Oulun 1 -blogi ihmetteli Uuden Suomen
artikkelia, jossa nettilehti antoi Asmo Solutionsin kehua itseään
ja tuotettaan täysin vapaasti. Blogi otti yhteyden artikkelin
kirjoittaneeseen toimittajaan ja lähetti hänelle alla olevan
viestin, johon blogi odotti – niin kuin hyvä tapa nyt edellyttää
– vastausta, mutta sitä ei koskaan tullut.
Hei,
Sain linkin alla olevaan juttuun:
Siinä S päästettiin täysin vapaasti
kehumaan tuotettaan ja yritystään. Se oli kuin maksettu mainos,
paitsi että se ei maksanut S:lle mitään.
Eikö Uudella Suomella ole mitään
kritiikkiä? Eikö tullut mieleen vaatia S:lta joitakin todisteita
siitä, että nykyiset laturit olisivat jollakin tavalla
palovaarallisia? Väittämällä niitä ”palovaarallisiksi” S saa
oman laturinsa näyttämään niitä turvallisemmalta.
Nykyiset laturit ovat teknisesti aivan
erilaisia kuin 90-luvulla käytetyt laturit, jollainen S:n väittämän
mukaan sytytti tulipalon. 90-luvulla S:n laturi olisi saattanut olla
muita turvallisempi, mutta enää se ei sitä ole.
Nykyajan puhelinlaturin paloriski
taitaa olla pienin kaikista kodeissa käytetyistä sähkölaitteista.
Jos ns. vakiolaturit olisivat palovaarallisia, olisi tietenkin
selvää, että niitä ei saisi toimittaa puhelimien mukana.
Muistat varmasti, miten korvavalostaan
”tunnettu” oululainen Valkee Oy onnistui käyttämään mediaa
hyväkseen. Korvavalo on sittemmin todistettu täydeksi huijaukseksi.
Asmo Solutions näyttää myös oppineen tuon hyväksi käyttämisen
taidon.
Kehotan tutustumaan blogini
Asmo-laturia ja Asmo Solutionsia käsitteleviin kirjoituksiin, ennen
kuin seuraavan kerran päästät S:n ”irti”. Juttuja on yli 40
kappaletta ja vanhin on kuluvan vuoden helmikuulta. Asmo-laturi on
niin naurettava kapistus, että siitä ei voi kirjoittaa ilman ivaa.
oulun1.blogspot.fi/
Terveisin,
Oulun 1 -blogi
Blogi otti seuraavalla viikolla
yhteyden päätoimittajaan seuraavalla viestillä mutta yhtä huonoin
tuloksin.
Hei,
Lähetin alla olevan viestin Linda
Pelkoselle 15.12.2016, mutta en ole saanut vastausta siihen. Luulisi,
että toimittajia kiinnostaisi saada palautetta jutuistaan, koska
tuskinpa yksikään toimittaja on niin täydellinen, että hänen
juttunsa olisivat täydellisiä ja kaiken arvostelun yläpuolella.
Joka tapauksessa olisi ollut
kohteliasta vastata viestiin, vaikka se ei välttämättä ollutkaan
kovin mieluinen.
Tällainen toiminta antaa huonon kuvan
lehdestänne.
Terveisin,
Oulun 1 -blogi
Uuden Suomen kommunikointi on erittäin
huonoa, ja se johtaa tällaiseen negatiiviseen julkiseen
palautteeseen, joka ei ainakaan kohenna lehden mainetta.
Uusi Suomi kuvaa itseään seuraavasti:
”Uusi Suomi eli verkossa uusisuomi.fi
on ajattelevan, uteliaan ja osallistuvan lukijan päivittäinen
uutislehti. Se kertoo uutiset taustoineen. Se ottaa rohkeasti kantaa
ja kommentoi. Se herättää keskustelemaan ja aktivoi lukijat
sisällöntuotantoon.”
”... herättää keskustelemaan ja
aktivoi lukijat sisällöntuotantoon.”
Tuohan ei pidä paikkaansa. Vuoropuhelu
ei toimi.
Yhtä naurettava on:
”Se kertoo uutiset taustoineen.”
Asmo Solutionsia käsittelevää juttua
ei voi oikein hyvälläkään tahdolla kutsua ”uutiseksi”. Sehän
on yrityksen tekemä mainos.
Wikipedia kertoo:
”Jos uutisella halutaan muokata
kohteen mielipidettä (totuudenmukaisella tai valheellisella
aineistolla), on kyse propagandasta.”
Uuden Suomen kohdalla ”uutinen”
onkin ”propagandaa”.
Kalevan eduksi täytyy sanoa se, että
sen toimittajat ovat yleensä vastanneet blogin kyselyihin – mutta
elleivät heti niin ainakin sitten päätoimittajan kehotuksesta.
Hei.
VastaaPoistaOlen lukenut blogiasi. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä Julkisen sanan neuvostoon ja tehdä kantelu. Sinulla on jo aineistoa, josta näkee, etteivät lehdet halua oikaista vääriä väittämiä. (Neuvosto ei käsittele asiaa nimettömän ilmoituksen perusteella. Se ei myöskään ota tutkiakseen asiaa, jonka julkistamisesta on kulunut enemmän kuin kolme kuukautta.)
Seuraavan jutun yhteydessä, jossa kerrotaan tuotteen olevan paloturvalinen ja patentoitu, tee kantelu esim. seuraavista asioista.
Journalistin ohjeet:
11. Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta.
Tässä tapauksessa talon palamista on vahvasti käytetty markkinoinnissa ja mainittu useissa lehtijutuissa. Todiste syttymissyystä pitäisi löytyä. Kuka on tutkinut ja löytänyt syyn palon alkusyyksi laturin? (Tämän tiedon luulisi kiinnostavan myös toimittajia.)
12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.
Tässä tapauksessa on hyödytty julkisuudesta huomattavasti mm. ennakkomyynnissä ja sijoittajien hankinnassa.
20. Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.
Jokainen voi tarkistaa onko tuotetta patentoitu. Tässä tapauksessa ei ole. On vasta jätetty hakemus.https://patent.prh.fi/patinfo/tiedot.asp?NroParam=20140021&NID=&offset=&ID=X1003625&Inx=1 Tämä erittäin olennainen asia pitäisi oikaista pikaisesti jo sijoittajien vuoksi.
–Nyt kaikille ennakkotilaajille on saatu vihdoin toimitettua laturit.
VastaaPoistaBritanniassa on erilaiset pistorasiat, joten se on vähän oma kommervenkkinsa. Sama pätee Yhdysvaltoihin, joten se vaatii vähän erilaista tuotetta sitten, Saloranta kertoo.
Miten englantiin ja yhdysvaltoihin on voitu toimittaa ennakkotilatut laturit, jos niitä ei ole vielä edes olemassa?
–Nyt kaikille ennakkotilaajille on saatu vihdoin toimitettua laturit. Nyt toimitetaan tuotteet Suomessa kauppojen hyllyille.
VastaaPoistaEräältä foorumilta poimittua joka oli kirjoitettu eilen:
Eipä ole edes sitä ensimmäistä versiota tullut vielä tännekään.