:ltä ostetun kolmen minuutin uutispaketin. Nämä
samat uutiset toistuvat sitten koko päivän ajan. Tuollaista
pakkotoistoa voisi kutsua aivopesuksi, mutta ehkäpä se onkin sen
tarkoitus...
Yleisradion kanavilla ei ole mainoksia,
mutta kolmen minuutin uutisten pakkosyötön täydentää viiden
minuutin urheiluradio, jossa toistetaan samoja urheilutuloksia koko
päivän ajan. Tiettyinä viikonpäivinä ja kellonaikoina
uutislähetyksen ja urheilun osuus ovat pidemmät.
Kuuntelipa sitten melkein mitä tahansa
radiokanavaa, sieltä tulee tietyin väliajoin samoja mainoksia,
uutisia ja mahdollisesti myös urheilutuloksia riippumatta siitä,
kiinnostavatko ne kuulija vai eivät.
On kuitenkin yksi radiokanava, jolla ei
ole pakkouutisia, pakkourheilutuloksia eikä edes mainoksia (ainakaan
vielä). Se on SEA FM, joka kuuluu Oulun alueella taajuudella 88,8
MHz eli aivan ULA-alueen alkupäässä. Kanavan lähetysteho on tosin
vain 500 wattia (ERP), ja lähetin on vain 70 metrin korkeudessa
Oulun keskustassa, joten kuuluvuusalue tavallisella antennilla on
korkeintaan vain parikymmentä kilometriä.
Kanavalla esitetään vain musiikkia ja
kuuluvuusalueen säätietoja. Musiikki on tosin hieman suuntautunutta
ja yksipuolista, eikä soittolistan pituuskaan oikein päätä
huimaa, mutta kaikkeahan ei voi aina saada yhdellä kerralla...
Yleisradion Radio Suomen paikallinen
Oulu-radio on karmea esimerkki siitä, millaista skeidaa onnistutaan
tekemään käytössä olevilla suunnattomilla resursseilla.
Oulu-radion henkilöstön määrä on 29. Oulu-radiossa näkyy, että
sen ei tarvitse kilpailla minkään kanssa. Vaikka lähetykset
olisivat miten luokattomia tahansa, rahoitus on aina taattu. Jos
jollakin yksityisellä toimijalla olisi käytettävissä samat
taloudelliset resurssit, lopputulos olisi huippuluokkaa.
Radio tulee kuolemaan tai ainakin hyvin paljon muuttumaan tulevien vuosien aikana. Minua ei ole vuosikausiin kiinnostanut samat, tietokoneen tai toimittajan valitsemat "hittibiisit". Vielä vähemmän minua on kiinnostanut muka-hauskat aamushow't.
VastaaPoistaKuuntelen radiota autossa, mutta omalla tavallani. Kuuntelen siellä Yle Puheen podcasteja sekä "personoitua nettiradiota", joka tietää yllättävän hyvin, mitä haluan kuunnella.