Tekes ja Ely-keskus järjestivät
9.11.2016 IPR-teemaklinikan, jossa (Tekesin sivun mukaan): ”Sinulla
on ainutlaatuinen mahdollisuus tulla kuulemaan, mitä IPR
(Intellectual Property Rights, aineettomat oikeudet) tarkoittaa
käytännön liiketoiminnassa.”
Kello 11.10 esiintyi eräs (blogin
seuraajillekin tuttu) oululainen aiheena: ”Miten pk-yritys voi
hyödyntää IPR:ää?” Kahdeksansivuinen esitelmämateriaali on
samaa tasoa kuin esitelmän kohteena ollut – yllätys, yllätys! –
laturi, joka ei voi palaa ja joka, kuten aikaisemmin kerrottiin,
pelastaa maailman ilmastonmuutokselta.
Koska Asmo Solutions on ollut näinkin
”läheisissä” tekemisissä Tekesin kanssa, lieneekin selvää,
että veromaksajien tukea on tullut tänäkin vuonna – ja tulee
myös ensi vuonna jne...
Tässä on vastaus aikaisemmin
mieltä askarruttaneeseen arvoitukselliseen kysymykseen kahdesta
patentista.
Aikaisempi hakemus käsitti molemmat
toiminnot, joten näyttää siltä, että hakemus on nyt vedetty
pois, ja kaksi uutta patenttihakemusta on jätetty patenttivirastoon.
Tietenkin molemmat ”toiminnot” olisivat voineet olla samassa
hakemuksessa, mutta on aina ”hienompaa”, kun patentteja
onkin kaksi kappaletta. Ehkäpä kaksi ”patenttia” tuplaa
yrityksen arvon..?
Jos uudet hakemukset oli jätetty
elokuussa sen jälkeen, kun patenttivirasto oli torpannut ensimmäisen
hakemuksen (”ei mitään patentoitavaa”), ne tulevat julkisiksi
ensi vuoden alussa, ja melko pian sen jälkeen julkaistaan
kansainvälinen tutkimusraportti, jonka tarkoitus on löytää
päällekkäisyydet nykyisten patenttien ja aikaisemmin jätettyjen
patenttihakemusten kanssa. Siitä eteenpäin saattaa kulua jopa
vuosi, ennen kuin virasto julkaisee raportin siitä, onko keksintö
patentoitavissa. Vasta vuoden 2018 alussa tiedetään, onko
minkäänlaista patenttia odotettavissa. Todennäköisyys sille
lieneekin melko pieni, koska mitäpä suuria muutoksia uusissa
hakemuksissa voisi olla vanhaan verrattuna.
Ja näin (ikävästi sijoittajien
kannalta) siinä sitten kävi.
Nyt kun on selvinnyt, mistä
Asmo-laturissa on todella kysymys, millään patenteilla ei ole enää
mitään merkitystä. Jos laturi on todellisuudessa aivan toista kuin
yritys väittää sen olevan, sillä ei ole mitään myyntiarvoa. Kun
ostava yleisö viimeinkin huomaa, että Asmo-laturin ainoa ero
vakiolaturiin verrattuna on rumempi ulkomuoto ja kalliimpi hinta,
sitä ei osta enää kukaan.
Miksiköhän siellä ei esitetty tätä
animaatiota? ”Tämä on se sähköä tuhlaava ja
rakennuspaloja sytyttävä vakiolaturi!” Ehkäpä paikalla oli muitakin kuin joulupukkiuskovaisia,
ja se ei olisi uponnut heihin..?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti