keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Ärsyttävätkö radiomainokset?

Kaikilla kaupallisilla radiokanavilla esitetään mainoksia tietyin väliajoin. Samat mainokset toistuvat tunnista, päivästä ja viikosta toiseen, ja ne lähetetään suuremmalla äänenvoimakkuudella kuin muu lähete, kuten musiikki ja puheohjelmat, mikä tekee siitä vielä ärsyttävämpää, jos lähetystä kuunnellaan ns. hi-fi-laitteistolla. Uusavuttomat tuskin tietävät, mikä hi-fi-laitteisto on, mutta sitä heidän ei tarvitsekaan tietää.

Useimmilla kaupallisilla radiokanavilla on ns. uutispakko, mikä tarkoittaa sitä, että ne välittävät tunnin välein STT:ltä ostetun kolmen minuutin uutispaketin. Nämä samat uutiset toistuvat sitten koko päivän ajan. Tuollaista pakkotoistoa voisi kutsua aivopesuksi, mutta ehkäpä se onkin sen tarkoitus...

Yleisradion kanavilla ei ole mainoksia, mutta kolmen minuutin uutisten pakkosyötön täydentää viiden minuutin urheiluradio, jossa toistetaan samoja urheilutuloksia koko päivän ajan. Tiettyinä viikonpäivinä ja kellonaikoina uutislähetyksen ja urheilun osuus ovat pidemmät.

Kuuntelipa sitten melkein mitä tahansa radiokanavaa, sieltä tulee tietyin väliajoin samoja mainoksia, uutisia ja mahdollisesti myös urheilutuloksia riippumatta siitä, kiinnostavatko ne kuulija vai eivät.

On kuitenkin yksi radiokanava, jolla ei ole pakkouutisia, pakkourheilutuloksia eikä edes mainoksia (ainakaan vielä). Se on SEA FM, joka kuuluu Oulun alueella taajuudella 88,8 MHz eli aivan ULA-alueen alkupäässä. Kanavan lähetysteho on tosin vain 500 wattia (ERP), ja lähetin on vain 70 metrin korkeudessa Oulun keskustassa, joten kuuluvuusalue tavallisella antennilla on korkeintaan vain parikymmentä kilometriä.


Kanavalla esitetään vain musiikkia ja kuuluvuusalueen säätietoja. Musiikki on tosin hieman suuntautunutta ja yksipuolista, eikä soittolistan pituuskaan oikein päätä huimaa, mutta kaikkeahan ei voi aina saada yhdellä kerralla...

Yleisradion Radio Suomen paikallinen Oulu-radio on karmea esimerkki siitä, millaista skeidaa onnistutaan tekemään käytössä olevilla suunnattomilla resursseilla. Oulu-radion henkilöstön määrä on 29. Oulu-radiossa näkyy, että sen ei tarvitse kilpailla minkään kanssa. Vaikka lähetykset olisivat miten luokattomia tahansa, rahoitus on aina taattu. Jos jollakin yksityisellä toimijalla olisi käytettävissä samat taloudelliset resurssit, lopputulos olisi huippuluokkaa.

1 kommentti:

  1. Radio tulee kuolemaan tai ainakin hyvin paljon muuttumaan tulevien vuosien aikana. Minua ei ole vuosikausiin kiinnostanut samat, tietokoneen tai toimittajan valitsemat "hittibiisit". Vielä vähemmän minua on kiinnostanut muka-hauskat aamushow't.

    Kuuntelen radiota autossa, mutta omalla tavallani. Kuuntelen siellä Yle Puheen podcasteja sekä "personoitua nettiradiota", joka tietää yllättävän hyvin, mitä haluan kuunnella.

    VastaaPoista