maanantai 15. helmikuuta 2016

There is always a ”but”...

... in this imperfect world. Näin totesi englantilainen kirjailija Anne Bronte, joka oli Humisevan harjun kirjoittaneen Emily Bronten sisko. (Molemmat sisarukset kuolivat tuberkuloosiin noin 30 vuoden ikäisinä.)

Jokaisessa asiassa on aina ”mutta”, eli kaikki ei olekaan niin itsestään selvää. Saman on huomannut myös Asmo Solutions, jonka Facebook-sivulla on pitkä lista ”lupauksista”, joiden rivien välistä löytyy useampikin ”mutta”.

Tuotekehitys on tullut maksamaan meille noin kolme kertaa sen mitä olemme saaneet ennakkotilauksilla tukijoiltamme. Asmo on henkilökohtaisesti ottanut lainaa ja olemme avanneet rahoituskierroksen valmistakseemme tuotteen. Tuotteen markkinoille tuominen on kallista, mutta pystymme siihen!

Osana valmiiden tilausten täyttämisestä liittyy myös muiden myyntikanavien hankkiminen, jotta rahoittajat tietävät laturien käyvän kaupaksi.

Te saatte laturinne ensimmäisinä!

Tässä lyhyt lista siitä mitä olemme tehneet tammikuun aikana sekä lyhyt selitys miksi näin ollaan tehty.

Kaikessa on keskitytty siihen, että laturit saadaan toimitettua. Kaikki mitä olemme tehneet, on ollut tärkeää laturien toimittamiseksi. Lista on suoraan muistiinpanoistani:

Myyntipuheiden päivittäminen
-Rahoituksen ja myyntikanavien varmistamiseksi

Asiakirjojen inventointi ja status
-Olemme tutkineet kaikkea mitä olemme tehneet, jotta voimme suunnitella tulevaa

Olemme tavanneet 10 rahoittajaa
-Ensimmäiset enkelit jotka rahoittavat laturien toimittamisen

Aloitimme myyntikeskustelut operaattorien kanssa
-Tulevaisuuden myynnin valmistelua nykyisten toimitusten varmistamiseksi

Palkattu yhteisökoordinaattori
-Meillä on nyt henkilö joka on osoitettu varmistamaan että viimeisin tieto on teidän saatavillanne.

Palkattu myyntijohtaja
-Kokenut herrasmies varmistamaan sopimukset tulevaisuutta varten

Vahvistettu tiimiä senior business advisorilla
-Lisäpari silmiä auttamaan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Neuvoteltu lopullisesta valmistuspäivämäärästä Haltianin kanssa
-Päivämäärä julkaistaan pian!

IOT testaus ja laturin puolueeton tarkastus
-Veimme laturit puolueettomaan laboratorioon varmistaaksemme tekniikan
toimivuuden. Ja sehän toimii!

Olemme luoneet testausympäristön testeille ja demoille
-Esittelemme tämän Barcelonassa. Lisätietoja tulossa.

Taloudelliset laskelmat ja budjetit
Päivitetyt budjetit toimitusta ja sijoitusta varten

Varautuminen ja valmistautuminen Barceloonaan
-Menemme Mobile World Congressiin varmistamaan Asmo Laturin tulevaisuus

Myyntilaatikoiden protoaminen
-Meidän täytyy näyttää valmis tuote myyjille ja sijoittajille.


Ensimmäiset Asmo-laturiin ”uskoneet” olivat maksaneet laturinsa jo puolitoista vuotta sitten. Ennen kuin he saavat laturinsa, esteenä on tämä ”mutta”: ”Osana valmiiden tilausten täyttämisestä liittyy myös muiden myyntikanavien hankkiminen, jotta rahoittajat tietävät laturien käyvän kaupaksi.”

Ensin pitää saada rahaa ja tilauksia täytyy olla riittävästi ja takeet siitä, että niitä tulee jatkossakin lisää, ennen kuin valmistus voidaan aloittaa. Mutta mistä saadaan riittävästi tilauksia?

”Aloitimme myyntikeskustelut operaattorien kanssa
-Tulevaisuuden myynnin valmistelua nykyisten toimitusten varmistamiseksi”

Operaattorien..? Matkapuhelimien lisätarvikkeet eivät taida kiinnostaa niitä... Niistä ei saa jatkuvaa tuloa kuten kuukausimaksuista.

”Neuvoteltu lopullisesta valmistuspäivämäärästä Haltianin kanssa
-Päivämäärä julkaistaan pian!”

Tuossa ei sanota, että päivämäärä olisi sovittu. Jos olisi, sehän varmasti kerrottaisiin, jotta ”laturiuskovaiset” voisivat viimeinkin lakata jännittämästä, menikö heidän sijoituksensa hukkaan.

”IOT testaus ja laturin puolueeton tarkastus
-Veimme laturit puolueettomaan laboratorioon varmistaaksemme tekniikan toimivuuden. Ja sehän toimii!”

Missä ovat testitulokset? Eikö niitä sopisi esitellä..?

”Varautuminen ja valmistautuminen Barceloonaan
-Menemme Mobile World Congressiin varmistamaan Asmo Laturin tulevaisuus”

Ehkäpä paluu maan pinnalle tapahtuu siellä ensi viikolla. Asmo Solutionsin lisäksi siellä on noin 2 200 muuta yritystä esittelemässä tuotteitaan. Suuri osa niistä taitaa olla Asmo Solutionsin kaltaisia yrityksiä, jotka yrittävät saada enemmän tai vähemmän hyödyttömän tuotteensa markkinoille – ja luultavasti aivan turhaan.

Toki sinne mennään myös ”näyttäytymään” niin kuin veronmaksajien tukema Tekes. Miksi muuten Tekes esittelee siellä palveluitaan vierasmaalaisille yrityksille? Onko sillä liikaa rahaa jaettavaksi myös ulkomaille..?

Asmo-laturi on tuote, jota juuri kukaan ei tarvitse. Sen markkinoinnissa on hyvin monta muttaa. Toki sen saattaa ostaa kaikesta uudesta rihkamasta kiinnostuneet teknofriikit, mutta sille on vaikea nähdä mitään suuria markkinoita. Jos se olisi hyödyllinen, se olisi varmasti kiinnostanut sijoittajia ja teollisuutta aivan eri tavalla – ja jo kaksi vuotta sitten.

Loppukevennyksenä Kate Bush laulaa ”humisevasta harjusta”.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti