Vaikka ensimmäisestä Asmo-laturia
käsittelevistä kirjoituksista tehdyn listan laadinnasta ei olekaan
kovin kauan, uusia kirjoituksia on sen jälkeen tullut sen verran
paljon lisää, että uusi listaus on tarpeellinen.
Tätä voitaisiin myös kutsua
joululahjapaketiksi Asmo-laturin antifaneille.
28. Marraskuun 13. päivä kerrottiin,
että on olemassa myös toinen, Saksassa toimiva ASMO Solutions,
jolla on oikea ja rehellinen liiketoimintaidea.
29. Blogiin tulleen kyselyn vuoksi
artikkelissa selvitettiin Asmo-laturin patenttihakemuksen tilanne,
joka oli surkea: hakemuksen vetäminen pois ja/tai uuden muutetun
hakemuksen jättäminen.
30. Jutussa kerrottiin muutamasta
IndieGogoon jätetystä palautteesta, joissa valitettiin
saamattomasta ennakkomaksun palautuksesta.
31. Kirjoituksessa viitattiin Business
Insider Nordic -verkkojulkaisun Asmo-laturia kehuvaan artikkeliin,
jonka ”faktat” tulivat Asmo Solutionsista. Siinä pohdiskeltiin
myös vakiolaturin energiankulutusta ja esitettiin edullisia ja
oikeasti vihreitä vaihtoehtoja Asmo-laturille.
32. Tässä irvailtiin lähellä
eläkeikää olevasta newyorkilaisesta neurologista, joka oli jonkin
käsittämättömän syyn vuoksi uskonut IndieGogossa esitetyt sadut
ja tilannut ennakkoon Asmo-laturin. Nainen oli vaatinut useaan
otteeseen ennakkomaksun palauttamista, koska Asmo Solutions ei
valmista Asmo-laturin US-versiota, mutta ei ollut saanut sitä.
33. Artikkelissa kerrottiin Slush 2016
-tapahtumasta, jossa raha vaihtaa omistajaa.
34. Asmo Solutionsin fb-sivulle oli
jätetty kysymyksiä, joihin ei ollut vastattu. Joitakin päiviä
myöhemmin yritys poisti ne.
35. Jutussa esiteltiin IndieGogossa
oleva valheellinen animaatio, jolla Asmo Solutions pyrki kertomaan,
että vakiolaturin tehonkulutus on aina vakio katsomatta siihen
lataako se akkua vai ei.
36. Tamperelainen ”toveri” toisteli
Aamulehdessä julkaistussa mielipidekirjoituksessaan Asmo Solutionsin
propagandaa.
37. Tässä ehdotettiin Asmo-laturin ja
vakiolaturin testaamista, jolla voitaisiin kertoa totuus vakiolaturin
tehonkulutuksesta ja ”palovaarasta”.
38. Kirjoituksessa referoitiin
Ely-keskuksen projektiraporttia, joka paljasti ne köykäiset syyt,
joiden perusteella julkista rahaa haaskataan kaikenlaiseen turhaan.
39. Asmo-laturin yhdysvaltalainen
kilpailija, joka on edullisempi ja universaali. Valehtelu oli tosin
tälläkin myös hallinnassa.
40. Tekesin ja Ely-keskuksen
IPR-teemaklinikan esimerkkinä oli – arvaako kukaan? –
Asmo-laturi, jonka ”patentoimisessa” näyttää enemmän kuin
haastetta kerrakseen.
41. Nyt se viimein toteutui:
Asmo-laturi pääsi jälleenmyyntiin vaikkakin toisin vain
nettikauppaan. Jutussa kerrottiin myös, että turvalliseksi
väitettyä Asmo-laturia ei paradoksaalisesti ole FI-sertifioitu,
joka itse asiassa on ainoa tae sähkölaitteen niin sähkö- kuin
paloturvallisuudesta.
42. Jälleen yksi pettynyt
ennakkotilaaja, jolle Asmo Solutions oli haluton palauttamaan
ennekkomaksun takaisin.
43. Kirjoituksessa palattiin takaisin
IndieGogon valheelliseen animaatioon. Todellisuudessa: jos laturin
tehonkulutus latauksen aikana on absoluuttisesti 333 (tai 250),
latauksen päätyttyä se on Asmo-laturilla 0 ja vakiolaturilla 1,
eli ero on mitätön eikä missään nimessä oikeuttaisi kertomaan,
että Asmo-laturi säästäisi energiaa.
44. Pitkähkössä artikkelissa
pohdiskeltiin Asmo Solutionsiin sijoituksen kannattavuutta ja
sijoittajien motiivia.
45. Tässä ihmeteltiin sitä, miten
sinisilmäinen media oli ollut Asmo Solutionsin esittämien
”faktojen” levittämisessä. Kaikki oli mennyt täydestä läpi.
Jutussa ihmeteltiin myös Oulun kaupungin Venäjän pääministerin
seurueelle antamia ”syttymättömiä kännykän latureita”.
46. Kalevan toimittaja ”sai”
Asmo-laturin, mikä oli tietenkin niin merkittävä tapahtuma, että
tuosta iloisesta tapahtumasta täytyi kertoa Twitterissä.
Epäselväksi tosin jäi, oliko kyseessä maksettu ostos vai lahja...
47. Asmo Solutionsin fb-sivu ehdottaa
Asmo-laturia joululahjaksi. Jutussa kerrottiin Reiskan käynnistä
katsomassa laturia Puuilossa, jossa sitä ei ollutkaan.
48. Tässä pohdiskeltiin
(leikkimielisesti) pitäisikö Asmo Solutions haastaa oikeuteen
valheellisesta markkinoinnista. Artikkelissa esitettiin jälleen
kerran tavallisen laturin tehonkulutusta kuvaava animaatio, joka on
kuin käänteinen ikiliikkuja eli se hävittää energiaa johonkin
tuntemattomaan.
49. Netistä löytyi
Vapaalla.net-sivuston Asmo-laturia mainostava ”advertoriaali”,
joka onkin maksettu mainos eikä journalistinen artikkeli.
50. Artikkelissa pohdiskeltiin, mitä
mahtaa liikkua Asmo-laturin ostaneen päänupissa. Laturin ostavalta
vaaditaan ainakin vahvaa uskoa asioihin, jotka eivät pidäkään
paikkaansa.
51. Yhdysvaltalainen New York Times
teki jutun Suomen tulevasta perustulokokeilusta, Oulusta ja Asmo
Solutionsista. Kaleva oli varmastikin antanut vinkin, että Oulussa
toimii yritys, joka valmistaa ”syttymättömiä kännykän
latureita”.
52. Reiska kuuli kaupungilla huhun,
että eräs oululaisyrittäjä olisi ostanut ns. ökyauton, joka
toisin kuin yrityksen valmistama tuote ei ole ”energiaa säästävä
ja ekologinen”. Melkoinen ristiriita...
53. Puuilo mainosti Asmo-laturia
Oulu-lehdessä. Jutussa kiinnittyi huomio samoihin valheisiin ja
liioitteluihin niin kuin monesti aikaisemminkin.
54. Verkkokauppa.comissa on mahdollista
esittää tuotteista kysymyksiä, jotka (hyväksymisen jälkeen)
näkyvät sen sivulla. Reiska esitti kysymyksiä Verkkokaupan
Asmo-laturin mainostekstistä, mutta niitä ei julkaistu eikä niihin
vastattu.
Tässä on aikaisempi listaus: Kaikki
mitä olet aina halunnut tietää Asmo Solutionsista – kirjoitukset
1–27
http://oulun1.blogspot.fi/2016/11/kaikki-mita-olet-aina-halunnut-tietaa.html
Suhtautuuko Asmo Solutions tällä tavalla laturin ostaneisiin?
Suhtautuuko Asmo Solutions tällä tavalla laturin ostaneisiin?
Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
VastaaPoistaTavarassa on virhe, jos tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/
Jos Reiska saisi pukinkontista laturin, niin hän varmaankin palauttaisi tuotteen. Eihän sitä voi mainostaa patentoituna, koska patenttia ei ole.