torstai 22. joulukuuta 2016

Vastuuton Pramia

Kalevassa oli eilen maustettuja alkoholijuomia valmistavan Pramian mainos. Yritys luonnehtii itseään seuraavasti: ”Vastuullinen viinatehdas Pramia”.


Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa. Niin Alkon, Pramian kuin muidenkaan alkoholijuomia valmistavien yritysten toiminta ei tietenkään voi olla vastuullista. Vastuu, jos sitä Pramialla (tai muillakaan valmistajilla) on yleensä edes lainkaan, lakkaa siinä vaiheessa, kun ”janoinen” ostaa jotakin janonsammuttajaa Alkosta. Tuon jälkeen ”vastuu” siirtyy ostajalle kaikkine seurauksineen.


Yhtä irvokasta on osallistua Hyvä Joulumieli -keräykseen. Tokihan Pramiassa tiedetään, että ”hyvä joulumieli” on jouluaattona kaukana siinä vaiheessa, kun perheen isukki on päässyt kunnolla vauhtiin nautittuaan riittävän määrän Pramian ja muiden valmistamia tuotteita.

Vain vastuullisia tekoja

Siinä on toinen Pramian mainoslause. Tarkemmin tutkien se tarkoittaakin seuraavaa: ”100% kotimainen kierrätysmateriaali, 100% suomalainen tuotekehitys ja työ sekä 100% oma tuulivoima tekevät meistä kiertotalouden edelläkävijöitä. Pramian muovipullo on merkittävä ekoteko, jonka sisällöstä on lupa nauttia.”

Pramia kantaa vastuun vain tuotannostaan, muu vastuu jää sitten loppukäyttäjälle ja yhteiskunnalle. Gambina-mies empiirisen kokemuksensa perustella tietää sen.

Pramia ei ole unohtanut nuoria

Usein väitetään, että nuoret unohdetaan aina, mutta Pramiaa ei voi syyttää ainakaan tuosta. Pramialla on tuotannossaan useita erityisesti nuorille suunnattuja tuotteita. Niitä ovat mm. miedot juomat kuten Kelkka, Kupla ja Bläk. Väkevät juomat Salmiakki Lakritsi ja Silver Toffee ovat varmastikin myös nuoren makuun. ”Hopeatoffeen makuinen likööri” houkuttelee varmasti maistamaan...


”Samettisen pehmeä Silver-Toffee tuo mieleen muistoja: se maistuu ja tuoksuu juuri kauppojen hyllylle palanneelta Hopeatoffee-retroherkulta.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti