Tällaista ”hienoa” ideaa ehdottaa
Asmo Solutionsin fb-sivu. Näyttää siltä, että yrityksellä on
latureita muutama kappale valmiina itse myytäväksi, jolloin se saa
paremman katteen, koska jälleenmyyjän kate jää pois.
Asmo-laturin 39,95 euron myyntihinnan
veroton hinta (alv 0 %) on 32,32 euroa. Jälleenmyyjä ottanee
vähintään 10 euron katteen, jonka Asmo Solutions saa itselleen
omassa myynnissä.
Verkkokauppa ja Kärkkäinen joutunevat
odottamaan seuraavaa tuotantoerää, koska toimitukset tapahtuvat
aikaisintaan tammikuun alussa. Reiska kertoi käyneensä Puuilossa,
jossa yrityksen verkkosivun mukaan Asmo-laturin olisi pitänyt olla
myynnissä, mutta ”v***u siellä mitään Asmo-latureita ollut!”,
totesi Reiska tuohtuneena. Myyjät eivät olleet kuulleetkaan
Asmo-laturista...
Asmo-laturi ei (ainakaan vielä) näytä
olevan mikään myyntihitti. Verkkokauppa.comissa on peräti kuusi
(6) tilausta odottamassa tammikuun toimitusta. Kuluneen viikon aikana
oli tullut yksi tilaus lisää.
Yrityksen sivulla kummittelee vieläkin
väite, että Asmo-laturi olisi patentoitu. Sitä ei ole patentoitu,
eli sille ei ole myönnetty patenttia (eikä suurella
todennäköisyydellä tulla koskaan myöntämäänkään).
Yritys on valtavan ongelman edessä:
mistä löytää uusia ostajia? Some-aktiivit on ilmeisestikin jo
saatu nappaamaan täkyyn, joten uudet ostajat on löydettävä
muualta – mutta mistä?
Reiska ihmetteli sitä, miksi yritys ei
mainosta tuotettaan missään. Valkee mainosti korvavaloaan,
vaikkakin vain netissä, ja sielläkin melko rajoittuneesti. Mutta
kuten aiemmin todettiin, Valkeen ei tarvinnut maksaa itse
mainontaansa, vaan se pani tyhmän median tekemään sen puolestaan.
Asmo Solutionsin ongelma on todellakin
suuri. Miten myydä tuotetta, joka todellisuudessa onkin jotakin
muuta kuin mitä yritys luulee ja väittää sen olevan? Vaikka
toisaalta yritys on varmastikin paras asiantuntija siinä, mitä
tulee siihen, mikä Asmo-laturi todellisuudessa on.
Todettakoon tämä vielä kerran:
ajatus itsensä jännitteettömäksi kytkevästä laturista (vaikka
siinä onkin aina jännite releen koskettimien toisilla puolilla
olettaen, että rele tekee kaksinapaisen katkaisun
verkkojännitteestä, mikä tietenkin on edellytys sille, että
laturin elektroniikka on jännitteetön silloin, kun lataus ei ole
käynnissä) saattoi vaikuttaa aluksi hyvältä, mutta kaiken
rehellisyyden nimissä Asmo-laturin ei olisi koskaan pitänyt päätyä
tuotantoon asti ja joidenkin uskalikkojen ”koekäyttöön”.
Hyvä vanhempi, ethän halua pilata
lapsesi joulua tällä tavalla..?
P. S. Oulun kaupungin johto on
pähkäillyt, miten palkita Saara Aalto. Taidot eivät aivan yltäneet
ykkössijaan, mutta toinenkin sija on varmasti palkitsemisen
arvoinen. Ongelma on siinä, että kaupungin ”kriteerit” sallivat
vain menestyneiden urheilijoiden palkitsemisen, joten jotakin muuta
tässä pitäisi keksiä.
Miten olisi Asmo-laturi? Niitähän jäi
varmasti muutama varastoon, koska venäläisvieraiden, jotka saivat
”konkreettisimpana muistona Oulun kaupungista tämän oululaisen
syttymättömän kännykän laturin”, lukumäärää kaupungin oli
varmastikin mahdoton ennakoida tarkasti.
Your writing is like a Christmas calendar. Every day something new. Thanks.
VastaaPoistaViitaten kuvan tekstiin: Asmo-laturi on maailman turvallisin laturi – mikä todistaa sen?
VastaaPoistaLaturiin tulee verkkojännite niin kauan kuin se on pistorasiassa. 230 volttia on jatkuvasti kytkettynä piirilevyyn ja sitä kautta releen koskettimiin. Ja jos rele vielä tekee vain yksinapaisen katkaisun verkkojännitteestä, laturin ”turvallisuus” huononee entisestään.
Ainoa tae turvallisuudesta on laturin jännitteelle alttiiden osien galvaaninen erotus verkkosähköstä, mikä tapahtuu irrottamalla laturi pistorasiasta niin kuin jokainen järkevä henkilö tekeekin. Muuta keinoa siihen ei valitettavasti ole.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaOttaen huomioon, miten ensimmäiselle hakemukselle kävi, mitään liikoja ei kannattaisi odottaa. Koska automaattinen poiskytkentä on jo joissakin muissa vanhemmissa latureissa ja sen tekniikka on siten muiden patentoimaa tai yleisesti tunnettua tekniikkaa, sitä ei voi enää patentoida. Mitä ”paloturvallista” jää sitten enää jäljelle..?
PoistaTuotteenhan piti olla jo patentoitu. Eikö sitä patenttia nyt sitten olekkaan?
PoistaEi ole patenttia.
PoistaHe could just say "Patent pending" and everything would be fine with this part. Nothing wrong with just to have patent pending status. There are also many other very similar problems with Asmo. He could just stay with the actual facts and still advertise his charger as "smart", but no he has to lie and cover up any negative comments or straight up questions. He is only your "best friend", "Oulu's Steve Jobs"cool dude" until you pay him up, after you can just hope he eventually delivers.
PoistaWe are waiting for his charger to arrive and than we are going to have a proper testing and tear down. It won't be pretty...
Don't believe us? Just ask the patent number from him. It is public information. If it would exist..