Yleisradion MOT-ohjelma
”Mediateollisuuden miljoonalahja Valkeelle” kertoi vuonna 2012
siitä, miten hyvin Valkee oli onnistunut käyttämään mediaa
hyväkseen levittäessään valheellista informaatiota
valmistamastaan korvavalosta.
”Oululainen Valkee Oy on onnistunut
hypettämään korvavaloideaansa loistavasti. Valkeen perustaja Juuso
Nissilä arvioi jo vuosi sitten Oulun Yliopiston Enterprise Forumissa
17.5.2011 yrityksen saaman ilmaisen julkisuuden arvoksi neljä
miljoonaa euroa.”
”Valkeen taru perustuu ”tieteeseen”.
Se perustuu väitteeseen, että on tieteellisesti todistettua
korvavalon poistavan kaamosmasennuksen. Tutkimusten tekotavat ja
tulokset osoittavat, että minkäänlaista tieteellistä näyttöä
korvavalon tehosta ei ole. On vain olemassa idea siitä, että
korvavalo saattaisi auttaa kaamosmasennukseen.”
”Julkista rahoitusta luvataan
herkästi, kunhan sinulla on jonkinlainen idea esittää. Ja kunhan
se kuulostaa huipputekniikalta, edes vähän.”
Korvavalo tuli markkinoille vuoden 2010
alussa, mistä Oulun 1 -blogi kertoi välittömästi:
Kahdessa vuodessa Valkee onnistui
saamaan suuren määrän maksutonta mainontaa, jonka maksumiehiksi
joutuivat lopulta korvavalon 200 euron hintaan ostaneet henkilöt,
joiden korvavalosta saama apu vaivoihin oli enimmäkseen
lumevaikutuksen aikaansaamaa. Ilman median ”myötämielistä” apua
Valkeen kotimaan myynti olisi varmastikin jäänyt paljon
pienemmäksi.
MOT-ohjelmaa lukuun ottamatta kului
useampi vuosi, ennen kuin yksikään media alkoi kritisoida Valkeen
väittämiä. Siihen asti kaikki korvavalosta kerrottu oli myönteistä
ja lähtöisin Valkeen propagandaosastolta.
Asmo Solutions
Tuossa kaikessa edellä kerrotussa on
paljon tuttua. Asmo Solutions näyttää osaavan samat temput median
hyödyntämisessä. Kuten aiemmin on kerrottu, Valkeessa ja Asmo
Solutionsissa on paljon samaa: molempien tuote on todellisuudessa jotakin muuta kuin ne
kertovat niiden olevan.
Yksikään lehti ei ole asettanut
kyseenalaiseksi Asmo Solutionsin esittämiä väitteitä Asmo-laturin
energiansäästöstä tai tavallisten latureiden kohonneesta
paloriskistä, minkä vuoksi yritys kutsuu Asmo-laturia
paloturvalliseksi. Kaikki Asmo Solutionsin kertoma on mennyt mediassa
täydestä läpi patenttia myöten.
Median perusperiaatteita on
tiedonvälityksen oikeellisuus eikä joidenkin yritysten valehtelun
levittäminen. Koska median seuraajat luottavat siihen, että median
välittämät tiedot pitävät paikkansa, he myös uskovat niihin.
Esim. Asmo Solutionsin kohdalla he luovat mielessään kuvan, että
Asmo-laturi todellakin kuluttaa selvästi vähemmän sähköä
tyhjäkäynnissä kuin puhelimen mukana tuleva ns. vakiolaturi ja on
paloturvallinen toisin kuin vakiolaturit.
Asmo Solutions on vasta taipaleensa
alussa – vaikka rämpimistä on kestänyt jo parin vuoden ajan –
mutta siitä huolimatta sen kohdalla voidaan puhua vuodesta 0, joka
Valkeella oli vuonna 2010.
Asmo Solutions ei ole vielä saanut
samaa määrää maksutonta mainontaa kuin Valkee, mutta jos media ei
ota kriittisempää asennetta uutisointiinsa, sama voi toistua myös
Asmo Solutionsin kohdalla.
Vakiolaturi Nokia AC-60
Aikaisemmassa kirjoituksessa verrattiin
Nokian AC-60 laturia Asmo-laturiin. AC-60:n tyhjäkäyntiteho Nokian
(Microsoft) mukaan on alle 30 mW (milliwattia). Mutta jos se olisikin
täydet 30 mW, laturin vuosikulutus olisi vain 262 Wh (wattituntia) eli
0,26 kWh. Jos sähkön hinta kaikkine kuluineen on 12 snt/kWh,
AC-60-laturin pitäminen kytkettynä sähköverkkoon tyhjäkäynnissä
maksaa vuodessa 3 senttiä (0,03 €).
Miksi media ei kerro tuota samassa
uutisessa, jossa se kehuu Asmo-laturin energiansäästöä? Jos
Asmo-laturi säästää 3 senttiä vuodessa mutta maksaa kuitenkin peräti 40
euroa, onko se uutisoinnin arvoista?
Miksi media ei vaadi Asmo Solutionsilta
todisteita vakiolatureiden kohonneesta paloriskistä? Yksi 90-luvulla
palanut torppa, jonka todellista syttymissyytä ei taida tietää
kukaan, ei ole riittävä todiste vakiolatureiden paloherkkyydestä.
Talon syttymissyy saattoi myös olla laturin väärinkäyttö tai sen
vahingoittuminen.
Jos media ei kerro totuutta, Valkeen tarina voi toistua tässä...
Sanomalehti Kaleva
Kaleva ei ole säästänyt sanojaan
kehuessaan Asmo-laturia lukuisissa artikkeleissaan. Ehkäpä Kalevan
entisellä (ret.) toimittajalla on jäänyt
vaihde päälle, koska kehuu Asmo-laturia Asmo Solutionsin fb-sivulla.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä
toimittaja tarkoittaa sanoessaan ”hyvin tuntuu toimivan”? Sitäkö,
että se yleensä toimii ja akku varautuu? Vaiko sitä, että se ei
ole vielä leimahtanut liekkeihin?
Kommentin ”kiittäminen” pistää
hieman silmään. Ei kai kukaan kiitä sitä, että saa ennakkoon
maksamansa tuotteen pitkän odotuksen jälkeen. Tavallisestihan
kiitetään lahjasta... ja ainakin kaupoissa myyjä (tai kauppias)
kiittää ostoksen tehnyttä asiakasta eikä päin vastoin...
Tässä on myöskin jotakin outoa:
”Suosittelen muillekin tätä suomalaista huipputuotetta.”
Kommentti oli jätetty aamulla 6.39, ja
toimittaja kertoo noutaneensa laturin samana päivänä (tänään).
Joka tapauksessa Asmo-laturin käyttökokemuksen oli täytynyt olla
vain alle vuorokauden mittainen käsittäen ainoastaan yhden
latauskerran. Miten toimittaja voi yhden latauskerran perusteella
suositella Asmo-laturia muillekin ja vielä kehua sitä
”huipputuotteeksi”? Miten!?
Blogisti on seurannut Asmo Solutionsin
kompurointia helmikuusta lähtien ja voi rehellisesti sanoa, että
Asmo-laturi on kaikkea muuta kuin huipputuote.
Pääministeri Medvedev ja Asmo-laturi
Kaleva kertoi lauantaina Venäjän
pääministerin vierailusta Oulussa. Artikkelin kommenttiosassa
kerrotaan: ”Nyt tuolle joukolle [Medvedev et al.] jäi
konkreettisimpana muistona kaupungista heille jaettu oululainen
syttymätön kännykän laturi.”
Siinäpä näkyy selvästi, mitä
kaupungin johto ajattelee (suuren ja mahtavan) Venäjänmaan toisesta
päämiehestä... Mielessä voi melkein kuvitella, mitä pääministeri
ajattelee saamastaan ”syttymättömästä” Asmo-laturista: ”О
ебать, Asmo зарядное устройство! Это
довольно облажался! Я не хочу этого.”
Very nice write up. The ignorance of the media is really mind blowing. They completely disregard the facts which with little "investigation" would surely completely destroy the meaning of Asmo charger. They only focus on the success of the startup and Mr. Frozen vision and Mr. Jolla wash up. Of course I understand that Oulu needs new and enthusiastic entrepreneurs, but their energy goes to completely wasted as their mediocre idea gets huge domestic push with tekes money. This is a typical case of taking a money from one pocket and putting it to an other one. Not entirely useless as it is pushing domestic businesses, but in the big scope of things it is really just a waste of time.
VastaaPoistaIt would have been much better to let Asmo's idea fail after the Indegogo and make him come up with something else instead.
As you said the media has huge responsibility these days. They are the only one could and should be impartial and tell us the facts. They are however just mirroring Asmo's Facebook page, which simply deleting all negative or even neutral comments, questions. Somehow we identify Facebook with honest communication channels as it is used in our personal life, where we would not expect deception.
Looking at Asmo's Facebook we can see that his relation to Oulu's startup community and his teaching at OAMK has a big group of followers. They are also turning a blind eye on his false claims. Many of those are engineers, programmers so in theory should understand how ridiculous this charger is.
The system simply has no control from the government side. Seems the only was to make a complaint about Asmo's practices to put your contact details and reveal yourself to Asmo and the public. Which we know from the Valkee blog will yield ruining your personal life, as one will face police investigation and possibly hardship with your own employer. One can be sure of that as Oulu is extremely small in this sense and also very small amount of people would offer their support in such a conflict case.
As we discussed several times we can only hope even the domestic market rejects the charger. I can see signs of that and surely "Asmo's charm" (he really creaps me out personally...) is more or less in Oulu only.
Because of the downsizing by Nokia Oulu has lost a lot of jobs during the recent years, so every new idea – no matter how stupid it is – is welcome, which will pop up these ”brilliant” ideas like Asmo Charger.
VastaaPoistaIt is a shame that the city of Oulu is now involved in this ”Asmoism”. I wonder if Asmo Solution gave the chargers to Oulu for free. But if not, did the city pay 40 euros for each?
That Oulu gave this rubbish to Medvedev is really great in every dimension. You made my day. Wonderful!
VastaaPoista"Here, Mr whats-your-name, some impressing piece of Oulu engineering. Hey, stop, it's inedible!"
It is a Troyan horse Oulu style. Hope it will not create an international crisis once they realise that everything what is written on the box is a lie. As the relay used in Asmo charger has a sure fire hazard i hope it doesn't burn their house. That would be rather inconvenient...
VastaaPoista